מגדל צפויה לרכוש יותר מ-10% מחברת האוטובוסים דן

גלובס-לפני כולם חברת הביטוח תעמיד לקבוצת בן צבי-מאן הלוואה להגדלת אחזקותיה בדן, ותקבל אופציה לכניסה לשותפות בחברת האוטובוסים

אחרי שנכנסה להשקעות ישירות בתחומי הנדל"ן, התקשורת והתשתיות, קבוצת הביטוח מגדל מרחיבה את הפורטופוליו שלה גם לתחום התחבורה. ל"גלובס" נודע, כי מגדל באמצעות חטיבת ההשקעות שבראשות ענת לוין, צפויה להיכנס כשותפה ב-10% לפחות מחברת האוטובוסים דן.

במסגרת העסקה, מגדל תעמיד הלוואה לקבוצת משקיעים בהובלת מנכ"ל עמידר והמשביר לצרכן לשעבר עמיקם בן-צבי, ובעלי יבואנית משאיות מאן משפחת רוטנברג, להגדלת אחזקותיהם בדן ל-35% ובתמורה צפויה מגדל לקבל, מעבר לריבית על ההלוואה, גם אופציה לרכישת יותר מ-10% ממניות דן וזאת מחלקם של בן-צבי ושותפיו.

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", קבוצת משקיעים בראשות בן צבי רכשה לפני כשנה 10% ממניות דן תמורת סכום מוערך של 100 מיליון שקל, וקיבלה אופציה להגיע לאחזקה של עד 45% מהמניות. לאור זאת, ככל הידוע עתה, צפוי שבעתיד מפת הבעלות בדן תהיה: 55% לכ-1,000 חברי דן לשעבר, 30%-35% לבן-צבי ומאן, ו-10%-15% לקבוצת מגדל.

מעבר לחברה עסקית

בחודשים האחרונים חיפש בן צבי משקיע פיננסי לצורך מימון רכישת האופציה, ולאחר מו"מ עם מספר גופים מוסדיים נפלה הבחירה על מגדל. המימון לקבוצת בן צבי-מאן ניתן כנגד שעבוד מניותיהם בדן. ככל הידוע, דן עצמה הייתה מעורבת בגיבוש העסקה.

העסקה הקודמת שיקפה לחברת דן שווי של מיליארד שקל. לפי הערכות, העסקה הנוכחית, שאמורה להתבצע בשלבים, נעשתה לפי שווי גבוה יותר לדן, כלומר תחייב השקעה של יותר מ-350 מיליון שקל.

חברת דן, בראשות היו"ר מיכה נגר, ובניהולו של שמואל רפאלי, השלימה בשנים האחרונות מעבר מקואופרטיב לחברה עסקית, בהליך שגובה בהסכם סובסידיה חדש עם המדינה בהיקף של 450 מיליון שקל בשנה.

בשנים האחרונות הוציאה המדינה למכרז 20% מקווי האוטובוס של החברה, במסגרת הרפורמה בתחבורה הציבורית, ואולם דן עדיין מחזיקה בנתח שוק שמוערך ב-16% משוק התחבורה הציבורית בארץ.

דן עושה לאחרונה מאמצים להרחבת פעילותה בתחום התחבורה גם לרכבות קלות. כפי שנחשף ב"גלובס", באחרונה סיכמה דן על רכישת חלקה (5%) של חברת ואוליה (Veolia) הצרפתית בפרויקט הרכבת הקלה בירושלים תמורת 15 מיליון דולר.

במקביל, דן מתמודדות כיום במכרז להקמה והפעלה של המטרונית (קו אוטובוסים חשמליים) בחיפה, בהשקעה של כמיליארד שקל, והיא אמורה להשתלב גם כמפעילת התחבורה הציבורית בפרויקט נתיב האגרה המהיר בכניסה לתל אביב.

ההשקעה בדן עשויה להיות מעניינת מבחינתה של מגדל, מאחר ותחום התחבורה הציבורית צפוי לצבור תאוצה בשנים הקרובות. מעבר לכך, דן מחזיקה כיום ב-50% מחברת הנדל"ן אמד, שבבעלותה נכסי נדל"ן רבים.

אמד, בה שותפה גם חברת קרדן (50%) הינה חברה הפועלת שנים רבות בתחום הנדל"ן בישראל ועוסקת בעיקר בהשכרת נכסי מקרקעין מניבים. בנוסף, בשנת 2006 החלה אמד בפעילות של ייזום, פיתוח ובנייה של נדל"ן למגורים. כמו כן מחזיקה אמד ב-54% ממניות דן רכב בעלת זיכיון AVIS בישראל.