שורה של התנגדויות יוגשו בימים הקרובים לתזכיר החוק להצלת ערוץ 10

(עדכון) - בערוץ 2 טוענים כי מדובר באפליה קשה לטובת ערוץ 10 ■ משרד התקשורת: "בתום המועד הקבוע ייבדקו התגובות השונות"

שורה ארוכה של התנגדויות יוגשו בימים הקרובים נגד תזכיר החוק הממשלתי להצלת ערוץ 10 שגובש בשבוע שעבר, זאת לצד ניסיונות ממשלתיים לעצור את הצעת החוק הפרטית של חברי הכנסת כרמל שאמה ונחמן שי, שעשויה לעלות לדיון במליאה כבר ביום רביעי הקרוב.

בערוץ 2 הביעו אתמול תרעומת גדולה וטענו כי מדובר באפליה. בערוץ 2 מוחים נגד העובדה, עליה פורסם לראשונה ב"גלובס", כי בחוק לא משולבים החזרים לזכייניות שהפעילו את ערוץ 2 מאז קום ערוץ 10.

המשנה למנכ"ל זכיינית ערוץ 2 רשת, שאול מגנזי, טוען כי החוק פוגע בסיכוייה של הטלוויזיה המסחרית להתקיים. לדבריו, "תיקון החקיקה, הרביעי במספר, מתעלם כמו קודמיו באופן מהותי מעיקרון השיוויוניות. במשך השנים ערוץ 10 נהנה מהגנות ינוקא, ממחילה על חובות עבר ומאי-עמידה במחוייבויות החדשות שלקח על עצמו. אי-שמירה על עיקרון זה יביא בראש ובראשונה לפגיעה אנושה ביצירה הישראלית המקורית, שתלך ותעלם ממסך הטלוויזיה המרכזי בישראל, מסך ערוץ 2. תיקון החקיקה הנוכחי מתעלם גם מהצורך המיידי בהפחתת התמלוגים לאחוז וביטול דמי הזיכיון".

טלי גורן, סמנכ"לית רגולוציה בקשת, מסרה כי "במקום להתמודד עם כשל השוק באופן יסודי, בוחר המחוקק בפיתרון נקודתי וחד-צדדי ומתחמק מפיתרון אמיתי כולל. זו תעודת עניות לכל מי שממשיך לפעול בשיטה של כיבוי שרפות, ללא התייחסות לעקרונות ממשל תקין וללא חשיבה ארוכת-טווח".

על-פי הערכות בשוק התקשורת, תזכיר החוק ישתנה לפחות ב-3 סעיפים. הרשות השנייה עשויה אף היא להגיש תגובה לתזכיר ולמחות על אי-החזר התמלוגים לזכייניות ערוץ 2 בעבר ובהווה (קשת, רשת וטלעד), לאור המלצתה לעשות כן בעבר. כמו כן, הרשות עשויה לקבול על כך שהחוק מבטל למעשה הוראת שעה מוקדמת של הרשות וקובע כי בנוסף לכל מחוייבויותיו ערוץ 10 ייאלץ לשלם עוד 9 מיליון שקל, אשר כבר הוחלט כי יוקפאו לו לאור המשבר הכלכלי שפקד את ענף הטלוויזיה בשנה האחרונה.

לאור סעיף זה, וסעיפיו האחרים של החוק, בערוץ 10 ביקשו ממשרד התקשורת לסגת מההצעה. בערוץ מבקשים לסיים את שידורי הערוץ כבר בינואר 2010, מועד פקיעת הזיכיון המתוכנן, ואז בכוונת אנשי הערוץ להחשיכו. בערוץ טוענים כי החוק כולל תוספת של כ-12 מיליון שקל מעבר לתשלום החובות עליהם סוכם עם הרשות השנייה ומשרדי הממשלה בדיונים.

גם בחברת חדשות ערוץ 2 מוחים נגד הסעיף בתזכיר החוק הקובע כי בשנתיים הקרובות ערוץ 10 יוכל להתקין אולפנים נוספים לחברת החדשות שלו בירושלים. כזכור, החוק מחייב את כל חברות החדשות לשדר מירושלים. "אנחנו בהחלט שוקלים לעבור למרכז", אמר בכיר בחברת חדשות ערוץ 10, "זו אי-סימטריה ברורה בין החברות".

ממשרד התקשורת נמסר כי "התזכיר הופץ להתייחסות כל הנמענים למשך שבוע שלם. בתום המועד ייבדקו התגובות השונות, ואז יוחלט בהתאם".