אדלסון, מאחוריך: מיזם חדש יציף את לאס-וגאס בחדרים

סיטי סנטר, פרויקט ההימורים והבידור הקולוסלי של MGM, יציף את שוק המלונאות הרווי בלאס-וגאס בכמעט 5,000 חדרי מלון חדשים ■ כבר עכשיו מוצעים חדרים במלונות פאר בתעריפי מוטלים זולים במערב התיכון ■ גם MGM עצמה בסכנה

סיטי סנטר, מיזם ההימורים והבידור ענקי של MGM , שנחשב קולוסלי אפילו בקני-המידה המנופחים של לאס וגאס, עומד לפתוח שעריו בדצמבר בלב הסטריפ ולהציף את שוק המלונאות הרווי בבירת ההימורים בכמעט 5,000 חדרי מלון חדשים.

אנליסטים אומרים, כי ההצפה הצפויה עלולה להטביע למוות את ניצני הצמיחה הרופסים שהחלו להסתמן בווגאס ולפגוע בבריאות הפיננסית של אימפריות ההימורים האחרות בעיר, לרבות קבוצת לאס וגאס סנדס בשליטת שלדון אדלסון ו-MGM עצמה, בשליטת המיליארדר הקשיש קרק קרקוריאן, שמפעילה תשעה בתי הימורים אחרים בעיר ושנאנקת תחת עול חובות בסך 12 מיליארד דולר.

קבוצת סנדס רשמה הפסד נטו בסך 123 מיליון דולר ברבעון השלישי, שהסתיים ב-30 בספטמבר, למרות ההצלחות בבתי ההימורים שלה במקאו ובפנסילווניה. מכל מקום, ההכנסות עלו מ-1.1 מיליארד דולר ל-1.4 מיליארד דולר, עלייה בשיעור 3%. סנדס מפעילה שניים מבתי המלון המפוארים ביותר בלאס-וגאס, ונישן ופאלאזו.

במתחם סיטי סנטר ייפתחו 4 בתי-מלון חדשים, לרבות מלון הדגל "אריה" (י' קמוצה), בהשקעה של 8.5 מיליארד דולר, עם 4,800 חדרים חדשים ו-2,400 דירות קונדו, וכן מרכז בידור של סרק דה סוליי, קבוצת הקרקס המפורסמת, שיוקדש להנצחת אלוויס פרסלי.

ניתוח בגיליון החדש של "ביזנסוויק" מציין כי פריצת סיטי סנטר לשוק בלאס-וגאס מעוררת חלחלה בקרב בעלי השליטה במוקדי ההימורים והמלונאות בעיר. החדרים בבתי-המלון המפוארים ביותר משווקים בתעריפי מוטלים זולים בצידי הכבישים המהירים במערב התיכון.

תעריפי החדרים (קרי: סוויטות) בבתי-המלון בסיטי סנטר, כולם חמישה כוכבים, מתחילים ב-129 דולר ללילה, כלומר כ-40 דולר פחות מתעריפי הסוויטות בוונישן או בפאלאזו של אדלסון, אך הם עדיין גבוהים בהרבה מאלה של בתי-מלון אחרים בעל דירוג של חמישה כוכבים, של לדבר על מוסדות עם דירוגים של ארבעה או שלושה כוכבים.

למשל: בקבוצת המלונות עם דירוג של חמישה כוכבים, מאנדאליי מציע סוויטות ב-80 דולר ללילה; מיראז' (מקבוצת MGM), 75 דולר ללילה ובלאז'יו הסופר-אלגנטי - 127 דולר ללילה. ירידה בכוכב אחד, לקבוצת המלונות בעלי ארבעה כוכבים, מפחיתה משמעתית את עלות הביקור בווגאס: באלי - 34 דולר; MGM גרנד - 69 דולר; לאקסור, שמצטיין בתפאורה אגדית - 49 דולר; לאס-וגאס הילטון - 42 דולר.

מי שמוכן לגור בתנאי מחנה (ברמת לאס-וגאס), כלומר, מלון בדירוג שלושה כוכבים, ישלם תמורת חדר פחות ממה שישלם תמורת זוג כרטיסי קולנוע. למשל: סרקס סרקס המפורסם - 21 דולר; פאלאס סטיישן - 15 דולר. וכך הלאה.

טבלה שמפרסם ביזנסוויק מצביעה על הקשר הישיר והכאוב בין היצע החדרים בלאס-וגאס לבין הירידה בתעריפיהם. ב-2006 הסתכם היצע החדרים בעיר ב-132 אלף, והתעריף הממוצע לחדר היה 119 דולר ללילה. מספרים המבקרים בעיר באותה שנה היה 38.9 מיליון.

ב-2009, מספר החדרים בעיר, לפי אומדן בלתי סופי, הוא 150 אלף, והתעריף הממוצע לחדר הוא 92 דולר ללילה. מספר המבקרים החזוי בלאס-וגאס ב-2009 הוא 35.5 מיליון בלבד.

נתונים אלה מציבים את בתי-המלון של אדלסון בראש פירמידת התעריפים בלאס-וגאס. בתי-המלון החדשים בסיטי סנטר, שאמורים להיות גרנדיוזיים לפחות כמו הוונישן והפאלאזו מקבוצת סנדס, יעשו הכל למלא את החדרים שלהם. לפי ביזנסוויק, שלחה MGM באוקטובר צוותים של אנשי מכירות למתכנני קונגרסים ואירועים המוניים אחרים כדי להציג לפניהם את האטקרציה החדשה.

חלק מהמצגת שלהם: הטיעון שווגאס נעשתה שוב מקום שבו אפשר לקבל תמורה מצוינת תמורת הכסף. טיעון נוסף: לינה במיזם החדש של MGM, או עריכת כנס שם, הם זריקת עידוד לכלכלה הלאומית מפני שהפרויקט צפוי להוסיף 12 אלף מקומות עבודה לשוק המקומי.

על רקע זה, קשה לראות כיצד אדלסון יוכל לקיים את רמת התעריפים הגבוהה בוונישן ובפאלאזו לאורך ימים. בהנחה שחלפו ימי הסוויטות באלף דולר ללילה ובקבוקי טקילה עם תגית מחיר של 400 דולר, ייתכן שאדלסון ייאלץ להוריד את רמות התעריפים ביהלומי הכתר שלו כדי להתמודד עם הילדים החדשים בבלוק.