MTS מבקשת לחדש את המו"מ על הרכבת הקלה בת"א

זכיינית הרכבת הקלה בת"א דוחה את בקשת המדינה לשימוע: העיכוב בסגירה הפיננסית נובע מהמשבר העולמי ■ בעלי המניות ב-MTS מקדמים את רכישת חלקה של אפריקה ישראל

זכיינית הרכבת הקלה בת"א, קבוצת MTS, שבראשות סימנס ואפריקה ישראל, דוחה את בקשת המדינה לקיים לה שימוע לקראת אפשרות של ביטול המכרז. כך נודע ל"גלובס".

במכתב שנשלח אתמול למשרדי האוצר והתחבורה ציינה MTS, בניהולו של יוחנן אור, כי הליך של שימוע אינו מקובל לפי הסכם הזיכיון, והיא מעוניינת לחדש את המו"מ על הסגירה הפיננסית לפרויקט מהמקום בו הופסק לפני מספר חודשים.

ב-MTS ציינו כי העיכוב בסגירה הפיננסית נובע בעיקר מהשלכות המשבר העולמי שהביא להתייקרויות עלויות המימון לפרויקט. ב-MTS לא ציינו זאת מפורשות, אבל מהמכתב עולה, כי החברה מבקשת ארכה נוספת של כחודשיים בניסיון להגיע לסגירה פיננסית.

לפני כשבועיים זומנה MTS לשימוע מיוחד בפני החשב הכללי באוצר, שוקי אורן, הממונה על התקציבים, אודי ניסן, ומנכ"ל משרד התחבורה, יעקב גנות, זאת לקראת אפשרות של ביטול ההתקשרות בין הצדדים.

המשא ומתן עם MTS הגיע למבוי סתום ביולי והנתק בין הצדדים החריף בעקבות הקשיים הפיננסים של אפריקה ישראל השותפה (20%) ב-MTS. הפער הכספי בין הצדדים נאמד ביותר ממיליארד שקל.

ל"גלובס" נודע כי חלק מהשותפות הבכירות ב-MTS מקדמות מהלך דו שלבי לפיו בשלב הראשון אפריקה תודיע על יציאתה מהפרויקט, תוך המחאת זכויותיה (20%) בזכיין לשאר השותפים בראשות סימנס. בשלב השני, ינסו בעלי המניות ב-MTS לקדם הכנסת שותף לו יוקצו מניותיה של אפריקה.

עד כה נכשלו כל הניסיונות למצוא מחליף לאפריקה מאחר ועצם הישארותה בפרויקט מקשה על היכולות להגיע לסגירה פיננסית מול הבנקים והמדינה. מנגד, אפריקה אינה מעוניינת לצאת מהפרויקט ללא תמורה לאחר שכבר השקיעה עשרות מיליוני שקלים במכרז.

"אפריקה כבר אינה מועמדת להובלת הפרויקט מצד הבנקים, ולכן כל פתרון יחייב בשלב הראשון את החלפתה של אפריקה, תוך צירוף שותף חלופי", אמרו גורמים מקרב בעלי המניות ב-MTS. בין החברות שהביעו עניין ברכישת חלקה של אפריקה נמצאות שיכון ובינוי ושפיר הנדסה, אך כניסתן מותנית בכך שתחול התקדמות בנושא תנאי הזיכיון והסגירה הפיננסית.

מקורבים לזכיינית מסרו בתגובה כי "אנחנו חושבים שההליך של השימוע אינו נכון. אנו מקווים שלא יהיה כל צורך להגיע לפסים משפטיים. מה שמעניין את הקבוצה הוא להמשיך ללכת קדימה ולהתקדם במו"מ בניסיון לפתור את הבעיות ולהגיע לסגירה פיננסית".