היטל הבצורת: האם חייבים לשלם או שמותר בינתיים לחכות?

המלצותיה של ח"כ רונית תירוש להתמהמה עם התשלום נופלות לידי התושבים הזועמים כפרי בשל, אך חוות-דעת משפטית קובעת כי לעת עתה אין מנוס מלשלם ■ "גלובס" בדק איזה מענה ניתן במוקדים של הרשויות המקומיות

רגע אחרי שחשבונות המים המנופחים נחתו בתיבות הדואר, מתחוור גודל הפגיעה הכלכלית בכיסם של התושבים. כשמדובר בחשבונות הגבוהים במאות אחוזים מחשבונות מים קודמים, אין פלא שכל פנייה לעירייה או לתאגיד המים כרוכה בהמתנה של חצי שעה. כך למשל נדרשת משפחה בת 5 נפשות ממודיעין לשלם כ-845 שקל, מתוכם קרוב ל-400 שקל מוגדרים "היטל בצורת". לשם השוואה, עמד החשבון הקודם של אותה משפחה על 310 שקל בלבד.

היום החלה ח"כ רונית תירוש (קדימה) להפיץ, בעיקר באמצעים אלקטרוניים וברשתות חברתיות, חוברת תחת הכותרת "מייבשים את המס". בחוברת מרוכזות עצות לצרכנים כיצד להימנע לעת עתה מלשלם את המס.

לדבריה, החוברת עברה ייעוץ משפטי שקבע שאין בה משום קריאה להפרת החוק. היא קוראת לאזרחים לנקוט פעולות מחאה ולעשות הכול כדי לעכב את תשלום המס עד שיצליחו הפעולות הפרלמנטריות לביטולו.

תירוש מציעה לאזרחים לבקש מהעירייה לפצל את חשבון המים מחשבון הארנונה; לפצל את חשבון המים הרגיל מתוספת "הקנס" בגין צריכה עודפת; לבטל הוראת קבע; להביע מחאה באמצעות קיום שיחות יומיות למוקד פניות הציבור של רשות המים, ולבקש מהעירייה לקבל באופן ברור את חיוב המונה לפיו מחושב תעריף המים, כי פעמים רבות החישוב מתבצע באופן הערכתי ולא בהכרח מדויק.

עם זאת, נראה כי מבחינה חוקית כרגע אין מנוס לאזרחים אלא לשלם. לדברי עו"ד אילן בומבך, מומחה למשפט אזרחי ומנהלי, בהחלטה נפלו פגמים חוקיים, שכן מטרת היטל - מעצם הגדרתו החוקית - להיות מאוד ממוקד בנושא שלשמו מטילים אותו: "כפי שהיטל סלילת כבישים מיועד לסלילת כבישים, כך היטל בצורת אמור לטפל בענייני מים". אולם לדבריו, כל עוד לא בוטל ההיטל על-ידי הכנסת או על-ידי בית משפט, קיימת חובה לשלמו.

בומבך מציע לשלם "תחת מחאה": המשמעות היא לשלם, ובמקביל לשלוח לרשות המקומית צילום של החשבון המשולם ולצרף אליו מכתב שהתשלום בוצע "תחת מחאה" ואין בתשלום משום הודאה בנכונותו. "דרישה להפרדה בין החשבונות רלוונטית רק במקרה שהאזרח מתכוון לעתור לבית המשפט. אם לא ייעשה כן, החוב רק יילך ויתפח במקרה שהוא ייאלץ לשלמו".

לדברי עו"ד בומבך, אם יבוטל ההיטל יהיו הרשויות חייבות להשיב לאזרחים את הכספים ששולמו עבורו. "אם לא יעשו כך, ייווצר מצב שמי שהפר את החוק ייצא נשכר. על-פי החוק אין לאפשר לחוטא לצאת נשכר. אם הרשויות לא יעשו זאת יש עילה לתביעה נגדן".

תירוש, שקראה לאזרחים שנתקלו בקשיים הנוגעים להיטל לפנות אליה באמצעות הדואר האלקטרוני, טוענת כי מדי יום מגיעות אליה מאות פניות. "הרשויות לא ערוכות לגביית המס הזה ואין להן תשובות לשאלות אלמנטריות. כיוון שגם ברשויות שאמורות לאכוף ולממש את החוק הזה ישנה מבוכה, אין שום סיבה שהאזרחים ירוצו וישלמו".

הצעת חוק של ח"כ נוקד: תמריץ לחוסכים במים

סימנים ראשונים לסדקים בחזית שתמכה בהטלת מס בצורת ניתן היה למצוא בראשית השבוע, כששר התשתיות עוזי לנדאו צוטט באומרו שבעקבות הגשמים של הימים האחרונים, הממשלה שוקלת להקל במס הבצורת על הציבור.

"תקבוליו של מס זה אינם מיועדים לפתרון משבר המים במדינה, אלא מנותבים לקופת האוצר", אומרת ח"כ תירוש, "כספים אלה גם אינם מיועדים כלל למתקני התפלה או יצירת תשתיות רלוונטיות כלשהן לבעיית המים. אילו רצתה הממשלה לחנך אותנו לחיסכון במים, ניתן היה לעשות זאת בדרך של תמריץ, לפיו כל החוסך בצריכת מים ביחס לצריכתו הממוצעת, יקבל הנחה בשיעור של אחוז מסוים. כך פעלו בקליפורניה וחסכו 26% מצריכת התושבים".

לטענתה, הרשויות יוצרות מיסוך מכיוון שאינן מיידעות כי בחודש ינואר הקרוב יעודכנו מחירי המים ללא כל קשר להיטל הבצורת, ומחיריהם יעלו ב-50%.

עו"ד אהוד פלג, מנכ"ל המועצה לצרכנות, מסכים עם הביקורת על כינון ההיטל: "חיסכון הוא אומנם הוא צו השעה אבל אי אפשר להתעלם מעוולות העבר. אנחנו שותפים להתקוממות נגד הפתרון הקל ביותר שמצאו והוא לשלוח יד לכיס הצרכנים". לדבריו, מחאה אזרחית היא פעולה מבורכת כל עוד אינה מפרה את החוק: "דרישה להפריד את חשבון המים מהיטל המים היא דרישה לגיטימית, כי כך הצרכן יכול להשיג על טעות בחשבון שבגינה הוא נאלץ לשלם היטל מים שיש לו מסלול דרקוני של ריביות והצמדה".

תירוש, שאליה חברו גם חברי הכנסת אחמד טיבי, רחל אדטו, אורית זוארץ ואורי אריאל, הגישה שתי הצעות חוק בנושא. הראשונה מבקשת להקל על אזרחים שיחסכו במים ולהעניק להם תמריצים: "ההצעה קובעת כי כל מי שיחסוך ביחס לכמות המים שצרך קודם לכן יזכה בהטבות בתשלום המים".

לפי ההצעה השנייה, הכספים שייגבו בהיטל הבצורת יועברו לפתרון משבר המים במסגרת התפלה ותשתיות מתאימות ולא ייבלעו ככל מס אחר בקופת האוצר.

במקביל התכנסה היום (ב') ועדת המשנה כי אם הממשלה לא תכיר בבעייתיות שבמס הבצורת ותשתף פעולה עם המלצות ועדת המשנה לוועדת הכספים, ידאג הוא אישית לביטול הגזירה באמצעות חקיקה פרטית.

גם תאגידי המים מתנגדים

חזית המתנגדים המתרחבת מקבלת תמיכה בלתי מסויגת מפורום תאגידי המים. לדברי ירון רן, סגן יו"ר פורום תאגידי המים, היטל הבצורת כמעט ולא הביא לחיסכון. "מנתונים שהצטברו בתאגידי המים, עולה כי עיקר החיסכון התרחש עוד לפני 15/7/09 טרם הטלת מס הבצורת בעקבות מסע ההסברה הרחב. מס הבצורת תרם לחסכון אולי בשוליים, אולם הביא באופן מיידי לחיסול מוחלט של כל רווחי תאגידי המים בישראל שנועדו לשיקום מערכת המים ושדרוגה.

"מדיניות תעריפי המים לא מאפשרת שדרוג ותחזוקת צנרת המים, ועלולה לגרום לסכנה בריאותית ולבעיות תשתית שיפגעו קשות באספקת המים לבתי התושבים".

בוחבוט: "פגיעה ישירה בחלשים"

יו"ר מרכז השלטון המקומי, שלמה בוחבוט, קרא כבר לפני מספר חודשים לאזרחים שלא לשלם את המס. לדבריו, רשות המים דרשה כי כל האזרחים ימלאו טפסים ויביאו אישורים, אלא שברשויות מתחוללת בינתיים מהומה בירוקרטית כיוון שרק שליש מהטפסים שנשלחו הוחזרו עד כה, וגם בין אלה שהוחזרו יש עשרות אלפי טפסים שלאישורם נרשים האזרחים להציג עשרות אישורים, צילומים ועוד.

"אני זועק מזה 5 חודשים כי היטל הבצורת הוא שערורייתי, אנטי סוציאלי ופוגע ישירות בצורה קשה בעיקר באוכלוסיית הנכים, המוגבלים ובמשפחות קטנות עד 3 נפשות. כלומר בזקנים, בודדים ומשפחות חד הוריות, שבמקרים רבים מקור הכנסתם העיקרי הוא מקצבאות הביטוח הלאומי ושכר מינימום. אי אפשר להתעלם גם מציבור הנכים המונה כ-250,000 איש, הנדרשים להמציא אישורים רפואיים אך הרופאים לא מספקים להם אותם. גם הנכים, גם הזקנים והאוכלוסיות החלשות הם אלו שיחויבו לשלם הון עתק על מים".

מרכז השלטון המקומי מזמין את האזרחים לגלוש במחשבון המים האינטרנטי ולחשב את גובה הקנס שידרשו לשלם: www.watercalc.co.il.

בנוסף, נערכת בשבועות האחרונים הצבעה על עצומה אינטרנטית הקוראת לביטול המס (www.atzuma.co.il/petition/israelmo/1) עליה חתמו עד כה כ-50,000 איש.

מודיעין, מי מודיעין

זמן המתנה: 20 דקות.

תגובת המוקדנית: "יש לנו הרבה עומס על הקווים, משום שכולם מתקשרים בעניין מס הבצורת. ההקצבה היא 40 קוב למשפחה של 5 נפשות, וכל קוב עודף עולה 20 שקל".

האם אפשר להפריד בין התשלום הרגיל לבין היטל הבצורת? "לא, אי אפשר לשלם רק חלק".

מה יקרה אם לא אשלם? "אנחנו לא נותנים המלצות. אני לא אומרת שמיד ינקטו אמצעי אכיפה, אבל כל איחור כרוך בריבית, הקנסות צמודים למדד".

עיריית חיפה

זמן המתנה: בניווט הקולי מגיעים למחלקת "בירורים בנושא היטל בצורת" שם נאמר שעקב עומס פניות המערכת תחייג חזרה למטלפן בהגיע תורו. מוקדנית טלפנה תוך 20 דק'.

תגובת המוקדנית: "יש הרבה פניות בנושא אולם החוק מחייב את העירייה".

אפשר להפריד בין התשלום הרגיל לבין היטל הבצורת? "לא ניתן להפריד את התשלום בשום פנים ואופן. לא ניתן גם לשלם רק את התשלום עבור הצריכה".

מה יקרה אם לא אשלם? "האפשרות היחידה היא לא לשלם את החשבון כלל, אולם אז יש להביא בחשבון שאחרי אי תשלום של שני חשבונות שוטפים תנותק אספקת המים".

כפר-סבא, מפעל המים

זמן המתנה: 40 שניות.

תגובת המוקדן: "גם אני שמעתי על התחמקויות אפשריות מהתשלום, אבל את צריכה לזכור שזה חוק. עד שלא יחוקקו חוק שמבטל את ההיטל, כולנו נשלם אם נחרוג. אני מקווה שיתעוררו כמה שיותר מהר ויחוקקו חוק שיבטל את ההיטל, כי מי שייפגע זה שוב השכבות החלשות.אם התושבים לא ישלמו התאגיד ייקנס, ומדובר על קנסות בסכומי עתק.

אפשר להפריד בין התשלום הרגיל לבין היטל הבצורת? "בשום פנים לא. כרגע מבחינת הצרכן זו מיקשה אחת".

מה יקרה אם לא אשלם?

"לא ניתן להתחמק מהתשלום. העירייה לא תקבל תשלום חלקי כי מי שייענש זה אנחנו".

ירושלים, הגיחון

זמן המתנה: 19 דקות.

תגובת המוקדן: "אנחנו מודעים לפולמוס הציבורי סביב הנושא, ההיטלים באמת חריגים והרבה מאוד אנשים מתקשרים כדי להתלונן - אבל בסוף כולם משלמים, אין ברירה".

האם אפשר להפריד בין התשלום הרגיל לבין היטל הבצורת?

במוקד מתעקשים שאין כל דרך להפריד בין התשלום הרגיל להיטל הבצורת.

מה יקרה אם לא אשלם?

"את יכולה לשלם רק חלק מהסכום, אבל את מסתכנת בצבירת חובות, בצבירת ריביות וכמובן מסתכנת גם בניתוקים של זרם המים".

עיריית תל-אביב

זמן המתנה: 29 דקות.

תגובת המוקדן: "החשבון יגיע במהלך נובמבר, כאשר השינוי הוא שחשבון הארנונה מופרד ממים. אם חרגת בצריכת המים המשפחתית תראי בחשבון שורה על גובה ההיטל".

האם אפשר להפריד בין התשלום הרגיל לבין היטל הבצורת? "אי אפשר לשלם בנפרד רק את חשבון המים. אנחנו גובים את החריגה ומעבירים למשרד האוצר. לא נקבל תשלום חלקי רק עבור המים".

מה יקרה אם לא אשלם?

"כרגע לא שמענו על אפשרויות או דרכים להתחמק מתשלום היטל המס. בנוגע למה שאומרים בתקשורת או קראת בעיתון - אין לי מושג".

באר-שבע, מי שבע

זמן המתנה: 27 דקות.

תגובת המוקדן: "מ-1.1.2010 יעודכנו תעריפי המים. אנחנו עושים הכול כדי להתחשב בתושבים ונבדוק את התעריפים הקיימים ואת ההקצבה. האם יתייקרו? לא בהכרח. כשיהיו עדכונים גם התושבים ידעו".

האם אפשר להפריד בין התשלום הרגיל לבין היטל הבצורת? המוקדנית לא הבינה למה הכוונה: "כולם משלמים היטל מחסור אם עוברים את הקצבה. אם אתם שני דיירים, ההקצבה שלכם היא 32 קוב. אם תצרכו יותר תשלמו. כל תושב בבאר שבע ישלם.

מה יקרה אם לא אשלם? "אם לא תשלמו, תצברו קנסות".

היטל הבצורת במספרים

בהיטל בצורת מחוייב מי שצורך מים מעבר לרף מינימלי של 16 מ"ק מים לחודש. דייר יחיד, שותפים או משפחה, שצורכים כולם יחד פחות מ-16 מ"ק מים לחודש - לא ישלמו את ההיטל.

4 דיירים הגרים בבית ישלמו את ההיטל על המים שיצרכו מעבר ל-16 מ"ק לחודש. כלומר: אם הם יצרכו 17 מ"ק בחודש, הם ישלמו תשלום רגיל על 16 מ"ק ותשלום רגיל היטל על המ"ק ה-17. אם מתגוררים בבית חמישה דיירים, הרף יעלה ל-19 מ"ק והם ישלמו את ההיטל רק על צריכת מים מעבר ל-19 מ"ק לחודש. על כל דייר נוסף, יעלה רף התשלום המינימלי ב-3 מ"ק לחודש. משפחה בת 9 נפשות, למשל, תשלם את ההיטל רק אם היא צורכת יחד יותר מ-31 מ"ק לחודש. ה"קנס" עבור כל מ"ק חריג יהיה 20 שקל, בנוסף למחיר מ"ק רגיל, דהיינו כ-28 שקל.