גידי בר-זכאי, לשעבר סמנכ"ל רשות המסים: יש לתת פטור גורף ממס שבח

גלובס tv לדברי בר-זכאי, הדבר יביא להצפת השוק בדירות - וכתוצאה מכך לירידת מחירי הנדל"ן ■ "אם נבטל את המגבלות על הפטור - זה יביא למכירה של מסת דירות בבת-אחת" ■ נסרדישי: לא נצמצם את הפטור ממס שבח

"דווקא ביטול המגבלות הקיימות היום על הפטור ממס שבח יביא לירידה במחירי הדירות" - כך טוען רו"ח גידי בר-זכאי, לשעבר סמנכ"ל לעניינים מקצועיים ברשות המסים, בהתייחס לאמירות שהושמעו באחרונה בדבר השינויים הדרושים בפטור ממס שבח במטרה להתמודד עם בועת הנדל"ן.

אמירות אלה הושמעו בצד פתרונות אפשריים לנושא: כך, למשל, ח"כ כרמל שאמה (ליכוד) הציע להגדיל הפטור ממס שבח מ-18 חודש כיום לשנתיים על דירת מגורים יחידה, כמו גם העלאת מס הרכישה.

כיום קיימות שתי מגבלות על הפטור ממס שבח: ניתן למכור בפטור דירת מגורים יחידה מדי 18 חודש. היה והדירה נמכרת לפני תום 18 חודש - היא חייבת במס שבח. מגבלה נוספת: ניתן למכור דירת מגורים שניה בפטור כל 4 שנים.

בר-זכאי מציע הצעה מהפכנית, שבמבט ראשון נראית כמהלך שיביא רק לחיזוק בועת הנדל"ן; בפועל, לדבריו, היא תביא לפיצוץ בועת הנדל"ן. לדברי בר-זכאי, "מה שקורה היום הוא שאנשים ממתינים עם מכירת הדירות עד למועד הפטור. מי שלא ממתינים לפטור הם בדרך-כלל אנשים שלחוצים פיננסית, ובדרך-כלל מדובר בבעלי עסקים שממילא מתקזזים מול מס השבח בהוצאות שהיו להם על הדירה, כך שבשורה התחתונה משולם מס בהיקף מצומצם".

לדבריו, "אם נבטל את המגבלות על הפטור, זה יביא למכירה של מסת דירות בבת-אחת. המשמעות תהיה שזה ישחרר דירות רבות לשוק. פעם ראשונה מישהו רוכש את הדירות האלה, כך שמתקבל מס רכישה על הדירות מהרוכשים. ופעם שנייה, שחרור מלאי של דירות יביא להצפת השוק, וכפועל יוצא מזה להורדת מחירי הדירות".

גם מנהל רשות המסים, יהודה נסרדישי, מבטל את האפשרות כי הקשחת הפטור תביא לפתרון בועת הנדל"ן. נסרדישי אמר כי צמצום הפטור יביא למעשה להקטנת היקף רכישת הדירות, כך שבשורה התחתונה רשות המסים תפסיד מס רכישה.