העצרת צפויה להחליט: דו"ח גולדסטון למועצת הביטחון

שגרירת ישראל: הדו"ח נולד בחטא ■ רק קומץ מדינות, ובכללן ארה"ב, יצביעו נגד ■ רוב מדינות אירופה יימנעו ■ מבחן הצלחה הערבי: באיזה רוב תעבור ההחלטה? על רקע זה מציעים הערבים לאירופים ריכוך מסוים של נוסח ההחלטה כדי לגייס את תמיכתם

בשעות הקרובות, כלומר בבוקר יום ה' לפי שעון ישראל, תקבל מועצת הביטחון של האו"ם החלטה שמביעה תמיכה בדו"ח גולדסטון ושמורה למזכיר הכללי להעביר את המסמך לטיפולה של מועצת הביטחון.

לפי הערכות של מקורות דיפלומטיים, צפויה ההחלטה להתקבל ברוב גדול. רק קומץ מדינות, ובכללן ארה"ב, יצביעו נגדה. בשלב זה נראה שרוב מדינות הגוש האירופי יימנעו בהצבעה, אך מספר הנמנעות אינו סגור.

גורמים ישראליים אמרו ל"גלובס", כי מבחן ההצלחה הערבי יהיה מספר המדינות שיתמכו בהחלטה. "איש אינו מצפה שמועצת הביטחון תחליט לנקוט צעדי ענישה נגד ישראל או נגד חמאס", אמר אחד המקורות. "הערבים מייחסים להחלטה משמעות מוסרית גדולה ורואים בה מכה לישראל בדעת הקהל הבינלאומית. לכן, הם מנסים לתמרן את נוסח ההלטה כדי לגייס תמיכה של כמה מדינות אירופיות. הם מקווים ששינויי ריכוך קוסמטיים יגדילו את מספר התומכים במיזם היחצ"נות שלהם".

שגריר שוודיה באו"ם, אנדרס לידן, שדיבר בשם האיחוד האירופי, אמר בדיון, כי דו"ח גולדסטון הוא רציני וקרא לישראל ולפלסטינים ליזום "חקירות מתאימות, אמינות ועצמאיות... כדי שהאחראים לפשעים נגד בני אדם ישאו באחריות לפשעיהם". הוא הביע דאגה מהמצב ההומניטרי בעזה ובאותה נשימה קרא גם להחזרתו של גלעד שליט.

שגרירת ישראל באו"ם, פרופ' גבריאלה שלו, אמרה בנאום בעצרת, כי דו"ח גולדסטון "נולד בחטא וגובש בשנאה".

לדבריה, השופט גולדסטון עצמו הודה לא מכבר שצוות החקירה שבראשותו העדיף במכוון להתמקד במקרים ספיציפיים שהקלו, מנקודת המבט של הצוות, על הדילמה המורכבת של התמודדות עם איומים מתוך אוכלוסיה אזרחית.

שלו אמרה, כי הדו"ח מתעלם מהמציאות בשטח של פעולות טרור ומהמורכבות של אתגר לחימה בטרוריסטים בשטחים בנויים. הוא אף מתעלם מהראיות הברורות שחמאס פעל בכוונה תחילה באזורים צפופי אוכלוסין, מתוך בתי חולים, מסגדים ומבנים ממולכדים.

"הדו"ח דוחה את מערכת המשפטית העצמאית של ישראל, שעליה אני עצמי נמנית", אמרה פרופ' שלו. "הוא מבטל את תהליך החקירות הפליליות המקיפות שעשתה ישראל לבדיקת ההאשמות נגדה. בכך מערער הדו"ח כל מהלך של חקירה פנימית של רוב המדינות הדמוקרטיות".

הנציג הפלסטיני, ריאד מנסור, טען שלמעט יוצא מהכלל אחד, העובדות מוכיחות שלא היו שום מטרות צבאיות שעשויות להצדיק את התקפות צה"ל ברצועה.