אלמנתו של יוסי פרי הודתה לכאורה: "הוא מאפיונר שקיבל 20 אלף שקל שוחד כל חודש, 17 שנה"

"רן אבטחה", שאיבטחה את קניון הקריון, טוענת כי בידיה קלטת וידיאו בה מתוודה האלמנה שבעלה קיבל שוחד בסך 6 מיליון שקל ממנכ"ל רן אבטחה ■ בתביעה שהגישו היום נגד האלמנה, מטיחים בעלי חברת האבטחה האשמות קשות ביותר במנכ"ל שהתאבד: "פרי הפך את מרכזי הקניות לזירת טרף מעליה היה חג. ברגע שהיה מזהה 'הזדמנות עסקית' - הוא היה עט על הקורבן וגוזל מכל הבא ליד"

חברת "רן אבטחה", שהעניקה שירותי ניקיון ואבטחה לקניון הקריון בקריית-ביאליק, טוענת כי בידיה קלטת וידיאו שבה מתוודה עפרה פרי, אלמנתו של מנכ"ל הקניון יוסי פרי ז"ל, על כך שבעלה קיבל שוחד ממנכ"ל "רן אבטחה", ערן פוגל.

"רני (פוגל) נתן ליוסי (פרי) שוחד כל חודש, 16-17 שנה, 20 אלף שקל לחודש", נשמעת לכאורה פרי בקלטת שתיעדה פגישה בינה לבין יונה פוגל, רעייתו של ערן, בסוף יולי השנה. "הוא (הכוונה ליוסי) מאפיונר, הוא חי בשיטה של 'אני עושה בשבילך - אתה תעשה בשבילי', וזה בדיוק מה שהוא עשה עם ה-20 אלף שקל האלה".

עוד אמרה: "הוא (יוסי) לא בנוי ככה כמו הרבה אנשי עסקים אחרים, גם ממני אין שום דבר שאני נותנת שהוא נותן לי בחינם... והוא בלתי נסבל והוא איום ונורא... הוא לא עושה צעד בלעדיי".

"רן אבטחה" טוענת כי דברי האלמנה לא רק מוכיחים את נטילת דמי החסות, אלא גם את מעורבותה בנטילת הכספים. לטענתה, עפרה ידעה כל העת על מקור הכספים - "מה שלא מנע ממנה לחיות חיי נהנתנות בהתבסס עליהם".

לדברי החברה, לא פיצוץ הפרשה הביא להתאבדותו של פרי, אלא היותו בדיכאון - כפי שהודתה אלמנתו: "הוא שבר כלי ומתמוטט והולך למות לי... אם לא יילך לפסיכולוג הוא ימות".

דמי חסות

לטענת "רן אבטחה", פרי רשם חלק מהנכסים שצבר מדמי החסות על-שם אחרים, ועם פיצוץ הפרשה התברר כי קיימים ב"קריון" ובקניונים נוספים שניהלו פרי ומקורביו "מספר לא מועט של עסקים שנאלצו לשלם לו כספים רבים על מנת לשמור על פרנסתם".

כזכור, פרי כיהן כמנכ"ל מליסרון מקבוצת עופר נכסים. לאחר התאבדותו במוצאי ראש השנה התברר כי הוא עומד במרכזו של סיפור סחיטה, בו לא ברור עדיין מי הסוחט ומי הנסחט. מהעבר השני ניצבים ערן ויונה פוגל, בעלי חברת "רן אבטחה", שהגישו היום (ג') לבית המשפט המחוזי בחיפה תביעה בסך 7 מיליון שקל נגד אלמנתו, עפרה פרי.

באמצעות עוה"ד אלי דורון ויואב הריס הם טוענים, כי במשך 16 שנה נסחטו על-ידי יוסי פרי ונאלצו לשלם לו כ-10,000 דולר במעטפות מזומנים (סכום שבהמשך הופחת לבקשתם ל-20 אלף שקל), כדי שלא יביא להפסקת ההתקשורת עימם.

לדבריהם, "מעשיו אינם שונים במהותם מאותן כנופיות פשע הגובות 'פרוטקשן' מידי בעלי עסקים ברחבי המדינה", אלא שבמקום לשרוף את העסק או לאיים בפגיעה גופנית - פרי "מנצל את כוחו ומעמדו ומאיים בהפסקת התקשרויות חוזיות, סיכול מסירת חנויות, סילוק מהמרכז המסחרי וגדיעת מקור פרנסה".

זירת טרף

בתביעה נטען כי "פרי נהנה מחופש פעולה מוחלט בקניונים שניהל, ואיש לא התערב במעשיו. הוא הפך את מרכזי הקניות לזירת טרף מעליה היה חג, וברגע בו היה מזהה 'הזדמנות עסקית' - היה עט על הקורבן וגזל מכל סוג ומין הבא ליד: בין אם גביית דמי חסות מדי חודש, בין אם גביית 'מס דרכים' בגין מסירת חנויות - או כל דרך אחרת בה יכול היה להפיק טובת הנאה. בחלק מהמקרים הפעיל 'איש קש', ובחלק מהמקרים לא בחל מלקבל מעטפות כסף ישירות לידיו".

תשלום דמי החסות נמשך לכאורה עד אוקטובר 2008, אז נקלעה "רן אבטחה" לחובות של מיליוני שקלים לעובדים, לספקים ולרשויות המס. בסך-הכל, כך נטען, בשנים 1992-2008 שולמו לפרי כ-6 מיליון שקל (נומינלי).

לתביעה צורפו דפי חשבון של החברה, המעידים לכאורה על משיכת סכומי החסות.

במארס השנה ביקש ערן מפרי סיוע כספי בטענה כי החברה קורסת רק בשל תאוותו. פרי הלווה לו 850 אלף שקל למשך 10 שנים, כשלטענת פוגל מדובר במתנה שרק למראית-עין הוצגה כהלוואה.

לפני מותו הכחיש פרקליטו של פרי, עו"ד טומי נדשי, את עיקר הטענות האמורות שנכללו בטיוטת תביעה שנשלחה לו. אלמנתו הגישה באחרונה תביעה בסך כ-900 אלף שקל נגד הזוג פוגל, בה דרשה מהם להשיב את ההלוואה שקיבלו.

עפרה פרי טרם הגישה כתב הגנה. (ת.א. 09-10-23859).