מכה ללבייב: המדינה שוקלת לבטל את הסכם הרכבת הקלה

משרד האוצר זימן את MTS, בראשות סימנס ואפריקה ישראל, לשימוע שייערך בעוד מספר שבועות

הנהלת אפריקה ישראל אמנם הגיעה למתווה הסדר חוב מול המוסדיים, אך במשרד האוצר כנראה שלא מתרגשים מכך יותר מדי ומזמנים את MTS, זכיינית הרכבת הקלה בת"א בהובלת אפריקה ישראל וסימנס, לשימוע מיוחד בעוד מספר שבועות. באוצר שוקלים אף לבטל את הפרויקט בשל "העיכוב המתמשך וכישלון הזכיין, עד כה, לגייס את המימון הנדרש לביצוע הפרויקט", כדברי דובר משרד האוצר.

אם כן, חלום הרכבת הקלה בת"א מתרחק שוב מתושבי העיר, והפעם בגלל אי עמידה במחויבות הזכיין, MTS. כבר לפני כ-10 ימים דווח ב"גלובס" כי המדינה נערכת לראשונה לאפשרות של ביטול מכרז הרכבת הקלה בת"א וכי משרדי האוצר והתחבורה יציגו תוכנית אלטרנטיבית לביצוע הפרויקט שלא באמצעות הסקטור הפרטי.

הפרויקט מתעכב כבר כמעט שנתיים. בחודש דצמבר 2006 נבחרה חברת MTS כזכיינית בפרויקט הרכבת הקלה בת"א. חברת MTS היא קונסורציום המורכב מ-5 חברות: סימנס (גרמניה), אפריקה ישראל (ישראל), CCECC (סין), SDCC (פורטוגל) וקואופרטיב אגד (ישראל).

MTS התחייבה במסגרת חוזה הזיכיון להגיע לסגירה פיננסית עם הגורמים המממנים עד חודש מאי 2008, אולם כשנה וחצי לאחר מועד זה - הקבוצה לא הצליחה להגיע לסגירה פיננסית. באחרונה הוקפאו הדיונים בין הצדדים בשל הקשיים הפיננסיים אליהם נקלעה אפריקה ישראל.

"סבב השיחות האחרון הסתיים כאשר הזכיין הציג דרישות לשינויים מהותיים בהסכם הזיכיון, אשר משמעותם תוספת תקציבית משמעותית לפרויקט", נמסר מהאוצר. "השימוע יערך על מנת לשקול את המשך ההתקשרות בחוזה הזיכיון עם MTS, לרבות ביטול ההסכם".

MTS תידרש להציג בשימוע כיצד בכוונתה להגיע לסגירה פיננסית בלוח זמנים קצר ולמלא את התחייבויותיה על פי חוזה הזיכיון. לשימוע זומנו גם החשב הכללי במשרד האוצר, שוקי אורן, הממונה על התקציבים באוצר, ד"ר אודי ניסן ומנכ"ל משרד התחבורה, יעקב גנות.