חיים פייגלין: "המחירים עולים חודש אחר חודש בתמיכת השוק"

מנכ"ל צמח המרמן: שוק מגורי היוקרה היה הראשון להיקלע למשבר וגם הראשון חצאת ממנו

חיים פייגלין נמצא בחברת היזמות והבנייה צ.מ.ח המרמן מאז סיים לימודיו בטכניון בשנת 1979 (אז נקראה החברה המשפחתית "צמח", לפני המיזוג עם המרמן). "התחלתי בתור מהנדס זוטר ומזה 13 שנה אני המנכ"ל. נכנסתי ילד ואצא בה לפנסיה".

כאחד מוותיקי שבט היזמים והקבלנים מתאר פייגלין את המצב היום בענף. "אני רואה התייצבות בהיקף המכירות. לא הטירוף של מכירה בכמויות אדירות תוך עליית מחירים חזקה, אבל עדיין יש עליית מחירים נמשכת. יש גם התמתנות בהיקף, אבל זה גם בגלל שיש פחות מה למכור. לעניין המחירים, אני אולי מדבר מפוזיציה אבל אני לא רואה כל סיבה או גורם שיעצור את עליית המחירים. ביקוש יש, עסקאות נעשות, המחירים עולים מחודש לחודש כי השוק תומך בזה. אני שומע את זה גם מחבריי בחברות האחרות. אנחנו כיזמים מודאגים מעליית המחירים, כי בסיבוב הבא זה מעלה את מחירי הקרקע, ולא משפר את מצבנו. שוק יציב יעזור לנו, אנחנו לא רוצים שמחירי הקרקע ישתגעו".

גלובס: האם זה הזמן לצאת לפרויקטים חדשים?

פייגלין: "בהחלט. הבעיה היא שמשך הזמן מהרגע שאתה רוכש קרקע ועד יציאה לשיווק נע בין שנה במקרה הטוב ועד נצח במקרה הרע. אפילו אם אני קונה תוכנית בתוקף, או של משרד השיכון או המינהל, ואין בעיות כמו סיב אופטי בקרקע, אז לוקח לנו להוציא תכנון מפורט והיתרי בנייה במקרה הטוב שנה. זו מגמה מבורכת וחידוש מרענן שהמינהל ומשרד השיכון מוציאים קרקע אחרי שנים, אבל זה לא יכול לגרום למהפך מיידי, אולי רק בעוד שנתיים-שלוש. אנו לא מביאים בחשבון שהמחירים יעלו לנצח, ומסתכלים גם על הפריפריה, גם על המרכז וגם על הצנטרום של המרכז. השוק הוא לא שוק בועתי אלא אמיתי וחזק. הרוב רוכשים למטרות מגורים, בקבוצות רכישה יש יותר משקיעים אבל בחברות היזמיות רוכשים בעיקר לצורך מגורים. השוק חזק ודי קשיח. לא כל כך משנה שהריבית תעלה, כי אדם צריך לגור באיזה מקום, והריבית גם לא תעלה דרמטית בשנים הקרובות".

אתם בונים גם במרכז ת"א וגם בפריפריה. כיצד ניתן להביא אנשים לפריפריה?

"לטווח הקצר הצעדים הכי יעילים הם סבסוד משכנתאות והלוואות מקום, שהשפיעו בעבר ביעילות. משרד האוצר מתנגד למענקים וסבסודים, והסיכויים שישנה את דעתו הם נמוכים לאור עמדת ראש הממשלה. לטווח הארוך, פיתוח של תשתיות, המשך של כביש 6 צפונה ודרומה והרחבת הרכבת יכולים להשפיע. שיפור התעסוקה משמעותי ביותר, הטבות למפעלים וחינוך. אם מורה בכרמיאל היה מרוויח 30% יותר מאשר בתל אביב, היו רוכשים שם יותר דירות. לעניין שיווק הקרקעות, במרכז אני מסכים שהמינהל רוצה למקסם את ההכנסות מקרקע, אבל איזה היגיון יש למדינה לנסות לעשות קופון על דיירים בפריפריה בצפון או בדרום? השמאים שמכינים את השומות למכרז לא מבינים את זה".

האם הזרים חזרו לשוק מגורי היוקרה?

"הזרים חזק בפנים בחזרה. השוק של היוקרה נשען על שתי רגליים. 50% מפרויקט נווה צדק על הים בו אנו שותפים שווק לישראלים, ו-50% לתושבי חוץ. כל פעם נישה של תושבי חוץ אחרת מתחזקת. אחרי השקע והשפל, השוק יותר חזק לדעתי אפילו מלפני שנתיים. מבחינת רמות המחירים לפחות אצלנו הוא השלים את הפער, אבל המגמה יותר טובה מאשר אז כי כשהתחלנו את השיווק ב-2008 היו חששות, ועכשיו הם כבר נעלמו. שוק היוקרה חטף את המכה הכי חזקה, אבל שוק היוקרה הוא גם הראשון שהתאושש בצורה חזקה. יש מקום לאופטימיות".