תגובות להעלאת הריבית

3 כלכלנים ראשיים מבתי ההשקעות השונים מביעים עמדתם על העלאת הריבית של הנגיד ל-1% מ-0.25%

מיכאל שראל, הכלכלן הראשי של קבוצת הראל:

"העלאת הריבית מאוד הגיונית"

"הריבית הריאלית בישראל מאוד נמוכה, גם לאחר ההעלאה. היא דומה מאוד לריביות בארה"ב, בריטניה וקנדה, שם המיתון היה הרבה יותר כבד והלחצים האינפלציוניים נמוכים יותר ולכן ברור שהריבית הריאלית צריכה להיות גבוהה יותר על רקע מצב המשק, האבטלה הלא כל כך גבוהה, הצריכה הפרטית החזקה והשיפור ביצוא.

"לכן העלאת ריבית בהמשך מאוד הגיונית. אני חושב שבממוצע אחת לחודשיים נראה העלאת ריבית של רבע אחוז. הגורם המרכזי שהכריע אתמול הוא השיפור בנתוני היצוא. כאשר היצוא מתאושש בקצב מאוד מהיר, הדילמה של בנק ישראל פחות חזקה, שכן החשש מכך שהעלאת הריבית תחזק את השקל ותפגע ביצוא נראה עכשיו פחות חמור, שכן הפגיעה הזו יותר נסבלת עכשיו".

ורד דר, הכלכלנית הראשית של פסגות:

"החלטה נכונה"

"העלאת הריבית אתמול היתה החלטה נכונה ולהערכתנו התהליך יימשך גם בחודשים הקרובים. היו לכך כמה סיבות שלא זכו להתייחסות מבנק ישראל. אחת מהן היא השקל שנחלש בחודש שעבר מול מרבית המטבעות. מדובר בהיחלשות של בין 2.5% מול האירו דרך היחלשות של 3% מול הדולר ועד 6% מול הין. "ככה בבנק ישראל אוהבים את השקל - חלש. אם השקל ימשיך להיחלש, עם או בלי התחזקות עולמית של הדולר, הריבית תתחיל לעלות פה במהירות רבה יותר. גם אלמנט הזמן משחק תפקיד. ברור שכל חודש מקרב את כל העולם לאינפלציות נורמליות ולכן גם לריביות נורמליות. אין עדיין הצדקה להעלאת הריבית כל חודש ברבע אחוז, אבל אחת לתקופה כן".

שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של אקסלנס:

"העלאה מאוחרת מדי"

"העלאת הריבית היתה מאוחרת מדי לטעמי. עם זאת, הבשורה החשובה ביותר בהעלאת הריבית היא ההודאה של בנק ישראל בקיומה של אינפלציה, ממנה הוא התעלם בעבר. הנגיד רוצה להחזיר את האינפלציה ליעד יציבות המחירים והוא יצטרך להמשיך ולהעלות את הריבית כי האינפלציה תמשיך להיות חזקה יחסית בחורף ובאביב הקרובים. "פישר ממשיך לא להתייחס לבועת הנדל"ן, אך הוא מאותת לשוק על כך שהריבית למשכנתאות צריכה לעלות והכדאיות ליטול הלוואה לרכישת דירות תרד ואז השוק יחזור לשיווי משקל. גם היום, אחרי העלאת הריבית, הריבית הריאלית בישראל היא הנמוכה בעולם ולכן לא ניתן להישען על הטענות שבחו"ל לא מעלים ריבית. חייבים העלאת ריבית כדי למנוע היווצרות בועות בנדל"ן ובאזורי סיכון, שאנשים עשויים להימשך אליהם".