איחוד האמירויות: "השווקים הגיבו בהגזמה למשבר בדובאי"

הכותרת הראשית של "אלרואאיה אל-איקתיסאדייה" שיוצא לאור באבו דאבי: "שוקי אירופה הפריזו בתגובה להודעת דובאי" ■ עיתון "גולף ניוז": "אין שום כוונות נסתרות או חשאיות" ■ מומחה לעניינים אסטרטגיים מדובאי: תצא מהמשבר תוך שנתיים

אתמול (ו'), טענו כותרת העיתונים באיחוד האמירויות כי השווקים הפיננסיים הפריזו בהערכות משבר החוב בדובאי.

הכותרת הראשית של עיתון "אלרואאיה אל-איקתיסאדייה" (הראייה הכלכלית) שיוצא לאור באבו דאבי: "שוקי אירופה הפריזו בתגובה להודעה של דובאי על בקשת ההארכה בתשלום החוב". העיתון טען כי שווקים אלה פעלו "בצורה שלילית" בעקבות ההכרזה של דובאי כאשר הם לא הראו את אותה התגובה בעקבות נתוני התעסוקה המאכזבים באירופה וארצות הברית.

העיתון "גולף ניוז" (חדשות המפרץ), שיוצא לאור בדובאי, טען כי אין צורך להגזים או להמעיט בחשיבותו של המצב הנוכחי והדגיש את "השקיפות" של הנתונים שדובאי מפרסמת ושיתוף הפעולה ההדוק שלה עם אבו דאבי, שותפתה בנפט העשירה". העיתון אמר כי ממשלת דובאי תוכל "להתמודד עם המצב הזה" בשיתוף עם אמירות אבו דאבי.

"אין שום כוונות נסתרות או חשאיות, ואין הסכמים מתחת לשולחן או החלטות שאינם מוכרזים", הדגיש העיתון. "הנכסים (של דובאי) לא נמכרו, לא כולם ולא חלקם ולא היה ויתור על שום פרויקט גדול", הוסיף וקרא לעצור את השמועות השליליות המגמתיות.

חובות של עד 80 מיליארד דולר

הכול החל עם המדיניות של אמירות דובאי, אשר נשלטת על ידי משפחת מכתום, שהתבססה על פרוייקטי נדל"ן והון אנושי זר. לפני הרבה שנים, גויסו הרבה עובדים זרים, בעיקר מאסיה, כדי להקים פרויקטים מרהיבים, כאשר אזרחי דובאי הפכו למיעוט קטן מה שגרם למתח בשל התמזגות הערכים התרבותיים. מאז המשבר הפיננסי, נעצר "הבום" שהונע על ידי ההלוואות וגורשו הרבה זרים עשירים, והאמירות מצאה את עצמה מול חובות של עד 80 מיליארד דולר.

ביום ה' האחרון, דובאי ניסתה להרגיע את השווקים לגבי חוסנה הכלכלי, לאחר ששרר מצב של פאניקה בהרבה שווקים פיננסיים עולמיים אחרי הכרזת הממשלה על אי יכולתה לשלם את החובות של חברותיה. הצהרה זו זעזעה בתחילת במסחר את שווקי אירופה, בפרט לאחר השלכותיה על השווקים הפיננסיים באסיה, כאשר המניות האיסלאמיות ירדו בשיעור של 15%.

אבו דאבי התערבה כדי לעזור, אבל היא נמנעה מפעולת הצלה ישירה של שכנתה. עדיין אנליסטים מאמינים כי היא עשוייה לנקוט צעדים יותר ישירים כדי לתמוך בה, אם תרגיש כי היוקרה שלה תיפגע בגלל הבעיות של דובאי.

הבנק המרכזי של איחוד האמירויות הערביות, שנמצא תחת שליטתה של אבו דאבי, קנה איגרות חוב שהנפיקה ממשלת דובאי בשווי 20 מיליארד דולר בתחילת השנה. השבוע, שני בנקים מאבו דאבי רכשו ניירות ערך בשווי של כחמישה מיליארד דולר מדובאי.

האנליסטים מגיבים

"אבו דאבי תבקש מדובאי תמורת הזרמת כספים לסגור או לתקן חלק גדול מרשת התחרות המורכבת של החברות שהמרכז שלהם ממוקם בדובאי", אמר אנליסט מקבוצת "אירו-אסיה".

"דובאי התנגדה לכמה דרישות של אבו דאבי, אבל בעקבות המשבר הפיננסי ניתן להבחין בדעיכת ההשפעה של הכוח של מנהיגיהם והפגיעה בכבודם מהבחינה הפוליטית", הוא הוסיף.

המנכ"ל של חברת "ת'ראא" להשקעות הפיננסיות אמר: "הבקשה של דובאי מהנושים לחכות מבלבלת את השווקים, ובעיקר בשווקי אגרות החוב לכן, הפחד הוא טבעי". "דובאי אינה רגילה, היא מרכז לוגיסטי עבור חברות ברחבי העולם. זהו אחד הדברים החשובים ביותר בהשקעות. ומאוד קשה לחברות לשנות את מיקומן", הוסיף.

נציין כי בתחילת החודש אמר שליט דובאי שייח מוחמד בין ראשיד אל מכתום, שהינו גם כן סגן נשיא של איחוד האמירויות הערביות וראש הממשלה שלה, בנאום נדיר: "הכוח של דובאי טמון במיוחד באיחוד החזק שיש לה עם אמירות אבו דאבי".

"האמירות תמשיך בפרוייקטי הפיתוח ותמלא את חובותיה הכספיים בשנים הבאות", הדגיש שייח' מוחמד.

עבדאללא בראק, אנליסט פיננסי בכיר מסעודיה, מקטין מההשלכות של המשבר הפיננסי של דובאי על האזור דובאי בנימוקו: "המבנה הכלכלי של אבו דאבי, כווית, דוחא שונה מדובאי. המשבר יעכב את הצמיחה של דובאי לעומת צמיחה של מדינות רבות באזור. הצמיחה של דובאי בשנים האחרונות הייתה מאוד מהירה ומקבלי ההחלטות היו מאוד חפיזים", הוסיף.

איברהים אלח'אייאט, מומחה לעניינים אסטרטגיים, תושב דובאי אמר: "אבו דאבי לא יכולה להרשות לדובאי לקרוס", וכתשובה לשאלת המיליון: "מהו מחיר של תשלום החוב?" הוא עונה: "אני מעריך כי דובאי תיאלץ לוותר על חלק מנכסיה לטובת אבו דאבי". אבל הוא הביע את אמונתו כי דובאי תצא מהמשבר תוך שנתיים.