אקסום רוצה הסדר; מחזיקי האג"ח - פירעון מיידי

אקסום היא חברה פרטית בבעלות משה שוסטר המכהן כיו"ר החברה, ידין סגל ואליהו קורן המנכ"ל

בעוד שבועיים יתכנסו בעלי האג"ח של אקסום לדון בשתי הצעות מנוגדות: מצד אחד, עקרונות החברה להסדר, ומנגד דיון וקבלת החלטה על העמדה לפירעון מיידי של האג"ח. אקסום היא חברה פרטית בבעלות משה שוסטר (42.5%), המכהן כיו"ר החברה, ידין סגל (42.5%), ואליהו קורן (15%), המנכ"ל.

לחברה חמישה פרויקטים בשלבים שונים ברומניה, קרואטיה וסלובקיה.

אקסום גייסה בשנת 2007 כ-50 מיליון שקל באג"ח בריבית של 11.75%, ובהמשך גדלה סדרת האג"ח, לאחר שאופציות שניתנו בהנפקה מומשו לאג"ח על-ידי חברת בת של אקסום. כיום, לאחר רכישות עצמיות שביצעו החברה ובעלי השליטה בה, מסתכמת יתרת החוב לבעלי האג"ח בכ-38 מיליון שקל, אשר אמור להיפרע בחמישה תשלומים שווים בין השנים 2010 ל-2014. בנוסף, לחברה הלוואות מבנקים בחו"ל בהיקף של כ-77 מיליון שקל.

2009 מסתמנת כשנה קשה עבור החברה. עד עתה היא לא רשמה הכנסות, ובששת החודשים הראשונים הפסידה 6.4 מיליון שקל, הפסד שהעביר אותה לגירעון בהון העצמי. בסוף החודש צריכה אקסום לשלם למחזיקי האג"ח ריבית בהיקף של 2.3 מיליון שקל, ובנוסף בתחילת דצמבר היא צריכה להעביר כספים לחברות הבנות ברומניה וסלובקיה לצורך חידוש הסכמי המימון עם הבנקים המלווים.

סכומי הכסף הללו אינם בידיה. במסגרת העקרונות להסדר חוב, התחייבו בעלי המניות להעביר לחברה את הכספים הדרושים להמשך פעילותה עד תקרה של 9 מיליון שקל, כששיעור הריבית על האג"ח יירד לרמה של 8%, ומועדי התשלום יותאמו למועדי קבלת כספים מחו"ל.

מחזיקי האג"ח, שנסחרות בתשואה של כ-90%, דחו את עקרונות ההסדר, וידונו באסיפה האם להעמיד את האג"ח לפירעון מיידי. לזכות המחזיקים שעבוד על ההלוואות של אקסום לחברות הפרויקט, וכן שעבוד על ריביות המתקבלות מהלוואות וחשבון עודפים של החברה, כאשר ערך השעבוד בדו"חות הכספיים האחרונים הוערך בכ-45.6 מיליון שקל.