הגאדג'טים שיביא סנטה קלאוס

היצרניות מחכות בחשש לתקופת הקניות של חג המולד, שתלמד על עומק המשבר

העונה הגדולה של מתנות חג המולד נמצאת בפתח, ובארה"ב המשווקים כוססים ציפורניים בהמתנה דרוכה. הצלחת המכירות בעונה תהווה אינדיקציה ברורה לשיפור במצב-הרוח הלאומי ועדות ליציאת הכלכלה האמריקנית מהמשבר. כישלון עלול להקרין למרחוק.

ההערכות אופטימיות; אמנם לא מעט אמריקנים טרם החזירו את ההפסדים מהשקעות בנדל"ן ובשוק ההון, אך מנגד רבים אחרים שהפגינו אופטימיות ונכנסו לשוק ההון בתחילת השנה גזרו קופון מרשים ב-2009.

בתעשיית הגאדג'טים והמתנות לא לוקחים סיכון ושולפים לקראת סוף השנה את הצעצועים הטכנולוגיים המתקדמים והחמים ביותר, במטרה לייצר באזז גורף כמו בימים היפים שלפני המשבר.

המשימה קשה מתמיד. במדינה בה כל תלמיד בית-ספר שני מחזיק ב-iPhone וכל עולל משחק בצעצועים שמחוברים לאינטרנט, קצת קשה ללכוד את הצרכנים עם מוצרים כמו בובות הכרוב הנאיביות של אמצע העשור. אבל, סקירה חטופה של בציר 2010 שמתקרב למדפים מגלה כי יש מה לחדש - גם למי שכבר ראה הכול.

טבעת ניסויים

דוגמה טיפוסית למיזוג טכנולוגיות עדכניות במוצר שובה דמיון היא הדיבורית/אוזניה אלחוטית שמכונה Hybra. חיצונית היא נראית כמו טבעת קטנה ועגולה לאצבע, אולם מבט בוחן יותר יגלה כי על משטח הטבעת מוטמע לוח תצוגה זעיר וקמור בטכנולוגיית דיו אלקטרוני (E-Ink) שמאפשר תצוגה ברורה גם על משטחים מקומרים.

הטבעת כוללת בתוכה יחידת תקשורת בטכנולוגיית בלוטות', וכאשר נכנסות שיחות לטלפון האישי - היא מודיעה על כך ברטט עדין שמועבר לאצבע ומציגה על לוח ה-E-Ink של הטבעת את מספר המתקשר, הודעות טקסט שנשלחו או הודעות קוליות שהומרו לטקסט.

ויש עוד; סיבוב הציר המרכזי של הטבעת הופך אותה לאוזניית בלוטות' מפותלת שנצמדת למשטח החיצוני של האוזן בנוחות ומעבירה קול באמצעות טכנולוגיית הולכה דרך העצם (Bone Conductivity), בדומה למכשירי שמיעה מקצועיים ומבלי לפגום בנוחות השימוש בדרך פולשנית.

כל הסיפור יעלה 129 דולר ויוצע ב-3 מידות, בהתאם לגודל האצבע. בשלב מאוחר יותר מיושק גם דגם של טבעת משובצת באבני חן.

ספרות לא זולה

בתחילת השנה נראה היה כי 2009 תהיה שנת הפריצה של הספר האלקטרוני (e-Book), אך בינתיים המכירות לא הצדיקו את הרעש. זה לא מפריע למספר יצרניות לנסות להרחיב את מעגל הלקוחות. אחת מהן היא Entourage, שמשיקה את הספר האלקטרוני eDGe. בחברה אימצו לא רק את רעיון הספר אלא גם את הפורמט והמכשיר החדש, שנפתח לשני חלקים סביב ציר מרכזי, כאשר בכל חלק מותקן מסך 9.7 אינץ'.

אחד המסכים הוא אפור ומותאם לקריאת ספרים אלקטרוניים בתוספת של קלט-עט עם יכולת הוספת איורים, סימנים וכתב-יד, ואילו המסך השני הוא LCD צבעוני. מלבד אגירה וקריאת ספרים אלקטרוניים בזיכרון בנפח 4 ג'יגה, מתפקד המכשיר גם בתור נטבוק עם יכולת גלישה באינטרנט באמצעות רכיב Wi-Fi או מודם סלולרי (בעתיד), הוא תומך ביישומי חלונות, ויש לו מקלדת וירטואלית. זהו גם מכשיר מולטימדיה שמאפשר להקליט ולנגן קובצי וידיאו ומוזיקה.

עובי הספר האלקטרוני הוא כאינץ' במצב סגור, ויש לו סוללת ליתיום שאמורה לספק 16 שעות רצופות של קריאת ספרים. כל הסיפור ב-490 דולר.

חלומות אלקטרוניים

ילדי הגן בארצות-הברית אולי עדיין חולמים על פלייסטיישן או Xbox כמתנת יום-הולדת, אבל הגיימרים הרציניים, מגיל תיכון ומעלה, כבר מזמן עלו שלב בהתמכרות ועברו למחשבים אמיתיים עם מעבדי דור אחרון ובעיקר עם כרטיסים גרפיים, שעד זמן לא רב ניתן היה למצוא רק ביחידות מחקר מסווגות.

דוגמה טובה להתקדמות בתחום מספק כרטיס-העל הגרפי החדש HD5870 ממשפחת ה-Radeon של ATI, חטיבת הגרפיקה של קונצרן AMD. הכרטיס מצויד במעבד בטכנולוגיה של 40 ננו-מטר, שמכיל בתוכו לא פחות מ-2.15 מיליארד טרנזיסטורים ופועל במהירויות עיבוד של עד 2.72 טרה-פלופים, שנחשבו בעבר הלא רחוק לטריטוריה של מחשבי-על.

הגימיק המרכזי של הכרטיס, שעולה כ-400 דולר, הוא יכולתו לתמוך בו-זמנית בעד 6 מסכים חיצוניים עם רזולוציית HD, ולשלב אותם יחדיו למעין מסך רוחב וירטואלי שמקיף את השחקן (או את הצופה בסרט) מכל הכיוונים.

במפרט ניתן גם למצוא רכיבים שמגיעים היישר ממעבדות המחקר והפיתוח, כמו יחידות זיכרון DDR5 עם רוחב פס במהירות של עד כ-153 ג'יגה לשנייה, 3 בקרי תצוגה שונים שמאפשרים בין השאר צפייה בסרטי ומשחקי תלת-מימד (בסיוע משקפיים מתאימים) והצגת סרטים ברזולוציה גבוהה - בהנחה שיימצא מסך מתאים עבורה. אולי בחג המולד הבא.