ורמוס: "עמדנו במטרותינו - הזרמה מהותית ובלי 'תספורת'"

גלובס tv מנכ"ל פסגות בכנס החשכ"ל: "המדינה התערבה במקומות הנכונים ולא הייתה התערבות ישירה, למעט קרנות המנוף; ההתערבות הסדירה את השוק"

"אקטיביזם מוסדי". זוהי כותרת הנאום שבחר מנכ"ל בית ההשקעות פסגות, רועי ורמוס, בדברים שנשא היום (ד') בכנס החשב הכללי במשרד האוצר, כותרת שבאה לאחר כחודשיים סוערים של מו"מ להסדר חוב עם אפריקה ישראל, כאשר במו"מ נקט פסגות בקו הלוחמני ביותר מול הנהלת אפריקה וניהל מערכה תקשורתית אגרסיבית למדי.

ורמוס בירך את מדיניות הממשלה בעת המשבר ואת ההימנעות מהתערבות יתרה בשוק. "ההתערבות הייתה במקומות הנכונים ולא הייתה התערבות ישירה, למעט קרנות המנוף", אמר ורמוס. "ההתערבות הסדירה את השוק".

ורמוס הוסיף: "שנת 2009 בניגוד לציפיות של כולנו הייתה של התאוששות מהירה מהצפוי. להערכתי, שנת 2010 תהיה שנה של 'אקטיביזם מוסדי'". הוא הדגיש את מחוייבות המוסדיים כלפי החוסכים ואמר שכדי לעודד מעורבות פעילה של מוסדיים יש להסיר את חסמי הרגולציה.

אקטיביזם מוסדי הוא האפשרות של הגופים המוסדיים להשתמש בכל הכלים העומדים לרשותם כדי להשפיע על תאגיד מסוים. בהקשר זה נזכיר את האיום המפורש בו השתמש פסגות במהלך המו"מ להסדר חוב עם אפריקה האיום לפרק את החברה אם לב לבייב לא יזרים הון מכיסו לחברה.

"יש כאלה שאומרים שחייבים ללכת לפירוק ויש כאלה שאומרים שפירוק הוא תוצאה מסוכנת וצריך ללכת להסדר חוב. שתי הגישות האלה הן שגויות. צריך לבדוק את התוצאות. אם התוצאה הכי טובה היא ללכת לפירוק חייבים ללכת לפירוק. אם האלטרנטיבה היא הסדר חוב שבו בעל השליטה מסכים לשתף פעולה חייבים ללכת להסדר חוב".

"אם מסתכלים על ההסדר של אפריקה, גם בגלל היקף החוב (7.4 מיליארד שקל - ע.ב.י) וגם כיוון שהציבור עקב בשבע עיניים כיצד מתפתח הסיפור הזה, הגדרנו שתי מטרות: האחת, לא לוותר באופן חד צדדי על חוב. לא לעשות תספורת. עמדנו בזה בצורה מלאה".

"העיקרון השני היה שאם בעל השליטה רוצה להמשיך לשלוט בחברה נדרוש ממנו הזרמה מהותית", המשיך ורמוס, "ואכן, אחרי שלבייב יזרים 750 מיליון שקל, הוא יחזיק ב-53% לעומת 75% היום. המאזן של החברה ישתפר והיא תוכל לממש נכסים בשווקים יותר טובים. המוסדיים בנציגות עשו את עבודתם בצורה נאמנה לחלוטין".