ח"כ ארדן ל"גלובס": פועל להקמת קרן קלינטק בהיקף 50-100 מיליון דולר

ארדן בוועידת ווטק: ניהול הקרן יוצע במכרז למגזר הפרטי לכל המרבה בהשקעה ■ לנדאו: "אם השר ארדן רוצה להוציא מהתשתיות את האחריות על המים, שישלח לי צו הזמנה לשימוע, כמו שהוא מרבה לעשות באחרונה למפעלים"

"אנחנו רוצים ליישר קו עם העולם המתקדם בנושא המעבר לשימוש באנרגיות נקיות, ולכן המדינה קבעה במקור יעד לייצר 20% מהאנרגיה במדינה ממקורות נקיים עד 2020, היעד הופחת ל-10% ואני לא בטוח שגם ביעד הזה נעמוד", כך אמר היום שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר, בתערוכת ווטק במסיבת עיתונאים שקיימו שרי התמ"ת, התשתיות והסביבה בהובלת נשיא מיה מקבוצת אריסון, בוקי אורן.

בן-אליעזר המשיך ואמר: "אם זה היה תלוי בי, היינו מייצרים 20% אנרגיה נקייה עד 2020, אבל צריך פה תמיכת ממשלה. הוויכוח ביני לבין האוצר היה על העלויות שזה דורש.

"תראו כמה זמן לקח לשחרר שתי תחנות סולאריות, מכרז של שנה וחצי, ועד היום אני לא בטוח שהדבר הזה הולך לצאת", אמר בן-אליעזר.

מחלקת קלינטק

השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, אמר: "במסגרת תפקידי כמקלקל מסיבות אני חייב לשאול אפילו מהזווית הכלכלית האם ישראל עושה כל שביכולתה כדי לממש את הפוטנציאל הכלכלי של טכנולוגיות סביבה. כי כשחברות ישראליות ירצו למכור בחוץ טכנולוגיות סביבתיות בתחומי האנרגיה המים והמיחזור, ישאלו אותן 'אם זה טוב, למה לא משתמשים בזה בישראל'? למה באנרגיה סולארית אנחנו בין האחרונים בעולם? למה במיחזור אשפה אנחנו מפגרים?

"כדי שהנושא הסביבתי יקבל את המשק הנכון שלו בתעשייה ובכלכלה, נדרש שיתוף פעולה בין המשרדים השונים, בין משרדי הפנים, התשתיות, הגנת הסביבה ואחרים.חוסר שיתוף הפעולה והבירוקרטיה הם מכשולים קשים בדרך.

"כשמשרד התשתיות רוצה לקדם השגת היעד של 10% אנרגיה נקייה מסך משק האנרגיה בישראל, הוא צריך שמשרד הביטחון לא יערים עליו קשיים וכך גם משרד הפנים. בראש ובראשונה נדרשת התמיכה של משרד ראש הממשלה.

"אני רוצה לברך אותך, פואד", פנה השר ארדן לשר התמ"ת, "על כך שהצלחת להביא את רה"מ לשאת דברי ברכה לתערוכה הזאת. רק אתה יכול".

ארדן אמר ל"גלובס" כי "אשמח אם בתערוכת ווטק הבאה נוכל להכריז על קרן ממשלתית להשקעות בקלינטק בהיקף של 50-100 מיליון דולר, שניהולה יוצע במכרז למגזר הפרטי, לכל המרבה בהשקעה. בנוסף, אשמח אם נוכל להכריז על הקמת מחלקה במשרד להגנת הסביבה שתהווה כתובת לטכנולוגיות סביבתיות שרוצות להיבחן ולקבל הכשר. מרכז כזה, שיעסיק צוות של כחמישה מומחים, יוכל לבחון טכנולוגיות ולתת להן אישור כשירות שיסייע להן להשתלב במשק. לשם הקמת מחלקה כזאת, יידרש למשרד תקציב נוסף של כ-3 מיליון שקל".

"שארדן ישלח לי צו"

שר התשתיות, עוזי לנדאו, התעקש שאין אפשרות לוותר על הקמת תחנת הכוח הפחמית באשקלון, המכונה תחנה D, למרות המחאה הציבורית הנרחבת. לדבריו, "צריך להקים את התחנה גם משיקולים סביבתיים, כי לאחר שתקום נוכל להתפנות לטפל בהפחתת הזיהום בתחנות האחרות, בהתקנת סולקנים וטכנולוגיות להפחתת פליטת הפחמן לאוויר".

לדבריו, הקמת תחנת הכוח הפחמית הכרחית, שכן תמהיל הדלקים יהיה כך ש-40% ממשק האנרגיה יהיה מבוסס גז טבעי. אם לא תקום התחנה 70% ממשק האנרגיה יהיה מבוסס גז טבעי וזה ייצור סיכון בטיחותי חמור. שכן, מספיק שתהיה תקלה קלה כדי להשבית את רוב משק החשמל במדינה לפרקי זמן ארוכים. לא נוכל להביא על עצמנו אסון מהסוג הזה".

על השאלה האם ייעול אנרגטי לא ייתר הקמת התחנה, השיב לנדאו כי ייעול אנרגטי הוא דבר שאי אפשר לסמוך שיקרה במדינה בזמן הדרוש, ובכל מקרה רק ידחה את הקץ בארבע שנים. "התחנה הפחמית תהיה הביטוח שלנו לכך שמשק האנרגיה ימשיך לפעול. צריך לפעול לפי גישה שקולה ואחראית, לגבי המינון של הגז הטבעי לעומת הפחם בתמהיל משק האנרגיה".

עוד לדברי לנדאו, "תחנה D תקום בטכנולוגיה הזמינה הטובה בעולם להפחתת פליטות פחם, ולכשיתתפתח טכנולוגיה של קליטת פחמן והטמנתו, ננסה ליישם אותה בתחנה".

באשר לאפשרות שישראל תתחבר לפרויקט של תחנת כוח גרעינית בירדן, אמר השר כי העלה אפשרות שנתחבר לפרויקט אנרגיה גרעינית שהקמתו נשקלת בירדן בתמיכה צרפתית, אם וכאשר יקום. להערכתו פרויקט כזה יכול להגיע ל-8,000 מגוואט וכל מדינה תגזור מההיקף הזה נתח".

לשאלת "גלובס", מה עמדתו לגבי רצונו של השר להגנת הסביבה להפקיע את האחריות לתחום המים מידי משרד התשתיות, השיב בלעג, כי "שמעתי שבזמן האחרון השר להגנת הסביבה שולח הרבה צווי הזמנה לשימוע למפעלים ברחבי הארץ. אני מניח שהוא ישלח צו כזה גם אלי ואז אתמודד איתו".

השר ארדן אמר ל"גלובס" בסוגייה זו, כי "ניסיתי לשכנע את ועדת החקירה הממלכתית לחקר משבר המים כי נחוץ להעביר את סמכויות הפיקוח על המים למשרד להגנת הסביבה, ואני מחכה לשמוע מה מסקנותיה בעניין".