חברת רמקול רוצה ליצור פלטפורמת המלצות אמינות לנותני שירותים

אחד המקורות הטובים לקבלת המלצות, הם חברים וקרובי משפחה וכן הגרף החברתי של משתמשי הרשת, שמכיל מידע חשוב ורלבנטי. בשוק הזה רוצה הסטארט-אפ הישראלי להתברג

אחד המקורות הטובים לקבלת המלצות הם חברים וקרובי משפחה וכן הגרף החברתי של משתמשי הרשת, שמכיל מידע חשוב ורלבנטי. בשוק הזה רוצה הסטארט-אפ הישראלי Ramkol להתברג.

החברה הוקמה ב-2007 על ידי ליאור שיאון ואורית חשאי, במטרה "לספק אופציה צרכנית ולאפשר לגולשים לקבל חוות דעת אמיתית על נותני שירותים", אומר שיאון.

לדבריו, "המטרה היא ליצור פלטפורמת המלצות אמינה, הפועלת בשלל קטגוריות, כגון אינסטלטורים, מסעדות, צימרים ואף ראיית חשבון". הפלטפורמה של רמקול היא בחינם, והחלה כפרויקט התנדבותי ותרומה לקהילה.

ב-2005 הקימו שני היזמים אתר ייעודי לזוגות לפני הנישואין - mit4mit, שהתחרה ב"מתחתנים" של דפי זהב. הרעיון להקים אתר המלצות המשיך ללוות אותם גם לאחר מכן.

"בנינו אלגוריתם שמאפשר להבין מיהו המשתמש ומה הטעם שלו, במטרה לאפשר לו לקבל חוות דעת איכותיות המותאמות לו באופן אישי", אומר שיאון. כך, האלגוריתם מבוסס על שני נדבכים: רשימת החברים האישית, מתוך הנחה שגולשים סומכים יותר על אנשים שהם מכירים, ודירוג מערכת האתר, שקובעת את האיכות האישית של כל משתמש ומשתמש, ומידת האמינות שלו.

"המלצה אחת מאדם שאני מכיר שווה יותר עבורי מעשר המלצות של אנשים זרים", סבור שיאון, "לכן המערכת מציפה לגולש את ההמלצות לפי מידת הרלבנטיות לו". כל משתמש יקבל המלצות שונות גם אם יקליד את אותה שאילתת חיפוש.

שיאון מוסיף כי גם ללא רשימת חברים גדולה, המערכת יודעת לזהות מהי האיכות של הדירוג, ולסנן הצעות פרסומיות או השמצות וספאמרים. "ממוצע הדירוג מתבסס גם על אמינות היוזר - זה לא ממוצע מתמטי", הוא אומר. "היחסים ברמקול יכולים להיות חד-כיוניים, בדומה לטוויטר. המטרה היא לא לבנות רשת חברתית אלא שאנשים יביאו את ההקשרים החברתיים שלהם לאתר, או שיבנו רשת שמתאימה לפעילות באתר".

שיאון, שעבד בעבר ב-IBM וב-BeInSync, וחשאי, שעובדת בכרמל ונצ'רס ואחראית על בחינת סטארט-אפים, הקימו ופיתחו את האתר בכוחות עצמם, ללא גיוס, בהשקעה מוערכת של כמה עשרות אלפי דולרים. כיום רשומים באתר 20 אלף משתמשים, וכ-6,000 גולשים שונים מבקרים בו מדי יום.

אפשר לעשות מזה כסף?

"יש לנו מודעות של גוגל אדסנס, אבל זו לא המטרה כרגע. אנחנו מתמקדים בשדרוג האתר, ומוסיפים כל הזמן פיצ'רים חדשים - לדוגמה התממשקות לטוויטר ופייסבוק או אפשרות לגלות נותני שירותים חדשים. אני לא פוסל את האפשרות לשלב מודל עסקי בעתיד, אבל זה לא במיקוד שלנו".

שיאון מוסיף כי החזון הוא "להיות Yelp הישראלית" - אתר אמריקני לקבלת המלצות על בתי עסק קטנים, המבוססות על מיקומו של הצרכן, עם 25 מיליון איש המבקרים בו מדי חודש.

"אנחנו הולכים עוד צעד אחד קדימה, באמצעות מנגנון ההמלצות והטעם האישי", טוען שיאון. מלבד זאת, יש עוד אתרים בישראלים שמאפשרים לקבל המלצות מהגולש, כדוגמת Rest, אתר המסעדות של "דפי זהב", או MyTaste. שיאון טוען כי "אלה אתרים ורקטיקליים. אנחנו מתבססים על קטגוריות בתחומים רבים".