מזוז: "רפורמת נאמן לפיצול סמכויות היועמ"ש - פוליטיזציה וקריסת התפקיד"

"לא מקובלת עליי הביקורת נגד משה לדור. פרקליט המדינה לא כפוף לשר, הוא פועל בשליחות הציבור. כשאדם בתפקיד כזה סבור כי עלול להיפגע האינטרס הציבורי עליו הוא מופקד - מחובתו להתריע על כך, ולדור עשה זאת"

היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, תוקף היום (ו') בחריפות את הצעת שר המשפטים, יעקב נאמן, לפצל את סמכויות היועמ"ש ופרקליטות המדינה. מזוז אמנם אמר את הדברים במהלך נאומו בכנס המשפטי בנווה-אילן.

"למהלך יש נזקים ודאיים רבים ותועלות מאוד מסופקות", הצהיר מזוז. "התוכנית כוללת שני סעיפים קצרים, היא תוכנית מאוד כללית שאומרת שיהיה פיצול בין היועץ המשפטי לתובע כללי. כל שאר הנייר עוסק בדרכי המינוי. זו לא יכולה להיקרא תוכנית. היא אינה עונה על שורה ארוכה של שאלות".

מזוז שיכתב אמנם את נאומו בעקבות העימות המתוקשר בין פרקליט המדינה משה לדור לשר נאמן, אך ל"גלובס" נודע כי מזוז סטה היום משמעותית גם מהנאום המשוכתב.

מזוז העניק בדבריו גיבוי מוחלט ללדור. "לא מקובלת עליי הביקורת נגד פרקליט המדינה, 'איך פקיד מבקר את השר הממונה עליו'. אלה אמירות שמצביעות על חוסר הבנה. פרקליט המדינה לא כפוף לשר, הוענקו לו סמכויות והוא פועל בשליחות הציבור. כשאדם בתפקיד כזה סבור כי עלול להיפגע האינטרס הציבורי עליו הוא מופקד - מחובתו להתריע על כך, ולדור התריע על כך בכתב".

מזוז טען כי תוכניתו של נאמן תוביל להחלשת מעמד היועץ והפרקליטות, לפוליטיזציה של התפקיד ולשיתוק מערכתי לתקופה ממושכת. כן תהה האם התוכנית תחזק את המאבק בפשיעה, כפי שסבור נאמן - או שמא דווקא תניב תוצאה הפוכה.

מזוז קרא להתמודד עם הטיעונים לגופם, ולא להסיט את הדיון לפסים אישיים. "זה נושא רציני מכדי להסיט אותו לטענות אישיות שמסיטות אותו מהעיקר ומגופו של עניין". לדבריו, כשהוא ולדור נפגשו עם נאמן שהציג להם את התוכנית, הם העלו שאלות רבות שנותרו חסרות מענה.

מזוז הוסיף כי הוא אינו מתנגד לבחון שוב את נושא פיצול הסמכויות, שכבר נבחן בעבר על-ידי ועדת שמגר שהמליצה שלא לפצל את התפקיד. אולם, הדגיש מזוז, "בחינה אמיתית של נושא כל-כך רגיש ומורכב חייבת להיעשות על-ידי ועדה מקצועית שתגבש דו"ח מסודר שמציג את המסקנות המקצועיות - שישמשו בסיס לדיון בכנסת ולא לדיון שעוסק בסיסמאות שלא נוגעות בדברים האמיתיים".

זאת, בשעה שלדבריו נאמן "מתנגד לבדיקה מקצועית מסודרת של הנושא ומסתפק בדיונים דיסקרטיים עם אישים שונים. הליך כזה של התייעצויות לא יכול להיות מספק בסוגייה כזו".