נשיא AIG על פרנקל: "כעת, כש-AIG התייצבה, יעקב החליט לעזוב"

כך נכתב לעובדים לרגל התפטרותו של סגן הנשיא יעקב פרנקל ע"י רוברט בן משה, נשיא ומנכ"ל AIG שבעצמו איים בפני הדירקטוריון על כוונתו להתפטר ■ בן משה מתקשה להתמודד עם הפיקוח הממשלתי המאסיבי תחתיו פועלת ענקית הביטוח וקיצוצי השכר לבכירים

נראה כי שלושה חודשים בתפקיד נשיא ומנכ"ל AIG הספיקו לרוברט בן משה ומאיים לעזוב את תפקידו על רקע קשייו להתמודד עם הפיקוח הממשלתי המאסיבי תחתיו פועלת ענקית הביטוח, והמגבלות הקשות המטולות על החברה המולאמת בבואה לשלם לעובדיה. כך דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" על פי מקור אנונימי, שאמר כי בן משה אמר לדירקטוריון החברה כי הוא "גמר" עם התפקיד (Done with the job), עם זאת דווח כי הוא עדיין שוקל את צעדיו על רקע בקשת הדירקטוריון כי ישאר.

מי שהיה בעבר המנכ"ל של MetLife מתוסכל מהמגבלות המונעות ממנו להוביל את החברה המוחזקת ברובה ע"י הממשל האמריקני, והתלונן בפני הדירקטוריון על תוצאות בחינת השכר שביצע משרד האוצר האמריקני שהובילו לקיצוץ של 91% בשכרם של מספר ממנהלי AIG ביחס לרמות השכר שלהם בשנת 2008.

נזכיר כי בעיצומו של המשבר הציל הממשל האמריקני את החברה מקריסה כשהזרים לה סיוע בסך 182.5 מיליארד דולר בתמורה להחזקה ב-80% בחברת הביטוח. החברה נימנת על רשימה של 7 חברות גדולות בהן הורה האוצר האמריקני לחתוך בחצי את השכר וכן להפחית את הבונוסים המשולמים לצמרת ההנהלה, החל מחודש זה. המשכורת ל-25 המנהלים בעלי השכר הגבוה בחברה הוגבל במרבית המקרים לחצי מיליון דולר ובמרבית המקרים ההטבות הנלוות לא יעלו על 25 אלף דולר.

תוכנית האוצר צפויה להוביל ל"בריחת מוחות" מאחר ו"צאר השכר", קנת' פיינברג, מכוון למנהלים המוכשרים והפרודוקטיביים ביותר באותן חברות.

רוברט בן משה החליף בתפקיד את אדווארד לידי באוגוסט, מה שהפך אותו למנכ"ל השלישי בחברה תוך פחות משנה. על פי חבילת השכר שאושרה ע"י פיינברג בקיץ מנכ"ל AIG יקבל תגמולים בסך 10.5 מיליון דולר.

המכתב רשמי של מנכ"ל AIG על עזיבתו של ד"ר יעקב פרנקל

בכיר שאכן פורש מ-AIG הוא סגן הנשיא יעקב פרנקל, לשעבר נגיד בנק ישראל. פרנקל הצטרף לחברה ב-2004 ומונה לסגן-נשיא לאסטרטגיה בינלאומית. הוא הודיע על פרישתו לאחר שנטל חלק בביצוע תוכניות ההבראה של AIG. החברה לא מסרה פרטים על נסיבות עזיבתו, אך ייתכן שיש קשר בין הגבלות השכר החדשות לבין החלטת הפרישה.

במכתב רשמי ששלח אתמול (ג') רוברט בן משה לעובדי AIG אומר: "לאחר שירות ראוי לציון ומכובד ב-AIG, החליט סגן היו"ר ד"ר יעקב פרנקל לעזוב את הארגון. מאז שהצטרף ל-AIG במאי 2004, נהננו מעצותיו החכמות של יעקב כיו"ר של קבוצת האסטרטגיה לשווקים הגלובליים. למרות ששקל את השינוי למשך זמן מה, יעקב הסכים להישאר ולעזור ל-AIG בהתמודדות עם האתגרים. כעת, כש-AIG התייצבה, יעקב החליט להמשיך הלאה ולהתפטר".

"כפי שרבים מכם יודעים, יעקב הוא כלכלן מוערך מאד אשר בולט בהשתתפותו בקהילת הפיננסים העולמית במשך שנים רבות. הוא שימש כיו"ר ה-G30 ולקח חלק בארגונים בינלאומיים רבים אחרים, יעקב גם היה פעמיים נגיד בנק ישראל".

"אני יודע שאני מדבר בשם כולכם כשאני אומר כי נתגעגע לעצות ולחברות של יעקב. אנא הצטרפו אלי ונודה לו בעבור התרומה שתרם ל-AIG, ונאחל לו הצלחה רבה גם בעתיד".

נציין כי בראיון ל"גלובס" בפברואר השנה נשאל פרנקל האם הוא מתכוון להישאר בחברה. תשובתו היתה: "נכון לעכשיו כן. לא היה לי קשר לביצועים האופרטיביים של החברה. בימים אלה אני בקבוצה שמטפלת בנושא הארגון מחדש של החברה, שכולל מכירה של מספר חברות בנות בעולם, וחלקי בנושא הוא ההידברות עם הרגולטורים השונים בעולם".