הערכת שווי בעקבות עסקת בז"ן-פטרוכימיים: בז"ן שווה כפליים מכפי שהיא נסחרת בבורסה

כך עולה מהערכת שווי שהכין רו"ח יצחק סוארי בעקבות העסקה בין החברות ■ במסגרת העסקה כרמל אולפינים תעבור לשליטת בז"ן, וזו תנפיק מניות בהיקף של 17.75% לפטרוכימיים, באופן שבו לאחר העסקה תחזיק הפטרוכימיים כ-30.7% מהון המניות של בז"ן

בתחילת חודש דצמבר יתכנסו בעלי המניות של בז"ן ופטרוכימיים לאשר את עסקת החלפת המניות, במסגרתה תעבור כרמל אולפינים לשליטתה המלאה של בז"ן, וזו האחרונה תנפיק מניות בהיקף של 17.75% לפטרוכימיים, באופן שבו לאחר העסקה תחזיק הפטרוכימיים כ-30.7% מהון המניות של בז"ן.

לצורך העסקה, שמתגלגלת כבר שנתיים, הוכנה הערכת שווי לחברות על-ידי רו"ח יצחק סוארי.

למרות המצב הקשה של ענף הזיקוק בעולם כיום, סוארי מעריך את שוויה של בז"ן לצורך העסקה בטווח של 1.938-2.097 מיליארד דולר, כמעט כפול משוויה הנוכחי של בז"ן בבורסה, העומד היום על 1.05 מיליארד דולר. הערכת שווי זו גם גבוהה מההערכה האחרונה שפרסם סוארי בדו"חות הפטרוכימיים ברבעון הראשון בו הוערכה בז"ן לפי שווי של 1.51 מיליארד דולר. שוויה של כאו"ל מוערך לצורך העסקה בטווח שבין 834-901 מיליון דולר, כאשר חלקה של הפטרוכימים בחברה (50%) באמצע הטווח הנ"ל מוערך ב-433 מיליון דולר.

לבז"ן, המחזיקה כיום ב-50% ממניות כרמל אולפינים, יש גם אחזקה של 12.3% במניות הפטרוכימיים, ולאחר העסקה היא תמשיך להחזיק במניות הללו. השלמת העסקה התעכבה כיון שרק לפני מספר חודשים קיבלה הפטרוכימיים את היתר השליטה בבז"ן, לאחר שהמדינה התנגדה למתן ההיתר בעקבות מעורבותם של משקיעים זרים בחברת מודגל, בעלת השליטה בפטרוכימים. בחודש מאי השנה קנו השותפים בחברת מודגל, דיוויד פדרמן, יעקב גוטשטיין ואלכס פסל, את האחזקה בחברה של קבוצת מנטפ, בה מחזיקים ליאוניד נבזלין, ולדימיר דובוב ומיכאל ברודנו. לאחר שהוציאו את המשקיעים הזרים, נסללה הדרך לביצוע העסקה.

במתווה המקורי של העסקה, הייתה צפויה בז"ן לרכוש את החלק של פטרוכימיים בכרמל אולפינים, ולמכור את אחזקותיה (12.3%) בחברת פטרוכימיים, לחברה עצמה. בז"ן הייתה אמורה להנפיק מניות לפטרוכימיים, כך שזו תחזיק לאחר העסקה כ-35% מהון המניות של בז"ן.

כך או אחרת, רכישת מלוא מניות כאו"ל על ידי בזן, תוביל למימוש מלוא הפוטנציאל הסינרגטי האפשרי בין תעשיות הזיקוק, הארומטים והפולימרים, ותאפשר ביצוע אופטימיזציה כוללת של הליכי הייצור בשלושת המפעלים (של בזן, של כאו"ל ושל גדיב), תוך תכנון כולל של רכישת נפט גולמי וחומרי ביניים, ביצוע אופטימיזציה של פונקציית הייצור בכל המפעלים ובכל אחד מהם והפניית כל חומר לאתר בו יקבל את הערך המוסף הגבוה ביותר.

מנכ"ל בז"ן, ישר בן מרדכי, התייחס להערכת השווי הגבוהה ואמר ל"גלובס" כי "נכון שבטווח הקצר יש הרעה כתוצאה מהמשבר, אבל מדובר בהערכה לטווח ארוך. במשברים מהסוג הזה נעצרות השקעות חדשות בבתי זיקוק, והערכת השווי, שנעשתה בהסתכלות לטווח ארוך, לוקחת בחשבון שכניסת היצע נוסף של זיקוק יקטן בעתיד. בנוסף, הערכת השווי נעשתה על בסיס תחזיות של שתי חברות ייעוץ מובילות בעולם הנותנות תחזית עתידית לענף האנרגיה".

בן מרדכי התייחס גם להשפעה של המיזוג על הפעילות של בז"ן, ואמר כי "הקלוזינג של העסקה ייעשה עד סוף השנה, ואת ההשפעות שלה אנחנו נראה כבר ברבעון הראשון של 2010. המיזוג יביא לאופטימיזציה מלאה בכל שרשרת הייצור וייעל את תהליך הזיקוק, עניין חשוב כאשר השווקים עכשיו לא יציבים. בנוסף, נוכל לתכנן את ההשקעות בצורה טובה יותר, ללא השקעות חופפות או מנוגדות, וגם נקטין עלויות כתוצאה משילוב מערכות כספים, רכש מידע וכדומה".