ברונפמן לא יכול להרשות לעצמו

העבר השחור של דיסקונט בפרשות הלבנת ההון בניו יורק, הן שהביאו להדחה

אדגר ברונפמן, בעל השליטה בבנק דיסקונט ובקבוצת כאל, נושא עמו צלקת כאובה במיוחד בכל הנוגע להלבנת הון, שמקורה הוא בפרשת הלבנת ההון בדיסקונט ניו יורק. הפרשה הזאת יצרה תחושת חוסר נוחות רבה בקבוצת ברונפמן, שבאותה עת רכשה את מניות השליטה בבנק מידי המדינה, והסתיימה בקנס בגובה 15 מיליון דולר.

כל בעיה של סליקה בלתי תקינה בחברה הבת כאל(כאל נכסים), העוסקת בסליקה באינטרנט של הימורים, פורנו, פארמה ותוספי מזון, בעיקר בשוק האמריקאי, עלולה לגרום לויזה כאל - ולבנקים השולטים בה שבראשם דיסקונט - בעיה חמורה של הלבנת הון מול מוסדות הרגולציה האמריקנים. את זה ברונפמן לא יכול להרשות לעצמו. מה גם, שבנק ישראל מתריע גם הוא בשנים האחרונות באופן רציף על החשש מפני הלבנת הון בסליקה באינטרנט.

הפרק הראשון בתחקיר "גלובס" בנוגע לסיכוני הסליקה בתחומי ההימורים והפורנו ברשת, פורסם במוסף G בסוף אוגוסט השנה. בתחקיר הוזכר החשש בכל הנוגע לביצוע "עסקאות ארנק". כלומר, בתי עסק המסתתרים תחת מצג עסקי מסוים - למשל, כאילו הם מוכרים מכשירי וידיאו או שרותי VOIP - כאשר למעשה מדובר בבתי עסק העוסקים בהימורים אסורים על פי חוק, בפרסומי פורנו אסורים, או במכירת מוצרי פארמה בניגוד לחוק.

"עסקאות ארנק" כאלה מכניסות לחברות כרטיסי האשראי ולבנקים כספים שמקורם בעבירה, ועל כן עולה שאלה של הלבנת הון. בעיקר אם לחברת כרטיסי האשראי היה יסוד לחשוד, שמדובר בבתי עסק פיקטיביים המבצעים "עסקאות ארנק".

בויזה העולמית החלו - ככל הידוע בעקבות התחקיר - לבדוק מה קורה בקבוצת כאל. ויזה בחנה את אופן ניהול הסיכונים בכאל, ובין היתר את החלטת היו"ר שלמה זהר והמנכ"ל בועז צ'צ'יק, להעביר את מנגנון בקרת הסיכונים מהחברה האם, כאל, לחברה הבת הסולקת, כאל אינטרנשיונל.

בתחילת ספטמבר התבקש צ'צ'יק להגיע להנהלת ויזה העולמית בלונדון לשיחות הבהרה על אופן ניהול הסיכונים בכאל. כשחזר צ'צ'יק לישראל הוא אישר ל"גלובס", כי ויזה העולמית הטילה על כאל סנקציה בגובה 3.5 מיליון דולר.

צ'צי'ק אמר אז ל"גלובס" כי הדבר נבע מחריגות בתחום סליקת תוספי המזון באינטרנט, בגלל האחוז הגבוה של ביטולי עסקאות בתחום זה. ויזה העולמית מתירה נפח כספי של עד 2% בביטולי עסקאות ולא יותר מ-200 ביטולי עסקאות של בית עסק אחד.

בעקבות אותה פגישה בלונדון הודיע צ'צ'יק על שינוי מיידי באופן ניהול הסיכונים בכאל. מחלקת ניהול הסיכונים הוצאה באופן מיידי מהחברה הבת כאל אינטרנשיונל, והוחזרה לכפיפות של החברה האם ויזה כאל.

ויזה העולמית העמיקה את החקירה

ב-1 באוקטובר פורסם במוסף זה חלקו השני של התחקיר, ובו נחשפו הנתונים המדהימים: מסתבר כי בסוף 2007, במסגרת בדיקה פנימית של כאל, התגלה חשד ל"עסקאות ארנק" פיקטיביות בהיקף חודשי של למעלה מ-250 מיליון שקל שנסלקו בכאל כאילו היו כשרות (זאת מתוך מחזור חודשי של כמיליארד שקל). צ'צ'יק אמר אז ל"גלובס" בתגובה, שכאל ניתקה את יחסיה עם כל אותם בתי עסק החשודים ב"עסקאות ארנק".

לאור הגילוי החדש, העמיקה ויזה העולמית את החקירה בקבוצת כאל. כיוון החקירה החמור ביותר הוא של מה שקוראים בעולם הסליקה Multiple Mid. הכוונה לכך, שאותו בית עסק נרשם בחברת כרטיסי האשראי תחת שמות שונים, לפעמים אפילו עשרות שמות כאלה, ועל ידי כך הוא יכול לחמוק מהמגבלות של חברות כרטיסי האשראי. חקירה זו של ויזה העולמית נעשתה על כל תחומי הסליקה של כאל באינטרנט, ובעיקר בתחום של סליקת אתרי הפורנו.

בדיקת ויזה הובילה לסנקציה נוספת על קבוצת כאל. בספטמבר אסרה ויזה על כאל להתקשר עם בתי עסק חדשים עד להודעה חדשה. בעקבות הבדיקה ניתקה כאל את קשריה עם עשרות בתי עסק שחרגו ממגבלות ויזה, ובתי עסק שנחשדו כמי שהיו מעורבים ב-Multiple Mid.

בעיצומה של הבדיקה הודיעה כאל על סיום תפקידו של מנכ"ל כאל אינטרנשיונל, סטיב גרינספן. ל"גלובס" נודע, כי סיום תפקידו של גרינספן קשור לפרשת חריגות הסליקה בקבוצת כאל, אולם צ'צ'יק הכחיש אז קשר בין הדברים.