ענני תקשורת: שיפור ברווחיות - צרות במזרח אירופה

לצד עלייה ברווח הרבעוני שוקלת ענני לסגור את פעילות MTV הבאלטית וסובלת מעיכוב תשלומים של חברת הלוויין הרומנית

המשבר הכלכלי במדינות מזרח אירופה אינו משפיע, כפי שרבים נוטים לחשוב, רק על פעילות חברות הנדל"ן הישראליות. השלכות המשבר הגיעו גם לחברת התקשורת של אודי מירון, ענני תקשורת. מדוחות החברה עולה כי היא מתכננת לסגור את חברת MTV הבאלטית, הנמצאת בהליכי פשיטת רגל, וממתינה לחוב שאינו משולם לה על-ידי חברת הטלוויזיה בלוויין הרומנית DTH שבשליטת חברת אלרן השקעות (גדי ודורי דנקנר).

לגבי הראשונה, מדווחת ענני תקשורת כי היא "אינה צופה אפשרות לפעילות כלכלית רווחית והחלה בהליך משפטי של פשיטת רגל לחברה זו". יש לציין כי ההשקעה בחברה הבאלטית כבר נמחקה בסיכום 2008, אז רשמה ענני הפרשה לירידת ערך של 3.2 מיליון שקל. השקעה נוספת מ-2008 המתגלית כאמור כבעייתית היא הקמת ערוץ ילדים ברומניה עבור חברת הלוויינים הרומנית DTH. בשלב זה התשלומים עבור עבודה זו מתעכבים, ובשל כך, ענני תקשורת לא רשמה הכנסות של 1.5 מיליון שקל לתקופת הדוח.

כעת היא מעדכנת כי נכון למועד הדוח "DTH אינה עומדת בתנאי התשלום כפי שנקבעו על פיה ההסכם. החברה (ענני תקשורת) ו-DTH מנהלות משא ומתן להסדר החוב". היקף החוב לסוף הרבעון עמד על 1 מיליון שקל, ומאז הצטמצם ל-860 אלף שקל, לאור תשלום שהעבירה DTH. מלבד הדנקנרים, ב-DTH מחזיקים גם ליוורמור של נועם לניר (18.2%), גלובליקום של אמנון סלע (10%) ומבטח שמיר של מאיר שמיר (3%).

עוד עולה מדוחות הרבעון השלישי שפרסמה ענני, כי גם פעילותה השוטפת נפגעה, של ירידה בהזמנות של תכניות מהגופים המשדרים. למרות זאת, הצליחה ענני תקשורת לשפר את רווחיותה, לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בעקבות שיפור ניכר ברווחיות הגולמית וירידה בעלויות המימון זינק הרווח הנקי הרבעוני ב-225% ל-2.3 מיליון שקל, ובתשעת החודשים ב-110% ל-4.8 מיליון שקל.

מנגד, ירדו הכנסותיה הרבעוניות של ענני ב-8% ל-20.6 מיליון שקל, כשההכנסות בתשעת החודשים הראשונים של השנה ירדו ב-9% ל-56.1 מיליון שקל. פעילותה העיקרית של החברה - הפקת ערוצים - ממשיכה להיות חיובית וצמחה ברבעון ובתשעת החודשים הראשונים של השנה ב-2% וב-7% ל-17.2 מיליון שקל ול-48.3 מיליון שקל בהתאמה.

את השיפור מייחסים בחברה לעליה במנויי ערוצי הבריאות, האוכל ואגו, לעליה בהכנסות מפעילות ה-VOD וכן להשקת ערוץ הטיולים ב-HOT.

גם הרווח הגולמי של ענני תקשורת נמצא במגמת שיפור, וזו מיוחסת לעליה בהכנסות מערוצי ה-PAY ועליה בביצוע הפקות בשיעורי רווח גבוהים. אלה, כאמור, סייעו לה להציג שיפור ברווח הנקי.