נאמן: "מטריד אותי שמזוז ולדור הם כדור משחק בידי אנשים פוליטיים"

שר המשפטים דיבר ב"פגוש את העיתונות" על הצעתו לפיצול סמכויות היועמ"ש ■ על מכתב לדור: "הוא ידע על התוכנית" ■ "מה שקורה בתחום הפלילי נורא ואיום. צריך שינוי מבני, שיהיה אדם אחד שינהל את הנושא הפלילי"

"אני לא בהתרגשות. מדובר בתוכנית שנמצאת על סדר היום הציבורי מזה שנתיים" - כך אמר שר המשפטים, יעקב נאמן, בתוכנית "פגוש את העיתונות" עם דנה וייס בערוץ 2, בנוגע לפיצול סמכויות היועץ המשפטי לממשלה.

"ישנם גורמים פוליטיים שמלבים את האש, כל אחד מטעמם. אני לא שייך למגזר הפוליטי ועושה את הדבר הזה כבר חצי שנה", הוסיף. "אלה גורמים פוליטיים בממשלה ומחוצה לה, והם משנים את דעתם - קופצים מעניין לעניין לפי הנוחיות".

"יש כאלה באופוזיציה שהציעו את ההצעה שלי, ועכשיו הם מתנגדים", אמר נאמן. "היועץ המשפטי לממשלה ייצג את הממשלה בכל הערכאות, אבל כל התחום הפלילי יהיה בידי אדם שיתמסר כולו לתחום זה ויתמנה על-ידי ועדה בלתי תלויה ולא על-ידי הממשלה. זה חשוב, כי מדינת ישראל במצב קשה מאוד בתחום הפלילי".

על הצעתו כי היועמ"ש לא יעסוק בתחום הפלילי אמר נאמן: "זו לא פגיעה בתפקיד. מה שקורה לנו במדינה בתחום הפלילי נורא ואיום. צריך שינוי מבני - שיהיה אדם אחד שינהל את כל הנושא הפלילי", אמר. "כדאי שתקראו את הכתבה ב"גלובס" על הנעשה בשלטון החוק. כדאי גם לקרוא על הנעשה בדו"חות מבקר המדינה. תיקים תקועים בפרקליטות, ולא מצליחים לנהל אותם".

מלחמת גירסאות

על המכתב של פרקליט המדינה משה לדור אמר נאמן: "אם מר לדור ירצה להיכנס למשרדי, אדבר איתו. לא היה לזה תקדים, ששולחים מכתב לכל עובדי הפרקליטות לפני שזה מגיע אליי. אני מקווה שנדבר על הדברים".

על אמירת מני מזוז, היועץ המשפטי לממשלה, כי פיצול סמכויות היועמ"ש זו פוליטיזציה וקריסת התפקיד אמר נאמן: "לפני שמביעים דעה בציבור ובעובדים ומסיתים אותם, מדברים עם מי שנוגע בדבר... אפגש עם לדור ונראה במה מדובר. זו גירסה מול גירסה. יש עדים לפגישות בינינו, כל פרטי התוכנית נדונו בינם לביני ולא פעם אחת. פיצול הסמכויות עומד על סדר היום מזה שנתיים".

נאמן אמר כי אם יש מלחמת גירסאות - מבחינתו הוא ולדור יכולים ללכת למכונת אמת.

נאמן נמנע מלענות לשאלה האם לדור יוכל להמשיך בתפקידו. "כל הנושא היועץ המשפטי לממשלה יוסדר רק על-ידי הממשלה", אמר נאמן. "היועץ שייבחר בדצמבר הקרוב צריך לדעת האם יעסוק בתחום הפלילי, ולכן יש לזרז את הפיצול".

"באשר ליישום ההחלטה", אמר נאמן, "ניתן להקים צוות מומחים, אבל עצם ההחלטה זו לא החלטת ועדה אלא החלטת ממשלה. זהו הגוף המושל במדינת ישראל".

יעקב נאמן

עניין פוליטי

"מטריד אותי איך מני מזוז ומשה לדור נכלאו לסבך הקואליציוני הזה, איך הם כדור משחק בידי האנשים הפוליטיים", אמר נאמן."הדבר נהפך לעניין פוליטי", הוסיף השר. "אמרתי לשר אהוד ברק את דעתי בנושא הזה, והוא לא שלל זאת בכלל. אני לא יודע מה השתנה, ואני מציע שנשאל אותו. ניסינו לדבר בתחילת השבוע, ולא יצא לנו".

"אני חושב שהדברים נוגעים יותר למצב הפוליטי בתוך מפלגת העבודה. אולי הם רוצים שתהיה להם דרך יציאה מהממשלה", אמר נאמן. "זה שקר וכזב שמנסים לקשור את זה ליחסיי עם אביגדור ליברמן ואהוד אולמרט. אני עושה את הדברים לחיזוק שלטון החוק".

"אין כל קשר לניסיון האישי שלי משנת 1996", אמר נאמן (כזכור, נאמן עזב את תפקידו עקב חקירה שהתקיימה נגדו, ממנה יצא זכאי). "הדבר אינו קשור בחוויה אישית אלא בסדרי משטר תקינים. העם הביע את אמונו בכנסת והכנסת בממשלה. אין אפשרות לכפות על ממשלה דעה, גם אם זה של אנשי מקצוע בלתי תלויים".

הציבור תומך בי

"אני מקווה מאוד שאוכל לשכנע כי אני מקבל מהציבור אי-מיילים, סמסים, פאקסים. יש בציבור אהדה גדולה מאוד לשדרג את הניהול הפלילי. אני מקווה שהשכל הישר ינצח, וכל אלה שפועלים מסיבות פוליטיות ישנו את דעתם", אמר.

"אני מציע שכל הנושא הפלילי יהיה בידי אדם בלתי תלוי, והם (מפלגת העבודה) - מלינים. אני רוצה להסביר לציבור שאם כל הנושא הפלילי יהיה בידי אדם בלתי תלוי שיילחם בפשיעה - זה עדיף".

"ראש הממשלה בנימין נתניהו מחליט מה על סדר היום, אבל אני מקווה שמפלגת העבודה תבין שהיא הניפה דגל לא נכון. היא חיפשה דגל מטעמי מלחמה במפלגה, וכשיתברר שזה דגל לא נכון - הם יקפלו אותו", אמר נאמן.