פרופ' ברנע: "אני מקווה שעד סוף השבוע הסיפור באפריקה ישראל ייגמר"

היועץ של אפריקה במו"מ על הסדר החוב עם נציגות מחזיקי האג"ח: "עליית מניות אפריקה - אינדיקציה חיובית שיהיה הסדר" ■ ברנע: "כל הבעיות פתירות, כל פיתרון שלא משאיר את החברה כ'עסק חי' הוא גרוע"

בשיחה עם "גלובס", יום לאחר שהשיחות של אפריקה ישראל עם נציגות בעלי האג"ח עלו על שרטון, פרופ' אמיר ברנע מסרב להרים ידיים: "כל הבעיות פתירות. הלו"ז קצר וכל פתרון שלא משאיר את החברה כ'עסק חי' הוא פתרון גרוע".

על תפקידו במו"מ עם בעלי האג"ח, אומר ברנע: "איזי (כהן, א.ש) מנהל את המו"מ, והם מתייעצים איתי ומנסים לפתור את הבעיה. יש כאן מספר אבני נגף, אך בסך הכול המרחקים לא כל כך גדולים ויש הצעות לפתרון. אני מקווה שעד סוף השבוע הסיפור ייגמר".

נציין כי היום (ב') אחה"צ התקיימו פגישות בין הנהלת אפריקה ישראל לבין נציגות מחזיקי האג"ח במשרדו של עו"ד ליפא מאיר, אך עד כה לא נודע על התקדמות כלשהי במו"מ.

*איפה הבנקים בתמונה?

"צריך לשים לב לאינטרסים של הבנקים, ובמיוחד של בנק הפועלים, כי הם שותפים במימון למעלה. יש להסדר השלכות על החוב של לבייב לבנק. מוכרחים לקבל את הסכמת הבנקים לכל הסדר שיקבע את שווי האחזקות של לבייב במניות אפריקה ישראל".

*כמה לבייב מוכן להזרים?

"אני לא דיברתי עם בעל השליטה, אבל כדי להישאר בעל שליטה הוא צריך להזרים 600 מיליון שקל. אני מקווה שהוא ישקיע את זה, כי יש בכך סימן שההשקעה בחברה כדאית. שווי החברה בבורסה כבר עלה מעל ל-3 מיליארד שקל לאחר עליות השערים ביומיים האחרונים".

בפירוק החברה שווה אפס

*איך אתה מפרש זאת?

"עליית ניירות ערך זאת אינדיקציה חיובית לכך שיהיה הסדר, והחברה תמשיך לפעול כ'עסק חי'. הרי ברור שאם הולכים לפירוק החברה שווה אפס. בעלי האג"ח מרגישים שההסדר משפר את מצבם, ותגובת השוק תומכת בהסדר. אם יהיה פיצוץ ויגידו שהולכים לפירוק, אז המניה תרד חזק".

*מחזיקי האג"ח רוצים שיפורים.

"אבל צריך לשמור על המסגרת, ושיהיה ללבייב כדאי להמשיך לנהל את החברה ולהשקיע בה. ככל שאתה מדלל אותו יותר, אתה מקטין את המוטיבציה שלו. קשיים למעלה יקרינו גם על החברות הבנות. התקשורת לוקחת חלק מאוד פעיל במו"מ, ואנשים מתבצרים בעמדות. אני מקווה שההיגיון יגיע".

*על פי עבודה שהכינו בגיזה-זינגר-אבן אין צורך בהסדר.

"גיזה מדברת על פירוק של החברה בשלבים. היא מציבה את ההנהלה בתור הנהלה מממשת, ואין התייחסות להון חוזר שהחברה צריכה. זאת בעיה אם תאריך המימוש ייקבע לא על פי מועד אופטימלי, אלא לפי מתי שצריך לשלם למחזיקי האג"ח. התפלאתי על המסקנה ההחלטית שלהם, על הטענה הגורפת שהחברה יכולה לעמוד בכל התחייבויותיה.

"אני קבעתי סכום שהחברה יכולה לעמוד בו ולהמשיך לתפקד. לקבוע שיש לחברה די הון להחזיר את החובות זה מגוחך. אז למה היא הולכת להסדר? מה, הם נהנים מהמהלך הזה? זה מהלך כואב מאוד. החלופה של אפריקה הייתה לעסוק במימוש בלבד, וזה לא נכון. הם חושבים שצריך ליזום ולפתח, וזה נכון בייחוד לגבי הנכסים בארה"ב ורוסיה".

*מה הבעיה באשראי של אפריקה?

"ההלוואות נלקחו במתכונת מאוד לא בריאה: הנפיקו בחברות האחזקות הבנות. לקחו אשראי מלמעלה, וממה זה ייפרע? מהחברות למטה. אבל במצב משברי הן לא יתנו לך".

*מה צריך לעשות עם אג"ח ט'?

"אני מניח שבהסדר הסופי - לאג"ח הקצרות אפשר לתת יותר במזומן באופן יחסי. הבעיה היא שזה עלול לפגוע באג"ח הארוכות ביותר. צריך להבין שאם ההסדר יגיע לבית המשפט מסתכלים שם על כל האג"ח כחבילה אחת, ואז כל המעמד המיוחד של מחזיקי אג"ח ט' ייפגע".