מעוז: "מחירי הנדל"ן ירדו; מפתים את האחרונים להיכנס לשוק"

גלובס tv הכלכלן הראשי של אקסלנס בכנס BDO: "כבר באמצע 2010 נראה את ירידת המחירים" ■ "אני לא רואה את שוק הדירות כחלופה טובה לשים בה את כספנו" ■ מעריך כי זליגת הכסף מחו"ל לטובת הנדל"ן בישראל תיפסק

"מחירי הנדל"ן במגמת ירידה, וכבר באמצע 2010 נראה את זה". כך צופה הכלכלן הראשי של אקלנס נשואה, שלמה מעוז. מעוז, שדיבר בכנס הפיננסים השנתי של BDO זיו האפט ואקסלנס נשואה, אמר כי מבחינה בינלאומית אין כל סיבה למחירי הנדל"ן הגבוהים בישראל. להערכתו, זליגת הכסף מחו"ל לטובת הנדל"ן בישראל, תיפסק. מעוז: זרים שקנו פה נכסים במשך שנים, כרגע הנכסים שלהם ליד הבית, זולים בהרבה. הם השקיעו כאן כ-150 מיליון דולר בחודש בנדל"ן בישראל. כעת זה הולך ונמוג וזה ישפיע לכיוון ירידה".

לדברי מעוז, גורמים נוספים שישפיעו על ירידה, הם שחרור קרקעות על ידי המדינה, ועליית הרבית הצפויה. מעוז: "הממשלה תרצה להיבחר מחדש והיא תיאלץ להציע עוד קרקעות. כשהלחץ הזה יגבר אני רואה שחרור של עוד קרקעות, מה שישפיע על מחירי הדירות כלפי מטה. אני לא רואה את שוק הדירות כחלופה טובה לשים בה את כספנו. העלאת הרבית תיצור אלטרנטיבה להשקעה בנדל"ן, והנטייה לרכישת בתים תלך ותרד".

לדבריו, הציבור שרואה היום בנדל"ן אפיק השקעה רווחי יחיד, יראה חלופה באג"ח ממשלתיות או בצמודי המדד הממשלתיים. מעוז: החלופה הזו תהיה הרבה יותר אטרקטיבית מה עוד שבאג"ח בניגוד לדירה, אין מצב של היעדר שוכר לפרק זמן, אין מס רכישה, והדוד לעולם לא מתפוצץ. אני רואה את מגמת ירידת מחירי הדירות כבר באמצע השנה הבאה. יתכן שהמגמה תתחיל כבר עכשיו אך עדיין יש לחצים בפריפריה לרכוש דירות, מפתים את האחרונים להיכנס לשוק".