האופציות על הדולר/שקל בבורסה בת"א משקפות התחזקות של 0.9% ל-3.78 ש'

ביום שישי נקבע היציג ברמה של 3.746 ש' ■ המסחר במט"ח המקומי מגיב לקורה בשוק העולמי ■ התחזקות הדולר בעולם עלולה להוביל לירידות בשווקי המניות והסחורות בשל היותו מטבע ה"קרי טרייד" המוביל בעולם

כמדי יום א' לא מתקיים היום (א') מסחר בשוק המט"ח, אולם בשוק המקומי נסחרות היום האופציות על הדולר בבורסה של ת"א, והן מאותתות על עלייה של כ-0.9% בשערו של הדולר כנגד השקל עם פתיחת המסחר הבין-בנקאי מחר בבוקר. ביום שישי נקבע השער היציג ברמה של 3.746 שקלים והאופציות מאותתות כי שער הדולר יעלה ל-3.78 שקלים.

נציין כי שוק המט"ח המקומי ממשיך להיות מושפע מהקורה מעבר לים. שערו של האירו נחלש ביום שישי בשיעור של 0.7% ושערו התייצב ברמה של 1.472, אובדן של כ-1.9%, זאת לאחר שבתחילת השבוע עוד נסחר הצמד מעל לרמה של 1.5 דולר לאירו, רמת שיא של 14 החודשים האחרונים.

קורלציה הפוכה מתקיימת בהדיקות רבה לאחרונה גם בין שערו של הדולר לבין כיוון שווקי המניות והסחורות. כאשר הירידה החדה שנרשמה ביום שישי בשווקי העולם, לאחר שדווח על ירידה בצריכה הפרטית בארה"ב לאחר שהסתיימו תוכניות הממשל כדוגמת "מזומן בתמורה לגרוטאה", מה שמעלה את החששות כי הצמיחה לא תהיה בהכרח בת קיימא.

קורלציה הפוכה זו מתקיימת גם בין השוק המקומי לשערו של הדולר כנגד השקל, והיום, על רקע הירידות החדות בשוק, נרשמת עלייה (פוטנציאלית) בשערו של הדולר. בבורסה בת"א מדד המעו"ף מנסה לשבור את רמת ה-1,000 נקודות בעודו מאבד כ-2% מערכו ומדד הבנקים והתל-טק מאבדים כל אחד 3.7%.

בוול סטריט בה נרשמו ירידות של כ-2.5% במדדי המניות בעוד שמדד ה"פחד", VIX זינק בכ-25% ושב לרמתו בחודש יולי האחרון. גם כן מתקיים המתאם ביחס לשוק המט"ח והדולר שנחשב למטבע הגנה, מגיב בעלייה לירידות בשוק. לעומת זאת באירופה ירידות השערים בשווקי המניות מלוות גם בהיחלשות של האירו.

נציין כי במהלך השנה האחרונה בכלל ובתקופה האחרונה בפרט, מאז מצויה רמת הריבית בארה"ב ברמה אפסית, והפד' אותת כי בכוונתו לשמור על מדיניות זו, הפך הדולר למטבע העיקרי בו מבצעים המשקיעים עסקאות "קרי טרייד", או למעשה לוקחים הלוואות דולריות. בשוק קיים חשש כי במידה ותתהפך מגמת ההחלשות של הדולר, עלולים הלווים לוותר על השקעותיהם (במטבעות אחרים, במניות ובסחורות) והדבר עשוי ללבות עוד יורתר את הירידות, אך כל עוד מדיניות הריבית בארה"ב אינה משתנה, החשש מסנריו כזה אינו מאד גבוה.

במהלך השבוע הקרוב צפויות להתפרסם החלטות ריבית בארה"ב באירופה ובבריטניה, אשר צפויות להיוותר ללא שינוי, נציין כי לפני שבוע החליט גם נגיד בנק ישראל להותיר את הריבית על כנה בשיעור של 0.75%.

יונתן כ"ץ, כלכלן המאקרו בבית ההשקעות HSBC הסביר היום כי "פישר לא מעלה ריבית כי הוא חושש מהתחזקותו של השקל ולא בגלל שהאינפלציה בשליטה" והעריך כי "הריבית במשק הישראלי תעלה בחודשים הקרובים - עד ל-2.5% שנה מהיום".

בשוק האג"ח נציין כי מחר מתקיימת הנפקה של סדרה חדשה, של אג"ח ממשלתית ל-10 שנים שאמורה לשלם קופון של 5% בשנה ומועד פרעונה יחול בינואר 2020. האג"ח הנוכחית אותה סחרו בשוק בישראל ל-10 שנים היתה ה-219 והסדרה החדשה שתונפק מחר בהיקף של כ-250 מיליון שקל מתוך סך של 1.25 מיליארד שקלים שצפוי החשב הכללי באוצר להנפיק במהלך החודש הקרוב. עלולה ללחוץ כלפי מטה את המחיר של האג"ח הקיימת.