הפד חושש מבועות בגלל מדיניות הריבית

בכירים הביעו חשש שמדיניות הריבית הכמעט-אפסית עלולה ללבות "נטילת סיכונים מופרזת בשוקי ההון"

פרוטוקול ישיבת הריבית של הפדרל ריזרב מראה שכמה מבכיריו הביעו חשש שמדיניות הריבית הכמעט-אפסית עלולה ללבות "נטילת סיכונים מופרזת בשוקי ההון", אך הם מאמינים שהסיכוי לכך "נמוך יחסית".

כלכלת ארה"ב צמחה ברבעון השלישי השנה בקצב איטי יותר מן האומדן המקורי, אך חודש חמישי ברציפות של עלייה במחירי הבתים בספטמבר ושיפור במצב הרוח של הצרכנים מאותתים שההבראה האנמית נמשכת בכל זאת.

באומדן השני של התמ"ג ברבעון השלישי שפורסם שלשום (ג') מסר משרד המסחר הפדרלי שהכלכלה התרחבה בקצב שנתי של 2.8%, ובכך הסתיים כנראה המיתון הכואב ביותר ב-70 השנים האחרונות בארה"ב.

החזרה לצמיחה

האומדן הקודם של הצמיחה היה 3.5%, אך גם קצב של 2.8% היה עדיין המהיר ביותר מאז הרבעון השלישי של 2007, והוא שיקף במידה רבה את תוכנית התמריצים הממשלתית. האומדן החדש נמוך במקצת מציפיות האנליסטים ל-2.9%.

החזרה לצמיחה ביולי-ספטמבר, אחרי 4 רבעונים רצופים של נסיגה בתמ"ג, באה אחרי נסיגה של 0.7% ברבעון השני של השנה. ההוצאה הצרכנית ברבעון השלישי לא היתה חזקה. גם ייבוא חזק והשקעות חלשות בבנייה מסחרית ריסנו את הצמיחה.

האומדן החדש לרבעון השלישי הראה שנתוני הייבוא לארה"ב עודכנו כלפי מעלה, והצביעו על יותר ביקושים בארה"ב. הייבוא עלה בקצב שנתי של 20.8%, הקצב המהיר ביותר מאז הרבעון השני של 1985, לעומת 16.4% באומדן הראשוני.

הקפיצה הזו בייבוא האפילה על התאוששות חזקה בייצוא האמריקני, הודות לחולשת הדולר. מאזן הסחר השלילי גילח חצי אחוז מנתון הצמיחה של התמ"ג.

עם זאת, זו היתה העלייה החזקה ביותר בצריכה הפרטית מאז הרבעון הראשון של 2007, והיא היוותה מפנה מהירידה של 0.9% שנרשמה ברבעון השני. גם העסקים צמצמו מלאים בקצב מהיר קצת יותר מן הצפוי.

תופעות לוואי

לפי הפרוטוקול שפורסם אתמול של ישיבת ועדת השוק הפתוח של הפד שנערכה ב-3-4 בחודש, חברי הוועדה כבר דנו בסיכוני הריבית הזולה. בפרוטוקול נאמר ש"הדוברים ציינו את האפשרות של כמה תופעות לוואי שליליות שעלולות לנבוע מהשמירה על ריבית נמוכה מאוד לתקופה ממושכת".

עוד נאמר בפרוטוקולים ש"בעוד חברי הוועדה רואים כעת את ההסתברות לאפקט כזה כנמוכה יחסית, הם ימשיכו להיות ערים לסיכונים הללו". חברי הוועדה גילו דווקא אופטימיות לגבי ירידתו האחרונה של הדולר, שהם תיארו כ"מסודרת" וכקשורה לעלייה בתיאבון לסיכונים. עם זאת, הפרוטוקולים מציינים ש"כל נטייה להאצה בפיחות של הדולר שתלחץ על האינפלציה כלפי מעלה, ראויה למעקב מקרוב".

חברי הוועדה העלו את תחזיות הצמיחה במשק האמריקני בשנים 2009 ו-2010 אך הפחיתו אותה במקצת לגבי 2011. הם גם הורידו את תחזיות האבטלה, שצפויה כעת להסתכם ב-9.3%-9.7% בשנה הבאה, לעומת התחזית הקודמת של 9.5%-9.8%.