נמשך מצעד הנחקרים בפרשת פנאן: עודד קטש נחקר ברשות המסים

(עדכון) - משפחת פנאן מבקשת מביהמ"ש למנות את עו"ד משה זינגל למנהל העיזבון: "אין צוואה - והנושים מאיימים" ■ זינגל לגלי צה"ל: "בלי מוני משפחתו חסרת כל" ■ "היקף הכספים של פנאן הגיע ל-100 מיליון שקל"

רשות המסים זימנה היום (ג') לחקירה את עודד קטש, שחקן עבר בקבוצת הכדורסל של מכבי תל-אביב ובנבחרת ישראל, בפרשת ה"בנק הפרטי" של מוני פנאן. קטש הגיע לחקירה במשרדי פקיד שומה חקירות תל-אביב.

ברשות המסים ממשיכים למעשה בחקירת המקרה, והיום אמרו גורמים המקורבים לחקירה בעקבות גביית העדויות הראשונות כי "היו מעטפות, זה כבר ברור".

עם זאת, ל"גלובס" נודע כי כרגע נראה כי הפעילות מסתכמת בסכומים קטנים מאלה שדובר עליהם - מאות אלפים ולא מיליונים. ההערכה היא כי הכספים לא הועברו דרך בנקים, אלא דרך חשבונות קש או חשבונות בחו"ל. החשד הוא שכי נאן עצמו והשחקנים שהשקיעו דרכו עברו עבירות מס והלבנת הון. כעת מנסים החוקרים להתחקות אחר נתיב הכסף.

גורמים הבקיאים בפרשה אמרו ל"גלובס" היום כי השאלה העיקרית היא אם העבירות היו ברמה הפרטנית בלבד: "אם יתברר כי העבירות היו ברמת הקבוצה - הדברים יזעזעו את אמות הסיפים. העננה שריחפה תמיד תתבהר כעת לכאן או לכאן".

כזכור, אתמול (ב') נגבו הודעות מקפטן הנבחרת לשעבר, נדב הנפלד, וכן ממאמן נבחרת ישראל בכדורסל ומאמן מכבי בעבר, צביקה שרף. כן גבו החוקרים, בראשות רון חכם, הודעה מהחשב לשעבר של הקבוצה, ציון נתן, וממנהל המשק של מכבי, עמי ביטון.

נודע כי החקירות אוששו את המידע שפורסם, לפיו הועברו כספים ללא דיווח לגורמים שהשקיעו באמצעות פנאן. החוקרים אספו מסמכים רבים, וכרגע עוסקים מרבית חוקרי היחידה במיון המסמכים.

החוקרים לא יודעים עדיין אם קיימים ברשותם ניירות כלשהם המתעדים את העברות הכספים. עם זאת, גורם המקורב לחקירה אמר ל"גלובס", כי "השאלה היא אם בכלל יש דבר כזה. צריך לזכור כי היום כבר לא עובדים עם 'צעטלך'. העסק עבד במקרה הזה באופן שונה".

להערכת גורמים המקורבים לנושא, "הרישום הזה, אם הוא קיים, לא יימצא בחיטוט במשרדי מכבי". בשלב זה עוד לא ברור אם ייערך חיפוש בביתו של פנאן.

חוקרי רשות המסים ימתינו זמן מה עד שיחלו בחקירת בני המשפחה. "צריך לתת לעסק להתקרר קצת", אומרים מקורבים לחקירה. "בכל זאת אדם נפטר, וצריך לעשות זאת ברגישות גדולה".

סמנכ"ל חקירות ברשות המסים, אבי ארדיטי, הגיע היום למשרדי היחידה החוקרת - פקיד שומה חקירות תל-אביב, כדי לעמוד מקרוב על התפתחות החקירה. ארדיטי קיבל סקירה מהחוקרים בדבר הממצאים עד כה וההתנהלות החקירתית הצפויה.

תיבת פנדורה

עד כה, ככל הידוע לחוקרים, פנאן ניהל עסק לניכיון צ'קים, אך לא ברור אם עסק בכך בתקופה שבה עבד במכבי או לאחר מכן. העסק נרשם ברשות המסים, ולכן מעריכים כי חומר שהגיע בעבר לרשות לא עבר לחקירה פלילית. כמו כן, נודע כי חשבונותיו של פנאן ושל שחקנים נבדקו בעבר, אך כאמור לא התגלו ממצאים מספקים לפתיחת חקירה פלילית.

לדברי רו"ח אבנר נוקראי, בעבר מנהל תחום חקירות מס הכנסה ברשות המסים, "אמנם עסק לניכיון צ'קים בדרך-כלל מריח רע, אבל הוא יכול להיות נקי לגמרי. סביר להניח כי כשהתקבל בזמנו מידע, תקתקו במחשב וראו שיש לו עסק לגיטימי וגנזו את החומר".

עוד אמרו הגורמים כי "במשך שנים היו ידיעות על הקופות הקטנות של הכדורגל והכדורסל, אך יש בעיה ראייתית במקרים האלה, כי לא תמיד הכספים עוברים בישראל. חוזים כפולים (חוזי עבודה פיקטיביים המציגים רמת הכנסה נמוכה מההכנסה בפועל - ה"מ), תקבולים נוספים וזליגת כסף שלא זורם דרך הבקרה התקציבית - אלה לא דברים חדשים. היה בזמנו מידע על שחקנים שמקבלים את התקבולים ישירות מבעלי המניות. היה מידע על ניכיון צ'קים לשחקנים שרצו להקדים את קבלת התקבולים שלהם. השאלה היא מה מזה יוכח עכשיו. אם זה יתגלגל לשם, מדובר ב'תיבת פנדורה'".

משפחת פנאן: למנות מנהל עיזבון

בתוך כך, משפחתו של מוני פנאן הגישה היום לבית המשפט לענייני משפחה ברמת-גן בקשה למנות בדחיפות את עו"ד משה זינגל כמנהל לעיזבונו, משום שחלק מנושיו מאיימים עליהם בדרישה לקבל את כספם. האלמנה שרון פנאן והילדים לירון ורגב טוענים כי אינם יודעים דבר אודות רכושו של אביהם המנוח.

פנאן ז"ל לא הותיר אחריו צוואה, ומשפחתו הגישה לרשם לענייני ירושה בקשה לצו ירושה.

משפחת פנאן כותבת בבקשה, שהוגשה באמצעות עו"ד אילנה זינגל, כי נושים שונים הטוענים כי פנאן היה חייב להם כסף דורשים לקבל את כספם, כאשר "הדרישה מלווה לעיתים ברמזים בדבר איומים. היורשים חשים אי-נוחות, בלשון המעטה, לנוכח דרישות אלה, כאשר אין להם מושג ומידע כלשהו לגבי החובות ו/או לגבי נכסי העיזבון".

כדי לטפל בתביעות הנושים לפי החוק וכדי לאתר ולכנס את כל נכסיו של פנאן המנוח, יש למנות מנהל עיזבון. אלמנתו וילדיו מציינים כי למרות הפרסומים כאילו פנאן החזיק כספים ורכוש רב במקומות שונים בארץ ובחו"ל - אין ולא היה להם מושג על כך.

לפי הבקשה, "ישנה דחיפות ובהילות למינוי הזמני על מנת לעשות סוף לכל הרינונים והפרסומים, שחלקם הגדול נובע מבעלי עניין ואינטרסנטים. יש להעניק למנהל העיזבון סמכויות נרחבות לטפל מיידית באיתור הרכוש ולמנוע מהנושים לסכל את הטיפול בעיזבון".

עו"ד זינגל: "משפחת פנאן חסרת כל"

עו"ד משה זינגל אמר בראיון לגלי צה"ל: "כפי שמתפרסם בתקשורת, היקף הכספים של פנאן הגיע ל-100 מיליון שקל - כנראה מדובר בעשרות מיליונים. יש לציין כי מוני פנאן היה זאב בודד בעסקים שלו, ואיש לא ידע על עסקיו - אפילו לא אני, שהייתי נפגש איתו מעת לעת".

"אנחנו לא ידענו מה מצבו הכלכלי, ידענו שהוא חי מעט מעל הממוצע", אמר עו"ד זינגל. "אין לי שום סמכויות כרגע. אני לא יכול לומר לכם דבר. ברגע שיהיה את העיזבון, כל אדם יצטרך לתת לי את מה שאבקש ממנו".

"אני מקווה שנוכל לקבל אינפורמציה כפי שצריך מכל המדינות ומכל האנשים", הוסיף עו"ד זינגל. "כרגע אין קדימות לאף אחד, אין מה להיכנס לנושא הזה. המשפחה תירש חובות גדולים, אבל הם לא יצטרכו לשלם שום דבר".

עוד אמר עו"ד זינגל כי "כמו שאני יודע, בלי מוני פנאן משפחתו חסרת כל - אלא אם יקרה איזה נס".