אוכל מה שבישל: סרקוזי הוריד את המע"מ למסעדות

בכך גרם לאובדן הכנסות של 3.6 מיליארד דולר ■ בארבעת החודשים שלאחר כניסת הקיצוץ לתוקפו, ב-1 ביולי, ירדו מחירי הארוחות במסעדות ב-1.46% בלבד

החלטתו של נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, במועד מוקדם יותר השנה להפחית את המע"מ על ארוחות במסעדות פוגעת בו עכשיו כמו התקף של צרבת. הפחתת המע"מ מ-19.6% ל-5.5% ב-185 אלף מסעדות, בארים ובתי קפה היתה אמורה להוביל לירידת מחירים משמעותית, להעלאת שכר העובדים וליצירת 40 אלף מקומות עבודה.

אף אחת מהתחזיות הללו לא התממשה, ובשנת הכספים הנוכחית צפויה הממשלה להפסיד הכנסות בסך 2.4 מיליארד אירו (3.6 מיליארד דולר) בשל ההפחתה. בארבעת החודשים שלאחר כניסת הקיצוץ לתוקפו, ב-1 ביולי, ירדו מחירי הארוחות במסעדות ב-1.46% בלבד, על פי נתונים שפרסמה החודש לשכת הסטטיסטיקה של צרפת.

ייתכן שבעלי המסעדות לא הורידו מחירים, וייתכן שהביקוש לארוחות במסעדה התכווץ בגלל ההאטה הכלכלית. המעסיקים ואיגודי העובדים אינם מצליחים להגיע לכלל הסכמה בסוגיה כמה מהקיצוץ צריך להיתרגם להעלאות שכר ולהטבות אחרים לעובדי מסעדות. ארגוני שדולה של בעלי המסעדות טוענים שקיצוץ המע"מ תרם להצלת מסעדות שהיו עללות לקרוס בגלל המיתון.

סרקוזי הציג את קיצוץ המע"מ כניצחון דיפלומטי, לאחר שצרפת נאבקה במשך שמונה שנים לגייס את תמיכתן של מדינות אחרות באיחוד האירופי למהלך. אך מרבית הציבור, כולל חלק מחברי מפלגתו של סרקוזי, רואים את הצלחתו הפוליטית של סרקוזי בעניין זה ככישלון פיסקלי. אחת הסיבות להתנגדות שמעורר קיצוץ המס היא ההידרדרות המהירה במצבה הפיננסי של צרפת, שממחישה את המחיר של הורדות מסים על בסיס שיקול דעת עצמי וללא מימון חלופי, כמו הקיצוץ במע"מ על מסעדות.

ההסבר העיקרי לכך שמספר מקומות העבודה החדשים יהיה נמוך מהמצופה הוא, שמסעדות התבקשו לבצע קיצוץ מלא של המע"מ רק בגין שבעה פרטים בתפריטיהן. סרקוזי אמר כי "לעולם" לא יבטל את קיצוץ המע"מ, ותיאר את בעלי המסעדות כ"אנשים שעובדים קשה מאוד ומעולם לא מבקשים דבר".