"הקונים בקבוצות רכישה יגלו בעוד שנתיים שצריך לשלם עוד 100-300 אלף שקל, ימכרו - והמחירים בת"א יתרסקו"

מנכ"ל אאורה יעקב אטרקצ'י בפאנל קבוצות רכישה: "אני עובר ב'מנהטן' בפארק צמרת כל ערב, ואין אור אחד בדירות, או שהם חוסכים בחשמל"

"ברגע שקבוצות רכישה יהפכו להיות ה-דבר, אנחנו הולכים לאנרכיה" - כך אמר היום (ג') ראול סרוגו, סגן נשיא התאחדות הקבלנים, בפאנל קבוצות רכישה שהתקיים היום במלון דן אילת במסגרת כנס לשכת שמאי המקרקעין בישראל.

"אם כל התהליכים שפתחנו בנושא קבוצות הרכישה מול רשות המסים או הממונה על חוק המכר במשרד הבינוי והשיכון לא יסייעו, אז הרבה יזמים יהפכו פשוט לקבוצות רכישה", הוסיף סרוגו.

נחשון קויתי, המנכ"ל והבעלים של קבוצת ב.ס.ר, שנחשבת לממציאת שיטת קבוצות הרכישה, אמר: "לאחרונה גם נשים וגם גברים קמים בבוקר ומחליטים להקים קבוצות רכישה. כשאתה מנתח את המארגנים או המארגנות החדשים - מה הרקורד והעשייה שלהם ומה ההכשרה שלהם, אז זו בעיה. השיטה הזו עובדת נכון וחוסכת כסף, אבל לא בגלל המיסים".

סרוגו אמר: "צריך לשנות את החוק, אתם מנצלים את החוק כדין, לא טענו אחרת. אבל מי שנהנה הם המאיון העליון של ישראל שמקבלים את ההטבה הזו. פונים ואומרים לי 'מה הקבלנים פתאום דואגים לאוצר המדינה'. זה לא מה שעומד בראש מעייניי. לקבלנים יש אינטרס שיהיה שוויון ושתהיה תחרות הוגנת. אבל אני גם אזרח ישראל, ואם יש שאלה על המע"מ על פירות וירקות, בואו ותמסו את העשירים בקבוצות הרכישה".

עו"ד (רו"ח) ורד אולפינר, מנהלת מחלקת מקרקעין ומיסוי בינלאומי ברשות המסים ציינה כי לאחרונה הקים מנהל רשות המסים ועדה לבדיקת נושא קבוצות הרכישה. "השאלה היא לא פשוטה, ואנחנו אוספים נתונים על קבוצות הרכישה. השאלה היא כיצד מחליטים מתי זו קבוצה ומתי יזם - ואיפה עוצרים. השאלה כמה מיסים המדינה לא גובה בשל הקבוצות לא ברורה, אבל קבוצות הרכישה משלמות סכומים גבוהים למדינה".

סרוגו: "תן לישראלי הזדמנות עם סיכון וסיכוי לרווח - והוא יילך על זה"

סגן נשיא ההתאחדות הקבלנים יצא במתקפה חריפה על תופעת העדר המאפיינת את הרוכשים הישראלים. "אנחנו מנהלים קמפיין כבר קרוב לשנה על נושא קבוצות הרכישה. תחילה הלכנו על כיוון של אזהרות מפני הסיכונים בקבוצות רכישה, אבל ככל שדיברנו על זה יותר, באופן מדהים התופעה של קבוצות רכישה התגברה. תן לישראלי הזדמנות עם סיכון וסיכוי לרווח - והישראלי יילך על זה. בגלל זה קונים דירות נופש או נוסעים לטורקיה למרות שלא צריך לנסוע לשם, הכל נובע מאותו סגנון, בכדי שיהיה מה לספר לחבר'ה על העסקה המוצלחת שעשיתי. זו תופעת העדר, ולא משנה להם שאין ערבויות או איכות הבנייה ועוד".

מנכ"ל אאורה ישראל: "הזיכרון שלנו קצר; חוק חפציבה לא חל על קבוצות הרכישה"

עו"ד יעקב אטרקצ'י, מנכ"ל אאורה ישראל, אמר בתגובה: "ההסכמים של קבוצות הרכישה שקופים, אין לכם אחריות על כלום. הזיכרון שלנו קצר. לפני שנתיים המדינה רעשה בגין חפציבה, אמרו שאלפי רוכשי דירות יישארו ללא קורת גג, כולם התכנסו ותוך חודשים נחקק חוק מכר דירות חדש ומצויין. בשנה וחצי האחרונות קבוצות הרכישה עשו מעקף לחוק חפציבה, הם לא אחראים לכלום, הכסף לא מובטח, המחיר לא סגור, לוחות הזמנים לא ידועים. מתי הסיפור ייעצר, כשכמה קבוצות רכישה ייפלו ומאות אנשים לא יקבלו דירה? חוק חפציבה לא חל עליהם, כך שבאזורי הביקוש החוק חל למעשה רק על מחצית מהשוק. זו הפקרות שלטונית. הפקירו את קהל רוכשי הדירות".

אולפינר ציינה כי בקבוצת הרכישה הרוכשים מחזיקים בקרקע, "וזו הבטוחה הכי טובה שיכולה להיות".

אטרקצ'י אמר: "המארגנים מסתתרים מאחורי בעלי מקצוע כמו השמאים. יש מושג חדש, 'אומדן', הדירה תעלה כמיליון שקל, אני מכיר ספרים וגננים ומתווכים סוג ג' שמארגנים קבוצות, זה מקצוע חדש וכנראה מאוד רווחי. ראיתי דוחות אפס שמראש מתמחרים בעלות נמוכה. הרוכשים ייתקלו בזה עוד שנתיים. הדייר ישלם לאורך חיי הפרויקט עוד 100-300 אלף שקל כדי לקבל את הדירה. אני לא מדבר על האיכות והתכנון".

אטרקצ'י היזם הזהיר את קהל השמאים כי הם בחשיפה. "אלה שקנו בקבוצות הרכישה בעוד 3 שנים ירגישו מרומים ויחפשו את מי להאשים. לפי החוזים מארגני הקבוצה לא אחראיים לכלום, והם יחזרו להיות ספרים או גננים, יחפשו את השמאים ויגידו כי הסתמכו על דוח השמאים ויתבעו גם את השמאים".

אולפינר חידדה כי "רשות המיסים משגיחה על אותם משתתפים בקבוצות רכישה המנצלים את הפטור האישי שלהם ומוכרים מייד לאחר השלמת הבנייה את הדירה. הנתונים מועברים ממיסוי מקרקעין לפקידי השומה כדי למסות עסקאות אלו. מי שלוקח את הכסף שבעבר הושקע בשוק ההון, ומשקיע אותו בדירות, והופך את זה לעסק, יחויב במיסוי פירותי וישלם 47% מס".

סרוגו: "אי אפשר לנצח קבוצת רכישה אלא אם אתה כן גינדי. איפה הרווח היזמי שנחסך פה? לטענתם, הוצאות השיווק לא נחסכות, אין הבדל במיסוי לטענתם".

אטרקצ'י: "בשוק עולה הכל עובד בסדר. קבוצות הרכישה העלו את מחירי הקרקע. מלאי הדירות צומצם על ידי קהל של משקיעים ולא של צרכנים סופיים, ולקהל האמיתי של רוכשי דירות נוצר מחסור והמחירים עלו. בעוד שנתיים, מי שקנה בקבוצות יהיה חייב למכור או לשכור, יהיה לחץ ועשרת אלפי דירות יעמדו למכירה, והמחירים בתל אביב יתרסקו. אני עובר ב'מנהטן' בפארק צמרת כל ערב, ואור אחד לא דולק בדירות, או שהם חוסכים בחשמל".