היטל הבצורת בדרך להקפאה; סגן שר האוצר: "המצב השתפר"

(עדכון) - ועדת השרים לענייני חקיקה דחתה את הצעת החוק של ח"כ דליה איציק לביטול היטל הבצורת ■ ואולם, בממשלה כבר שוקלים לבטל את ההיטל, שהיה אמור להכניס לקופת המדינה עד 1.2 מיליארד שקל

היטל הבצורת, המס המיועד לגרום לחיסכון בצריכת המים, בדרך להקפאה. סגן שר האוצר, יצחק כהן, אישר היום (א') בראיון לגלי צה''ל כי אכן הממשלה שוקלת לבטל את המס ואף התייחס אל המס בלשון עבר: "מס הבצורת לא היה מטרה אלא אמצעי להשיג 20% חיסכון בצריכה; זה המון. המטרה לא היתה להכניס כסף לקופת המדינה. עכשיו המצב השתפר ואנחנו בוחנים את המצב יחד עם רשות המים".

גורם במשרד האוצר אמר ל"גלובס" דברים ברוח דומה: "אמרנו באופן ברור שאם אכן תהיה שנה גשומה נשקול לבטל את היטל הבצורת ושר האוצר אמר את זה כל הזמן. רשות המים היא הגורם המקצועי בתחום המים והיא תחליט מתי מדובר בשנה גשומה". נזכיר כי במסגרת תקציב המדינה לשנים 2009-2010 הוחלט כי משקי בית ישלמו 20 שקלים על כל קוב מים החל מהקוב ה-16, תוך גידול הדרגתי של המכסה בהתאם למספר הנפשות במשק הבית. אף שבאוצר מדגישים כי ההיטל אינו מיועד למימון הגירעון, הוא צפוי היה להניב הכנסות בהיקף כולל של בין 800 ל-1,200 מיליון שקלים.

אלא שההחלטה שצפוי לקבל ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על ביטול ההיטל נראית יותר קשורה למאבק שניהלה בשבועות האחרונים ח''כ רונית תירוש מ"קדימה", תחת הכותרת "ביבי תתקפל - תבטל את ההיטל", אשר קיבל תמיכה גורפת ממפלגתה.

לרדת מהעץ

המשימה הקשה של "הירידה מהעץ" הוטלה על מנכ''ל משרד ראש הממשלה, אייל גבאי, אשר צריך לתאם בין כל הגורמים המעורבים (רה''מ, אוצר, משרד התשתיות, רשות המים) כדי לקבל החלטה בנושא. בינתיים, דחתה היום ועדת שרים לענייני חקיקה את הצעת חוק לביטול היטל הבצורת שהוגשה על ידי ח''כ דליה איציק מ"קדימה".

גורם בכיר במשרד ראש הממשלה מסר ל"גלובס", כי "האפשרות לבטל את היטל הבצורת נבדקת מזה זמן עם משרד התשתיות ונפעל במשותף איתו בהתאם למסקנות שתתקבלנה". בין החלופות שנבדקות גם נמצאת האפשרות להפחית את ההיטל כדי שהאזרח ישלם פחות ממה שהיה צריך לשלם בהתאם להצעה המקורית שנכללה בתקציב המדינה.

נזכיר כי זו ההתקפלות השלישית של ראש הממשלה, אשר נראה כי נכנע שוב ללחצים: הוא כבר ביטל את ביטול הפטור על מע''מ פירות וירקות שהיה חלק אינטגרלי של התוכנית הכלכלית, ויתר גם על הפחתת מס הכנסה ליחידים בהיקפים שהבטיח טרם נבחר וכעת עשוי לוותר גם על היטל הבצורת. בנוסף הוא ביצע קיצוץ רוחבי בתקציב משרדי הממשלה בהיקף של כ-2 מיליארד שקלים לצורך הגדלת תקציב הביטחון ומימון חיסונים לשפעת החזירים, זאת כמה חודשים בודדים אחרי אישור התקציב בכנסת.

באוצר הדעות חלוקות

ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה: "נושא תעריפי המים והיטל הבצורת נבדק מזה זמן עם משרד התשתיות וטרם התקבלו החלטות בנושא. לכשאלו יתקבלו נפעל במשותף עם משרד התשתיות ליישמן".

מתברר כי גם בתוך משרד האוצר הדעות חלוקות. "שר האוצר לא הציע בשום שלב לבטל את מס הבצורת, אלא חזר על עמדתו המוכרת מהקיץ האחרון לפיה אם נזכה לחורף גשום במיוחד, תיערך בחינה מחודשת של המס ומתכונתו עם תום עונת הגשמים", נכתב בהודעת הבהרה שנשלחה היום מלשכת שר האוצר.

עוד נכתב, כי "לדעת שר האוצר, למרות הנטל הכרוך בהיטל הבצורת על מקצת מאזרחי ישראל, ובמיוחד על בעלי הגינות והבריכות הפרטיות, מדובר במהלך חיוני שכבר הוביל לצמצום ניכר בצריכת המים והוא הולם את המצוקה הקשה אליה נקלע משק המים בישראל לאחר כמה שנות בצורת". בהודעה הודגש כי משרד האוצר מזרז את הקמת מתקני ההתפלה, דבר שעשוי להביא להקלה משמעותית במשק המים בתוך כשלוש שנים.

נדחתה הצעת החוק

כאמור, ועדת השרים לענייני חקיקה דחתה הבוקר את הצעת החוק לביטולו של היטל הבצורת. הצעת החוק הוגשה על ידי ח"כ דליה איציק.

בתגובה לדחיית ההצעה אמר דובר קדימה: "מדובר בעדות נוספת לאטימותה של ממשלת נתניהו אשר פתחה במלחמה כלכלית כנגד מעמד הביניים והשכבות החלשות".

בקדימה מדגישים, כי קמפיין "ביבי תתקפל - תבטל את ההיטל" יימשך עד להתקפלותו של נתניהו.

כזכור, ביום ד' האחרון אמרה יו"ר קדימה, ציפי לבני: "מים זה לא מוצר מותרות במדינת ישראל ומים אינו מצרך לעשירים בלבד. המס הזה לא רק צריך להתבטל, הוא יתבטל". לבני דיברה בכנס חירום שקיימה הסיעה בנושא היטל המים.

עוד אמרה לבני: "המס הזה לא מתיימר אפילו לטפל בבעיית חוסר המים במדינת ישראל. הוא אינו צודק יש מי שיוכל לשלמו ויש מי שלא".

מחר (ב') צפוי דיון מכריע של ועדת הכספים בנושא המס. בדיון ישתתפו מנכ"ל משרד ראש הממשלה ומנהל רשות המים.