שטראוס תנובה ואסם: הסדרנות בשופרסל תביא פיטורים המוניים

(עדכון) - איגוד המזון לממונה על ההגבלים: להכריז על שופרסל כמונופול ■ "מאז המיזוג עם קלאבמרקט, שופרסל נוקטת מהלכים בעלי השפעה מכרעת בשוק" ■ מתנגד להחלטת שופרסל לטפל בסדרנות בסניפים

הכרזת מלחמה של הספקים על רשת שופרסל : איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים, בראשותו של גדי לסין, המשמש גם כמנכ"ל קבוצת שטראוס, פנה לממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, ודרש להכריז על שופרסל שבשליטת אי.די.בי כמונופול.

מדובר בפנייה שנעשתה על דעתם של כל הספקים הגדולים בשוק - ובראשם תנובה, שטראוס, אסם, קוקה-קולה ואחרים - החברים באיגוד המזון. בהקשר זה יצויין כי ההחלטה התקבלה באיגוד פה-אחד.

"מאז המיזוג עם רשת קלאבמרקט נוקטת ופועלת רשת שופרסל במהלכים שיש בהם השפעה מכרעת בשוק", כתב לסין. אם תיענה הממונה לדרישה, יופעלו על שופרסל מגבלות שונות מעצם היותה מונופול.

צעד חריג

מדובר בצעד חריג שעליו הוחלט באיגוד בעקבות החלטתה של שופרסל ליטול מידי הספקים את מלאכת הסדרנות בסניפים ולהעביר אותו לידיה. הסדרנות היא מוקד כוח של הספקים בסניפים, ואלה חוששים כי עם העברת הסדרנות הם יספגו פגיעה במכירות, במיוחד גם על רקע התחזקות המותג הפרטי בשופרסל.

בשיחה שקיים לאחרונה "גלובס" עם מנכ"ל קבוצת אסם, גזי קפלן, הבהיר האחרון כי יילחם במותג הפרטי. "האתגר הוא המותג הפרטי, ונתמודד איתו. אנחנו נפעל מול הרגולטור אם צריך. כנגד כל מתחרה, אני מפעיל את כל כלי התחרות במסגרת החוק", אמר קפלן.

לפי נילסן, רשת שופרסל מחזיקה בנתח שוק כספי של כ-37% בלבד, ואולם לדברי מקורות באיגוד המזון, העובדה ששופרסל מייצרת מותג פרטי וכעת מבקשת להעביר לידיה את הסדרנות יוצרת מצב של "מונופול אורכי", ועל בסיס זה נעשתה הפנייה לממונה.

פיטורים של אלפי עובדים

הספקים טוענים עוד כי העברת הסדרנות לשופרסל תביא לפיטורים של אלפי עובדים המועסקים היום בסדרנות בסניפים, וכי רק חלק מהם ייקלטו לעבודה בשופרסל.

"כל ההתנהלות של שופרסל בשנה האחרונה מצביעה על כך שבסופו של דבר שופרסל תכתיב לספקים את כל תנאי הסחר ותשלוט בסופו של תהליך גם בהפצה באמצעות המרלו"ג. איך אפשר לקרוא לסכסוך הסחר עם 'שוקולד השחר'? או שתסתדר אתי או שלא תעבוד עם 37% מהשוק. במדינת ישראל לא לעבוד עם 37% מהשוק זה גזר דין מוות, כי גם ככה השוק קטן", אומר ספק גדול בשוק.

"כששופרסל מחליטה להתנקם במישהו, הוא בבעיה", מסכים ספק קטן.

לדברי הספקים, "לשופרסל יש יתרון אחר שנובע מהיותה יצרנית של פרייבט לייבל. דרך הפרייבט לייבל שופרסל יכולה להכתיב מדיניות מחירים. היא יכולה להשפיע על המחיר הסופי בדרך שתוריד מחירים ותמנע מהמותג המוביל להעלות מחיר - ומצד שני תדרוש ממנו הגדלה של תנאי הסחר. על כל זה יש לה יכולת 'להעיף' את הספק מ-37% מהשוק אם לא ייענה לדרישות שלה. שופרסל משחקת לכל אורך השרשרת. היא לא רק רשת שיווק אלא גם היצרן, וכעת היא תשלוט גם במדפים. אילו לא היה לה פרייבט לייבל, לא היתה כאן שום עילה לדרישה".

איגוד המזון מבקש במקביל גם לדון מחדש בצו המוסכם שהסדיר את היחסים בין היצרנים לרשתות השיווק ומחיל על הספקים מגבלות שונות. מדובר בצו מוסכם שעליו חתומים כל היצרנים הגדולים בשוק. לסין טוען כי צריך להתאים את הצו למצב החדש שנוצר בשוק.

"לא ייתכן שכתוצאה ממיזוג קלאבמרקט והשינויים הקיצוניים שחלו ביחסי הכוחות בשוק המזון יינקטו צעדים חד-צדדיים, בלא בחינה מחודשת מצד הממונה על ההגבלים העסקיים", אומר לסין.

שופרסל סירבה להגיב לידיעה. דובר הממונה על ההגבלים העסקיים מסר כי טרם התקבלה פנייה כלשהי מאיגוד המזון בעניין.