בעיות בתקשורת

מדוע אלוביץ' ממהר, ולמה דרהי צריך לחשוש מתוכנית העבודה של משרד התקשורת

תוכנית העבודה לשנת 2010 שפרסם שלשום (ב') משרד התקשורת מזכירה את זאת של השנה שעברה. למעשה, אם משרד התקשורת ימשיך להתנהל בצורה שבה הוא מתנהל כיום - הוא יכול לפרסם עכשיו את תוכניות העבודה ל-2011 ול-2012 ורק לשנות את התאריכים ליעדים.

אם יועציו של איש העסקים הצרפתי ובעל השליטה החדש ב-HOT, פטריק דרהי, יקראו את התוכנית - הם אמורים להחסיר פעימה. אם מנכ"ל דואר ישראל, אבי הוכמן, שרוצה להיכנס לשוק הסלולר באמצעות MVNO (מפעיל סלולר וירטואלי) יקרא אותה - לא בטוח שכדאי לו לשים את יהבו על משרד התקשורת. ובכלל, מי שחושב שהוא יכול לבנות על המשרד כמי שיספק את מפת הדרכים לשוק התקשורת על שלל תהפוכותיו - כדאי לו לחשוב פעמיים.

שאול אלוביץ', למשל, הלך על בזק לאחר שהתייאש ייאוש טוטלי ממשרד התקשורת והבין כי הסיכוי שהמשרד יתמוך בו בתוכניותיו להיכנס לשוק ה-MVNO דרך יורוקום ו-012 סמייל קלושים. עכשיו הוא רוצה לגמור את עסקת בזק כמה שיותר מהר, העיקר שלא יצטרך להתעסק עם המשרד.

האם שר התקשורת, משה כחלון, לא רואה שההתעסקות הבלתי נגמרת בערוץ 10 מנטרלת את המשרד מעיסוק בבעיות מהותיות אחרות בענף?

די להסתכל בלוח הזמנים של משרד התקשורת לכניסת מפעילי MVNO לשוק הישראל: על-פי התוכנית, רק ביולי 2010 יפורסמו עיקרי התנאים להקלות שיקבל מפעיל חדש. התקנות עצמן ייכנסו לתוקף רק בדצמבר 2010, והמשמעות היא שרק ב-2011 יש סיכוי לכך שמשהו יתרחש בשוק הזה.

מדובר בשנה שלמה שמבוזבזת בבירוקרטיה חסרת תוחלת כדי לקדם תחרות בשוק הסלולרי, שבמשך שנים משרד התקשורת טוען כי הוא שוק בעייתי שסובל מהיעדר תחרות. כבר עם פרסום תוכניות העבודה ל-2009 היה ברור כי המשרד לא ישלים את מה שהבטיח, אז איך אפשר להאמין לו עכשיו?

כך גם לגבי קביעת תעריפי בזק: במשרד נרשם פיגור של למעלה משנה וחצי בהקמת ועדה שתבחן את מבנה התעריפים בשוק. מה בדיוק עשו במשרד התקשורת בשנה האחרונה שמנע מהם לקדם את אחד הנושאים המרכזיים בענף? הסדרת דמי קישוריות ותעריפים הם אבן-יסוד בהסדרת הענף וקידום התחרות, אז איך יכול להיות שנושא כל-כך חשוב נדחה שוב ושוב?

מצוקת כוח-האדם היא לא תירוץ

נכון, למשרד יש מצוקת כוח-אדם קשה. משרד האוצר מתעלם בעקביות מהמצוקה של משרד התקשורת לקדם נושאים שונים. בלי תקציבים, כלכלנים ועורכי דין נוספים - היכולת מוגבלת. אבל זה עדיין רק תירוץ.

הבעיה האמיתית היא בהיעדר מנהיגות מקצועית, בהיעדר יכולת לתעדף משימות ולהקצות להן את תשומת-הלב הנדרשת, ובקיצור - המשרד צריך להתחיל לעבוד ברצינות, כי כרגע הוא פשוט מהווה מכשלה לקידום ענף התקשורת.