עסקה חסרת סיכון

גם לאחר שהעניינים השתבשו והמניות הופקעו מידיו נותר גד זאבי בצד המנצח

יש האומרים כי מזל זה הכול בחיים, ואם יש מישהו שלבטח מסכים היום עם האמרה הזאת הרי זה איש העסקים גד זאבי. כפי שנחשף אתמול ב"גלובס", זאבי צפוי להיפגש עם כחצי מיליארד שקל - פלוס או מינוס - בעקבות מכירת מניות בזק שהיו בבעלותו, עשור לאחר שרכש אותן.

כן, חצי מיליארד שקל יזרמו לכיסו של איש העסקים ויעשירו את חשבון העו"ש שלו, כתוצאה ממכירת מניות שכלל לא היו ברשותו במהלך שבע השנים האחרונות, מאחר שהוא לא יכול היה לשאת בעלויות המימון של רכישתן. מי שטיפל בהליך המימוש המזהיר היה לא אחר מאשר כונס הנכסים שמינו הבנקים, נושיו של זאבי, למניות.

הגיוני? לא ממש.

חוקי? כנראה שכן, ואם לא, אתם מוזמנים לתקן אותנו.

כעת ברור יותר מבעבר כי ההשקעה בבזק הייתה עסקת Win Win מבחינת זאבי. כמעט מבלי שהשקיע מכספו האישי, השתלט איש העסקים על 20% ממניות בזק, וביצע השקעה, שאם הייתה מתבררת כמוצלחת בעיתוי בו נעשתה, הייתה מציבה את זאבי בעמדת זינוק מצוינת להגיע אל המקום בו נמצאת היום קבוצת סבן.

זו האחרונה עתידה להעביר, כזכור, את מניות השליטה בחברה לידי יורוקום של שאול אלוביץ', ולשלשל לכיסה רווח בסך מיליארדי שקלים.

הבנקים "סייעו" שנית לזאבי

אך גם לאחר שהעניינים השתבשו, והמניות הופקעו מידיו, נותר זאבי בצד המנצח. אם מניותיו היו ממשיכות "לחנות" אצל כונס הנכסים, סביר להניח שהוא היה ממשיך בשלו, כאיש עסקים לגיטימי עם השקעות בנדל"ן, רפואה ורכב, כפי שהיה במהלך שבע השנים האחרונות.

מצד שני, וכיאות לתפקידם, לא יכלו הבנקים, שסייעו לזאבי לנסות ולהגשים את חלומו ולהפוך לבעל השליטה בבזק, להתעלם מהגאות האחרונה בשוק ההון ולהמשיך להחזיק במניות בזק עד אין קץ. בכך "סייעו" לזאבי בשנית, הפעם לצאת מ"ההשקעה הכושלת" שביצע ברווח עתק.

זאבי הוא כמובן לא היחיד שיצא מורווח מההרפתקה ארוכת השנים של השקעתו במונופול התקשורת. קונסורציום הבנקים, שהלווה לו 730 מיליון דולר, והסתפק בערבויות שהאחרון סיפק לו (באמצעות איש העסקים מיכאל צ'רנוי) צפוי לקבל בחזרה את המימון שהעניק לזאבי, פלוס ריבית הפיגורים (עניין של משהו כמו 800 מיליון שקל). גם הכונס, עו"ד אלקס הרטמן, צפוי לזכות בשכר טרחה גבוה במיוחד של עשרות מיליוני שקלים.

אך מאחר שלא באגדת ילדים עסקינן, הרי שבכל זאת לא כל המעורבים בפרשה יוצאים ממנה נשכרים. המפסיד הגדול הוא שותפו לשעבר של זאבי, מיכאל צ'רנוי. האחרון תיפקד כאיש שמאחורי הקלעים, השותף שזאבי לא רצה שידעו עליו. נגד השניים מתנהל כיום משפט פלילי והם מואשמים כי הונו את משרד התקשורת והבנקים, כשלא חשפו כי צ'רנוי הוא שעומד מאחורי מימון העסקה.

כזכור, לצורך קבלת ההלוואה הבנקאית לרכישת המניות, העמיד צ'רנוי לזאבי ערבות מבנק שוויצרי. כשהבנקים הישראליים הבינו כי זאבי לא יוכל לפרוע את חובותיו פנו - באופן טבעי - לצ'רנוי וחילטו את הערבות, כולל ריבית, וכך הפחיתו מהונו 160 מיליון דולר בקירוב.

לא פלא, אם כך, שצ'רנוי כועס, ותובע מזאבי את החזר הערבות מתוך התמורה של מכירת המניות. צ'רנוי טוען כי מכירת מניות בזק מבטלת את חילוט הערבויות שהעמיד עבור שותפו לשעבר, ולכן הוא צריך לקבל את כספו חזרה. עם זאת, ספק אם ביהמ"ש בישראל יפסוק לטובתו. בדין ודברים שבין שני השותפים לשעבר רב הנסתר על הגלוי, וספק אם מישהו מהם ירצה לספר יותר ממה שכבר ידוע - גם כשעל הכף מונחים מאות מיליוני שקלים.