בעקבות ההסדר באפריקה ישראל: מה צפוי למניות ולאגרות החוב של החברה במסחר בת"א ביום ראשון?

המוסדיים והנהלת אפריקה ישראל הגיעו להסדר חוב שידלל את בעלי המניות הקיימים ■ בשוק מעריכים כי ההסדר מיטיב עם בעלי האג"ח, בייחוד עם מחזיקי האג"ח הארוכות, ומכאן שהן עשויות לעלות ■ והמניה? "קשה לדעת כיצד היא תגיב", אומר יובל בן זאב מכלל פיננסים, ומנתח את מצבה

כיצד יגיבו מניות ואגרות החוב של אפריקה ישראל ביום ראשון בבורסה? שאלה זו מעסיקה בוודאי משקיעים רבים נוכח ההסכם אליו הגיעו המוסדיים והנהלת אפריקה ישראל, ומשיחות שערכנו עם גורמים בשוק נראה כי ישנה הסכמה רווחת כי אגרות החוב יעלו, אך לגבי המניה - הסיפור סבוך יותר.

בשוק מעריכים כי המוסדיים הצליחו להוציא הסכם טוב עבור מחזיקי האג"ח הארוכות. אג"ח אלו שוות נכון ליום חמישי פחות מאשר שוויין לאחר ההסדר, כך שעליו פניו הן אמורות לעלות. סימן שאלה עדיין מרחף סביב האג"ח הקצרות, שכן שוויין בשוק יקר יותר בהשוואה לאג"ח הארוכות.

גורמים בשוק מציינים כי מבחינה פנדומנטלית לא השתנה הרבה באפריקה. משבר הנדל"ן בעולם כידוע טרם הסתיים וערך הנכסים של אפריקה בחו"ל עלול להמשיך לרדת. אם כן, מבחינת מודל NAV (שווי נכסים נקי) אפריקה עדיין נסחרת בבורסה מעל לשווי הראוי לה. יש לציין כי גם לאחר ההסדר אפריקה תישא חוב גבוה יחסית בהיקף של 4.8 מיליארד דולר. כמו כן, השווי שנקבע בהסדר לצורך הנפקת הזכויות נקבע על 2 מיליארד שקל, נמוך בכ-23% משווייה של אפריקה בבורסה, כך שמבחינה תיאורטית המניה עלולה לרדת.

בן זאב: האג"ח הארוכות אמורות לעלות

"האג"ח הארוכות ככל הנראה יעלו ביום ראשון", אומר לנו יובל בן זאב, ראש מחלקת המחקר בבית ההשקעות כלל פיננסים. "אומנם קשה להתנבא מה יקרה ביום ראשון, אך האג"ח הארוכות צריכות לעלות כיוון שהן נסחרות בכ-55% מהערך המתואם ובהסדר הן הולכות לקבל הרבה מהערך הזה - כך שהן צריכות לעלות".

באשר לאג"ח ט' אומר בן זאב, כי האגרות הללו "נסחרות במחירים יותר גבוהים, אך גם שם השווי ביום חמישי בבורסה היה נמוך יותר מהשווי שהם יקבלו ולכן הן צריכות לעלות". עם זאת, הוא מעריך כי האג"ח הקצרות לא יעלו כמו אלו הארוכות.

ומכאן למניה. מניית אפריקה דמתה יותר לרכבת הרים מאשר למניה מאז הודיעה אפריקה על כוונתה ללכת להסדר חוב בסוף אוגוסט. האנליסטים בשוק שמסקרים את המניה המליצו כבר מזמן למכור אותה ומחזיקים במחירי יעד נמוכים למדי, כדוגמת אלון גלזר מלידר שוקי הון שהצמיד לה בשבוע שעבר מחיר יעד של 20 שקל למניה בלבד, או בן זאב שהמליץ למכור אותה כבר ב-20 באפריל ומחזיק במחיר יעד של 35 שקל. סוחרים בשוק מסרו לנו השבוע כי הזרים כמעט ולא פעילים במניה מזה מספר שבועות והמסחר במניה הפך ספקולטיבי למדי.

"קשה מאוד לדעת כיצד תגיב המניה ביום ראשון", אומר לנו בן זאב. "אך מבחינת ניהול השקעות זה חסר משמעות". בן זאב מדגיש כי להערכתו מחיר המניה כיום גבוה משתי סיבות. ראשית, המניה נסחרת במחיר של 49.5 שקל למניה בעוד שבהסדר צוין כי תהיה הנפקת זכויות לפי מחיר של 36 שקל למניה. "המוסדיים יקבלו 40 מיליון מניות במחיר 36 שקל למניה", הוא מדגיש. "יש הרבה גורמים מוסדיים שהיו יכולים לקנות את המניה ולא עשו זאת. אני מעריך שהם ירצו, בהסתכלות קדימה, להקטין את החשיפה למניה כיוון שהם ממילא יקבלו מניות חדשות. העניין הוא שקשה לדעת מתי הם יבחרו להקטין את החשיפה. לא בטוח שזה יקרה כבר ביום ראשון".

הסיבה השנייה שלדעת בן זאב מניית אפריקה יקרה היא, כמובן, גורם השווי. "גם אחרי ההסדר", הוא אומר, "יש הרבה מאוד אתגרים לחברה והיא צריכה להתמודד עם בעיות עסקיות אמיתיות של משבר נדל"ן בעולם, ומחיר של 50 שקל למניה הוא תמחור יקר לדעתי. גם אם אפריקה תצליח להתמודד עם הבעיות - רמת הסיכון כיום גבוהה. כשלוקחים את כל הגורמים האלה ביחד מגיעים למסקנה שהמניה צריכה לרדת, אך לא בטוח שזה מה שיקרה ספציפית ביום ראשון כיוון שהתמונה טרם התבהרה לגמרי ולא בטוח שהמוסדיים ימהרו למכור ביום ראשון".