הפרסומת המדוברת ברשת: קמפיין נגד שתיית אלכוהול

Twisted Fly: הקמפיין של הרשות הלאומית למלחמה בסמים ואלכוהול באמצעות ערמוני גורף 29% מהיקף השיחה על פרסומות ברשת ■ 79% מהגולשים הביעו השבוע דעה שלילית כלפי הקמפיין

הקמפיין של הרשות הלאומית למלחמה בסמים ואלכוהול באמצעות ערמוני בייטס מוביל השבוע את דירוג הפרסומות המדוברות ברשת וגורף 29% מהיקף השיחה על פרסומות ברשת.

שני נושאים עיקריים שימשו כמחוללי השיחה העיקריים על הקמפיין ברשת השבוע. מחולל השיחה הראשון, אשר היווה 65% מכלל השיחה ברשת, דן בסנטימנט הגולשים בנוגע לפרסומת. 79% הביעו דעה שלילית בנוגע לקמפיין. בין היתר נטען כי הקמפיין, המרמז כי שתיית אלכוהול גורמת למעשי אונס הוא פוגעני ומהווה זלזול בבני הנוער (68%), גולשים נוספים טענו כי איכות הקמפיין ירודה והמסר שבו כלל אינו ברור (20%), וחלקם אף העלו טענות כלפי הרשות למלחמה בסמים ואלכוהול על שאישרה את המסר המועבר בקמפיין (12%).

לעומתם, 21% הביעו דעה חיובית, וטענו כי המסר של הפרסומת הוא נכון וצודק וכי על הנוער לגלות אחריות (85%) וכן כי הקמפיין מדבר לנוער בגובה העיניים (15%).

מחולל השיחה השני, אשר היווה 35% מכלל השיחה על הפרסומת ברשת, עסק בנושא הטלת האשמה והאחריות על התרחשות מקרי אונס. הגורם העיקרי להעלאת הדיון אודות האשמה והאחריות על התרחשות מקרי אונס, היה פרסום פוסט בבלוג של תום בישראבלוג בו פורסם צילום של הפרסומת המכוונת לקהל הנשי. בפרסומת מוצגת בחורה שתויה, שאיפורה מרוח על פניה ובידיה בקבוק של משקה אלכוהולי, מתחת לתמונה נכתב: "כשאת שותה, תיזהרי לא לטבוע. מצב של שכרות מוביל לחוסר שליטה ומשם הדרך לאלימות ואולי לאונס הבא, קצרה מאוד. את לא באמת רוצה להצטרף לסטטיסטיקה המכוערת הזאת עם הכו**ת הבאה... אז תחייכי יפה לברמן ותגידי תודה. אבל לי זה הספיק. אל תיתני לאלכוהול לשתות לך ת'כבוד". דיון זה גרר אחריו תגובות רבות והתייחסות של גולשים גם בפורומים אחרים.

"זה רק מראה עד כמה מושרש הרעיון שאונס קורה בגלל התנהגות לא נאותה של נשים. או שאונס גורם לנאנסת לאבד את כבודה", "הפרסומת חולנית ורעה". במקום השני ממוקמת הפרסומת לבוניטה דה מס, בכיכובה של בר רפאלי עם 25% מהיקף השיחה ברשת. הפרסומת הנ"ל אומנם הגיעה למקום השני בלבד אולם מבחינת מונחי מס' השיחות הרב ביותר היא מדורגת במקום הראשון עם 16% מהשיחות (אזכורים).

44