שרף את המשקיעים - ובורח: מורגן סטנלי מוכר את קרסנט

מורגן סטנלי רכש את נכסי הנדל"ן של קרסנט במחירי השיא של 2007 ומחק בגינם כמיליארד דולר ■ קרן הפנסיה של המורים בקליפורניה השקיעה 137 מ' ד' באחת הקרנות של מורגן - ונותרו לה רק 300 אלף ד'

איך שגלגל מסתובב: ב-2007 רכש בנק ההשקעות האמריקנית מורגן סטנלי את חברת הנדל"ן קרסנט (Crescent) בהיקף של 6.5 מיליארד דולר, ובדרך נטל הלוואה של 3.3 מיליארד דולר מהבנק הבריטי ברקליס קפיטל כדי לממן את הרכישה. היום, לאחר שמחק 951 מיליון דולר על ההשקעה הכושלת הזו, מורגן סטנלי מוכר את קרסנט - לברקליס. כך מדווח העיתון "וול סטריט ג'ורנל".

ברקליס ירכוש את קרסנט יחד עם קרן ההשקעות גוף (Goff Capital). פורטפוליו הנכסים של קרסנט כולל 54 בנייני משרדים, בתי מלון ופרויקטים למגורים. למעשה, הנכסים יועברו לידי ברקליס ובתמורה הוא ימחל למורגן סטנלי על יתרת ההלוואה בהיקף 2 מיליארד דולר.

הסיפור של קרסנט מהווה דוגמה נוספת למשבר הנדל"ן בארה"ב. הכסף הזול שהיה אז נחלת הכל הגביר את תאוות הבצע של בנקי ההשקעות בוול סטריט. אלה הסתערו על שוק הנדל"ן, אך כשפרץ משבר הסאב-פריים והתפתח למשבר אשראי ומיתון כלכלי קשה, ערך הנכסים ירד ואותם בנקים נאלצו לבצע מחיקות בהיקפים אדירים.

הכוונה המקורית של מורגן סטנלי ברכישת קרסנט הייתה למזג את הנכסים לתוך אחת מקרנות ההשקעה בנדל"ן שהוא מנהל עבור גופים מוסדיים ולקוחות אמידים. קרנות ההשקעה בנדל"ן של מורגן סטנלי מכונות "MSREF". בשנים 2006-2007 גייס הבנק כ-14 מיליארד דולר על מנת לבצע סדרה של רכישות עבור הקרנות הללו. אך מורגן סטנלי רכש את הנכסים במחירי שיא וספג הפסדים כבדים. ההלוואה לברקליס הייתה אמורה להיפרע ב-3 באוגוסט, אך התשלום נדחה מספר פעמים.

אותם לקוחות אמידים וגופים מוסדיים ספגו גם הם הפסדים לא מבוטלים. אחד הלקוחות הללו הוא קרן הפנסיה של המורים בקליפורניה שהשקיעה 400 מיליון דולר בקרן MSREF VI International - והפסידה 80% עד כה. השקעה נוספת של 137 מיליון דולר בקרן MSREF V U.S התכווצה לסכום זעום של 300 אלף דולר בלבד.