"הפקיד לדור היה צריך להתפטר ורק אז לתקוף את הדמוקרטיה"

כך אומר שר המשפטים לשעבר, עו"ד משה ניסים, בעקבות המכתב ששלח פרקליט המדינה לשר נאמן בעניין פיצול סמכויות היועמ"ש ■ "גם לתקוף את הדמורקטיה וגם להישאר בכיסא - זה חינוך רע לכל פקידי המדינה"

יממה לאחר שפרקליט המדינה, משה לדור, הטיל את ה"פצצה" שטלטלה את הממסד המשפטי - מכתב חריף ובו הוא תוקף את תוכניתו של שר המשפטים, יעקב נאמן, לפיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה - נדמה כי הסערה רק בראשיתה. אף שלנאמן יש סמכות פורמלית להביא לממשלה הצעה להעביר את פרקליט המדינה מתפקידו, ויש לו אף צידוק לכאורה לעשות זאת - אין לשר המשפטים כוונה להלהיט כעת עוד יותר את הרוחות.

כשלדור ישוב מחו"ל בתחילת השבוע הבא, הוא יזומן לשיחת הבהרה ובירור בלשכת שר המשפטים. לאחר אותה שיחה יתברר אם נאמן יסתפק בנזיפה בלדור או בצעד חריף יותר. כרגע, ההערכות בקהילה המשפטית הן כי נאמן לא יפטר את לדור, אך אין תמימות-דעים באשר לסנקציה שצריך שר המשפטים לנקוט בעקבות מכתבו של לדור, אם בכלל.

"עוד לא נתקלתי בתופעה כזאת, שפקיד במדינה יפנה לתקשורת ויואיל גם לפנות לשר המשפטים בסגנון כזה - וימשיך להחזיק בכסאו כאוחז בקרנות המזבח" - כך אמר הבוקר (ד') לגלי צה"ל עו"ד משה ניסים, שר המשפטים לשעבר, בעקבות המכתב של לדור.

"הדבר היחיד שהיה צריך להיעשות הוא מכתב קטן של שורה אחת ואחר-כך יציאה בהתקפה מוחצת" אמר ניסים, כשהוא רומז בגלוי על מכתב התפטרות. "אבל ככה? גם לתקוף את הדמוקרטיה וגם להישאר בכיסא - זה חינוך רע לכל פקידי המדינה. אם זה מותר לפרקליט המדינה - למה לא לכולם? הוא יתקיף את השר, והשר יצטרך להגיד אמן".

"אין שום רשות לפקיד מדינה לצאת בהתקפה מוחצת, בוטה ולא נקייה נגד השר הממונה עליו. זוהי פגיעה אנושה ביסודות הדמוקרטיה. שר הוא נבחר ציבור, והסמכות היא שלו", אמר ניסים. "מותר לו להגיש הצעה - גם אם איננה מקובלת על פקיד זה או אחר. אם לא נאה לך הדבר ואם זה באמת, כדבריך, הורס את השלטון החוק - אז מה, אתה תמשיך לשבת על כסאך כשהורסים בבית שלך את שלטון החוק?"

"פרקליט מדינה יכול להביע את דעתו בבית. אם הוא רוצה לעשות זאת בחוץ, בפומבי - שיואיל בטובו לצרף למכתב הארוך ששלח, ובו הוא קורא לגנוז יוזמה של שר משפטים ומאשים אותו בהאשמות חסרות תקדים, מכתב נוסף, קצר יותר, שבו הוא מודיע על התפטרות מתפקידו", אמר ניסים.

"אני לא יכול לבוא במקום השר, אבל אני רק יכול לומר - לו הייתי אני היום במשרד המשפטים, והייתי שם 6 שנים, לא יכולתי להשלים עם מצב כזה. הייתי פוגע בעצמי ובדמוקרטיה אם הייתי משלים עם התופעה", סיכם ניסים.

דווקא פרופ' מרדכי קרמניצר, שנמנה עם תומכי פיצול סמכויות היועץ המשפטי לממשלה וקורא בגלוי לקדם את יוזמת השר נאמן, מבקש לשמור על פרופורציות ולא להיגרר בסחף. "לא בא בחשבון לפטר פרקליט מדינה על הרקע הזה. מאבק וויכוחים יכולים להיות פה, זה לגיטימי. אבל פיטורים של פרקליט מדינה אסור שיעלו על הפרק".

בכירים במשרד המשפטים הביעו תמיכה זהירה בשר נאמן. הבוקר פנו גורמים במערכת אל נאמן בגישה מתנצלת, הביעו את הסתייגותם ממכתבו של לדור - ואף אמרו כי "לדעתם זו שערורייה" וכי "פרקליט המדינה איבד את העשתונות".