מחסור בחיסונים נגד שפעת החזירים? לא בגולדמן זאקס ובסיטי

על רקע הגבלות ותורים ארוכים במרפאות הציבוריות, התמרמרות בארה"ב על חברות בוול סטריט שקיבלו את החיסונים ■ גולדמן זאקס: נחסן רק עובדות בהריון ■ פעיל באיגוד מקצועי: וול סטריט לוקח מאיתנו כסף, מעקל לנו את הבתים, לא ניתן לקחת לנו את הבריאות

בארה"ב שורר מחסור חמור בחומרי חיסון נגד שפעת החזירים. האספקה מגיעה לאיטה ומוזרמת במשורה לבתי-חולים, שלטונות בריאות מחוזיים, בתי-מרקחת ומשרדי רופאים. לא כל המוסדות מקבלים את החומר היקר והמעטים שזוכים מדווחים בתוך יום-יומיים, שחומרי החיסון אזלו. ובכל זאת, במקום אחד בארה"ב אין, כנראה, מחסור: וול סטריט.

ביזנסוויק פרסם היום (ה') בראשונה את הידיעה, שכמה מהחברות הפיננסיות הגדולות בארה"ב הצליחו להשיג נסיובי חיסון נגד שפעת החזירים כדי לחסן עובדים. בתוך כשעה פרץ הסיפור לרשתות הטלוויזיה ולאתרי אינטרנט, כשהכותרות מדגישות את מה שצריך להדגיש: בעוד שאלפי אנשים, בעלי סיכון גבוה לסיבוכים משפעת החזירים ממתינים לחיסונים, הבנקים הגדולים הצליחו להניח יד על הקומודיטי יקר המציאות.

אן.בי.סי. דיווחה, שהבורסה של ניו-יורק, גולדמן זאקס, סיטיגרופ וזרוע ה'פדרל ריזרב' בניו-יורק קיבלו את חומרי החיסון ושכמה חברות עסקיות קיבלו את הנסיובים לפני רופאים ובתי-חולים. מהדיווח לא ברור אם עובדי המוסדות האלה כבר חוסנו.

לפי הידיעה, גולדמן זאקס קיבלה 200 יחידות חיסון נגד שפעת החזירים, אותה כמות שקיבל בית-החולים לנוקס היל, אחד מבתי-החולים הגדולים בניו-יורק. סיטיגרופ קיבלה 1200 יחידות.

הממשל הפדרלי מוסר את חומרי החיסון לשלטונות הבריאות במדינות השונות ואלה מחליטים כיצד להפיצו בציבור. השלטונות בניו-יורק מתירים לעסקים פרטיים לפנות בבקשות לקבל את חומרי החיסון כדי לחסן את עובדיהם באמצעות המחלקות הרפואיות שלהם.

ג'סיקה סקאפרוטי, דוברת של מחלקת הבריאות בעיריית ניו-יורק, אמרה שמעסיקים גדולים הם צינור לגיטימי להפצת חומרי חיסון.

אן. בי.סי. ציינה, כי החברות בוול סטריט פנו בצינורות המקובלים כדי לקבל את חומרי החיסון, אבל כנראה שהיה להם "יתרון כלשהו" בתהליך הסינון, שבו החליטו פקידים ממשלתים מי יקבל את החומרים.

ד"ר ננסי שניידרמן, העורכת הרפואית הראשית של אן.בי.סי., אמרה: "אני חושבת שהבנקים שיחקו כנראה לפי הכללים; תאגידים ברחבי ארה"ב הגישו בקשות לקבל את חומרי החיסון... אבל וול סטריט יצא מזה עם עין שחורה. האם לא יהיה זה נחמד שגולדמן זאקס תאמר, הגשנו בקשה (לקבל חומרי חיסון), שיחקנו לפי הכללים, אבל אנו עומדים לתרום את 200 יחידות החיסון שקיבלנו".

"אנחנו יודעים שההפצה היא החוליה החלשה בכל התהליך של חיסון הציבור", אמרה ד"ר שניידרמן. "מדוע לא מציבים את בתי-החולים ומשרדי הרופאים בראש הרשימה ואומרים לאמריקה התאגידית, לא חשוב מי אתם. אתם צריכים ללכת לבתי-החולים ולמרפאות כמו כל אחד אחר".

דובר של גולדמן זאקס אמר, כי מחלקת הבריאות של עיריית ניו-יורק היא הגורם היחידי שמחליט אילו מעסיקים יקבלו את חומרי החיסון ובאיזה כמויות. "כמו כל מעסיק אחראי, ביקשנו את חומרי החיסון ואנו נחסן רק עובדים שעומדים בכללים (כלומר נשים בהריון וחולים במחלות כרוניות)".

ג'ון ואנדוונטר, פקיד באיגוד עובדי שירותים (SEIU), כתב באתר של הארגון: "הבנקים בוול סטריט לקחו כל כך הרבה מאיתנו. הם לקחו טריליונים מכספי המיסים שלנו. הם מפקיעים בתים של אנשים שנאבקים במאמץ לפרוע את חשבונותיהם. אבל אסור להרשות להם לקחת את הבריאות שלנו".

לפי מספר דיווחים, רק כמחצית מרופאי הילדים בניו-יורק פנו לשלטנות בבקשה לקבל את חומרי החיסון, אבל כמה מאלה שפנו וקיבלו טוענים שהם אינם יכולים לעמוד בביקושי הפציינטים שלהם