טיוטת החוק של ערוץ 10: טלעד, קשת ורשת לא יקבלו החזרים

הסעיף בחוק מנוגד להמלצות קודמות שקבעו כי 3 הזכייניות יקבלו בחזרה מיליוני שקלים מהרשות השנייה בגין התקופה בה ערוץ 10 לא שילם דמי זיכיון לרשות - ולמעשה מומן ע"י זכייניות ערוץ 2

טלעד, קשת ורשת לא יזוכו במיליוני שקלים ששילמו למדינה - כך קובעת טיוטת החוק להצלת ערוץ 10 שגובשה במשרד האוצר ובמשרד התקשורת. זאת, למרות המלצות קודמות - בין היתר של דו"ח תורג'מן של מועצת הרשות השנייה - לפיהן 3 הזכייניות שהפעילו את ערוץ 2 בשנים האחרונות יקבלו מיידית בחזרה מיליוני שקלים בגין התקופה בה ערוץ 10 לא שילם דמי זיכיון לרשות השנייה - ולמעשה מומן על-ידי זכייניות ערוץ 2.

על-פי החוק המוצע, רק בתום תקופת הזיכיון הנוכחית של ערוץ 10, דהיינו בשנת 2012, יתבצע חישוב של הסכום אותו אמורות הזכייניות לקבל בחזרה.

אנשי הרשות השנייה דרשו בדיונים השונים שנערכו סביב החוק כי נושא החזר הכספים יוכנס לטיוטה, וגם הזכייניות צפויות להביע מורת-רוח בעקבות הכוונה לדחוק את הנושא. בעבר כבר איימה טלעד כי תעתור לבג"ץ אם לא יוחלט על החזרת הכספים ששילמה עד לשנת 2005, השנה בה הפסיקה להפעיל את ערוץ 2.

במקביל הוחלט כי בד-בבד עם החוק החדש, יחתמו שרי האוצר והתקשורת על המשך ההפחתה בתמלוגים שהזכייניות משלמות למדינה - מ-4% כיום לאחוז אחד בלבד.

כפי שפורסם ב"גלובס", החוק יקבע כי זיכיון הערוץ יימשך עד לשנת 2012, וכי עד אז יפרסו את חובות הערוץ מהשנים הקודמות. כמו כן, הוחלט כי חובות הקולנוע כולם יוחזרו על-ידי ערוץ 10 עד לסיום התקופה. החוק מציע תוכנית להחזרת הכסף, ועל-פי ההערכה, חלק מסוים מההשקעה יוכר כהשקעה בסוגה עילית.

החוק יגובש סופית בימים הקרובים

במהלך היום נמשכו הדיונים סביב החוק במשרדי האוצר והתקשורת, ועל-פי ההערכה כבר בימים הקרובים הוא יגובש סופית. בהמשך אמור החוק לעלות לאישור בוועדת שרים לחקיקה, ומשם לעבור לכנסת.

דן תדמור, מנכ"ל טלעד, מסר בתגובה: "אנחנו נדהמים כל פעם מחדש מגודל השערוריה. לא זו בלבד שמחוקקים חוק מיוחד כדי לתת פרס למפירי חוק - אלא שבריצת האמוק הזו רומסים את זכויותיה של מי שבתור זכיינית קיימה את כל חובותיה. טלעד שבה ודורשת פרסום מיידי של מכרז לערוץ 10, ותמשיך ותנקוט לשם כך בכל אמצעי משפטי שעומד לרשותה".

מרשת נמסר בתגובה: "רשת עומדת על דרישתה לקבל את כל ההקלות שיקבל ערוץ 10. ללא הורדה של תמלוגים ודמי זיכיון, הטלוויזיה המסחרית תגיע לקריסה".

מקשת לא נמסרה תגובה עד למועד פרסום הידיעה.