דלק ונובל אנרג'י בוחנות יצוא גז לקפריסין ב-250-300 מ' ד'

ל"גלובס" נודע, כי מנכ"ל דלק אנרגיה, גדעון תדמור, נפגש באחרונה בחשאי עם נציגים מחברת החשמל הקפריסאית במטרה לקדם אפשרות למכירת גז לחברה ■ לפי דיווחים זרים, בפגישות השתתפו גם בכירים בממשל הקפריסאי ובשגרירות ישראל בקפריסין

גוברת ההתעניינות הבינלאומית ברכישת גז טבעי ממאגר תמר. בנוסף לפתיחת המו"מ עם חברת החשמל, חברת דלק אנרגיה מנהלת שיחות ראשוניות לייצוא גז טבעי מקידוח תמר לקפריסין. ל"גלובס" נודע, כי מנכ"ל דלק אנרגיה, גדעון תדמור, נפגש באחרונה בחשאי עם נציגים מחברת החשמל הקפריסאית במטרה לקדם אפשרות למכירת גז לחברה. לפי דיווחים זרים, בפגישות השתתפו גם בכירים בממשל הקפריסאי ובשגרירות ישראל בקפריסין. משרד התשתיות, בראשות השר ד"ר עוזי לנדאו, עודכן בדבר המגעים.

חברת החשמל הקפריסאית, בדומה לחברת החשמל הישראלית היא מונופול, ומייבאת כיום את רוב צריכת הדלקים שלה. החברה, המשרתת 600 אלף צרכנים, נערכת כיום להסבת תחנות הכוח שלה משימוש בדלקים לגז טבעי. הסבת התחנות לגז צפויה להסתיים עד לסוף שנת 2013. לפי הערכות, לאחר ההסבה לגז תזדקק החברה הקפריסאית לאספקה של 1-1.5 מיליארד מ"ק (BCM) לשנה, בשווי של 250-300 מיליון דולר בשנה.

שוק רווחי

האפשרות ליצוא גז לקפריסין לא אמורה להיות תחליף להסכם לאספקת גז טבעי לחברת החשמל אשר אמור לשמש כחוזה עוגן שסביבו תגובש חבילת המימון לפיתוח השדה, המוערך ב-2.5 מיליארד דולר. מבחינת השותפות בתמר יצוא הגז משמש כשוק משני שיכול להיות רווחי למדי, לנוכח הקרבה של השוק הקפריסאי, והעובדה כי מחירי הגז ליצוא צפויים להיות גבוהים יותר מאשר לשוק המקומי.

לאחר שפוטנציאל הגז בקידוח כבר הוכח (רזרבות מוכחות של 170 BCM) האתגר המרכזי העומד בפני השותפות בקידוח תמר בראשות נובל אנרג'י, דלק וישראמקו, הוא גיבוש חוזים לאספקת גז מול לקוחות. כנגד החוזים יוכלו השותפות בתמר לגייס את הכספים למימון תוכנית הפיתוח.

כפי שנחשף בעבר ב"גלובס", השותפות בתמר הציעו למדינה לרכוש גז טבעי מהקידוחים בתמורה להקדמת הקידוח, אולם משרדי האוצר והתשתיות נוטים שלא להתערב. מלבד חברת החשמל, דלק אנרגיה כבר החלה במגעים ראשוניים מול קבוצת כימיקלים לישראל לאספקת כמויות גז נוספות הדרושות לחברה החל משנת 2012.

מחפשים נפט וגז בקפריסין

השותפות בקידוחי תמר ודלית הן נובל אנרג'י (36%), ישראמקו (28.75%), אבנר חיפושי נפט (15.625%), דלק קידוחים (15.625%) ודורגז (4%). האפשרות ליצוא הגז ממאגרי תמר ודלית הפכה ריאלית יותר לאחר שהתברר כי נפח הגז בשדה תמר גדול ב-16% מההערכות הקודמות.

באוגוסט האחרון דיווחו השותפות כי לפי דו"ח של חברת ייעוץ בלתי תלויה עתודות הגז הטבעי בשדה מסתכמות ב-207 מיליארד מ"ק (מתוכן 170 מיליארד מ"ק כרזרבות מוכחות), לעומת ההערכות הקודמות שדיווחו על פוטנציאל של 178 מיליארד מ"ק.

על רקע הגידול בכמויות הגז בקידוח תמר בעל השליטה בקבוצת דלק, יצחק תשובה, לא פסל בעבר אפשרות לייצוא הגז למדינות נוספות. "השוק הישראלי הוא השוק הטבעי שלנו, אבל אין ספק שככל שהכמויות גדלות יש לבחון אפשרויות לייצא את הגז מחוץ לישראל, ויש שווקי יעד פוטנציאליים באגן המזרחי של הים התיכון", אמר בעבר תדמור.

דלק אנרגיה ושותפתה האמריקאית נובל אנרג'י כבר נכנסו לחיפושי נפט וגז בקפריסין. נובל אנרג'י קיבלה זיכיון לשלוש שנים לחיפושי נפט וגז בשטח הימי של קפריסין.

לדלק אנרגיה יש אופציה לרכוש 30% מהזכויות בקידוח. בכירים בממשלה אמרו בתגובה, כי העדיפות לשיווק הגז ממאגר תמר צריכה להיות קודם לשוק המקומי ורק אח"כ לשווקים בחו"ל.

לדבריהם, "מאגר תמר הוא מאגר גז אסטרטגי בראש ובראשונה לשוק הישראלי. אנחנו מקווים שחברת החשמל תזרז את המגעים לרכישת הגז. זה אינטרס של המשק הישראלי שהמאגר יפותח מוקדם ככל האפשר".

השותפות בתמר סרבו להגיב.