פרטים עדכניים על פרויקט המכונית החשמלית של בטר פלייס

אחרי שנתיים של חשיפה עדיין אין שום רכב חשמלי "למשש" ■ לטובת אלה שאוהבים לתכנן מראש, רצ"ב שלושה עדכונים מהימים האחרונים

לקוחות הרכב בישראל מעשיים מאוד. הם אוהבים למשש פיזית את המועמד לרכישה, לא קונים אותו "על הנייר" או באינטרנט, ולא מתכננים רכישה שנים מראש.

מסיבה זו לוקים רבים מהם בדיסוננס-קוגניטיבי כשהם נחשפים לפרויקט הרכב החשמלי של חברת "בטר פלייס".

מצד אחד, קשה שלא להסתנוור מהחשיפה המאסיבית שמקבל הרכב החשמלי בארץ ובעולם, שכוללת הבטחות לעלויות נסיעה מזעריות וחוויית נסיעה נקייה ושקטה.

מצד שני, אחרי שנתיים של חשיפה עדיין אין שום רכב חשמלי "למשש", ובוודאי שלא לנהוג בו, וגם לא מידע מעשי אחר.

יש הבטחות כלליות לזמינות של כלי רכב בעוד 20 חודש, אך במציאות הישראלית מדובר בנצח.

את המידע המעשי העדכני שקיים צריך לחפור מתחת לפני הקרקע ולנהל אחריו מעקב רצוף, כיוון שהוא נוטה להשתנות ולהיות חמקמק. לטובת מי שבכל זאת מסתכל מעבר לפינה, רצ"ב מידע עדכני.

1. לו"ז: סוף 2011

ההתבטאות העדכנית ביותר לגבי הלו"ז נאמרה ע"י שי אגסי החודש, ב"ועידת הנשיא". עפ"י אגסי, במחצית השנייה של 2010 יחל פיילוט שיימשך 6-12 חודש, ובו יוצעו מכוניות חשמליות ללקוחות פוטנציאלים.

השיווק המעשי לקהל יחל רק בסוף 2011. זו, אגב, דחייה של כמה חודשים טובים לעומת מה שנאמר עד כה, והיא נובעת כנראה מדחייה בלו"ז של רנו, מייצרת המכוניות.

אבל גם מי שמצפה להחנות את המכונית החשמלית שלו ליד הבית בדצמבר 2011, יצטרך כנראה להמתין. עפ"י אגסי, המסירות הראשונות יהיו לכ-50 ציי רכב גדולים, שנרשמו מראש ל"תוכנית להסבת רכב חשמלי" של בטר פלייס.

2. תשתית: לא רשת חשמל

התשתית תורכב משתי שיטות הטענה: עמדות הטענה של בטר פלייס, שבשלב הראשון יוצבו במקומות ציבוריים ובריכוזים עסקיים או בבתים פרטיים/משותפים עם חניות פרטיות. טעינה מרשת החשמל הביתית לא נמצאת כרגע על הפרק.

השיטה השנייה תכלול "תחנות החלפת הסוללות", להחלפה מהירה. בוועידת הנשיא אמר אגסי, כי יוקמו בישראל 70 תחנות כאלה בכל הצירים המרכזיים, משהו כמו 4 תחנות על כל 160 ק"מ של נסיעה, שנחשבים לטווח הריאלי בין טעינות.

עם זאת, לא ברור כמה מהתחנות הללו יהיו קיימות בשלב הראשון של ההשקה: הקמה של תחנה כזו היא עניין ממושך לוגיסטית ומנהלתית, ו-20 חודש הם זמן קצר במונחי תשתית.

3. המחיר: 110 אלף שקל

השאלה המסקרת ביותר היא כמה תעלה המכונית? הנתונים הרשמיים לא פורסמו, אבל היעד הוא שתמחור המכונית (המבוססת על הרנו פלואנס העתידית) יהיה דומה או נמוך מזה של מכונית רגילה, לא כולל מחיר הסוללה.

אם לשפוט עפ"י מדיניות תמחור זו - תוך התחשבות בכך שהמכונית תגיע מפס ייצור סדרתי בטורקיה, תצויד ברמה הגבוהה יחסית של אבזור תקני, ותציע לציים חלופה עם מחיר אטרקטיבי לרכב רגיל מקבוצה 2 - אפשר להתאפס על טווח מחיר של 95-110 אלף שקל, לא כולל "חבילות שירות" שישתנו בהתאם לכמות הנסיעה.