דם חדש לחברת ביוג'נסל: השלימה גיוס של מיליון דולר

החברה פיתחה שיטה לטיפול בחסימות בכלי דם בגפיים, על בסיס תאי גזע הניטלים מדם המטופל עצמו

חברת ביוג'נסל השלימה גיוס של מיליון דולר - כך נודע ל"גלובס" - מגוף שזהותו לא נמסרה. ביוג'נסל היא חברה מתחום תאי הגזע שהוקמה לפני כשנה על בסיס מחקריה של ד"ר יעל פורת, לשעבר סמנכ"ל הטכנולוגיה של חברת TheraVitae, גם היא מתחום תאי הגזע.

המוצר של ביוג'נסל נועד לטיפול בבעיות של זרימת דם בגפיים, תופעת לוואי של מחלות לב ושל סוכרת. הייחוד במוצר שלה הוא ההתבססות על תאים של המטופל עצמו. הפיתוח מבוסס על חצי מנת דם מן המטופל, מתוכה מפרידה החברה את התאים שעדיין לא עברו התמיינות מלאה, על בסיס קולטנים ייחודיים שנמצאים רק על אותם תאים.

לאחר שהופרדו התאים הקדמוניים, מגדלים אותם במדיום מיוחד, נוזל המבוסס גם הוא על סרום שמקורו בדמו של המטופל. המדיום מופק כך, שיכיל רק גורמים המובילים את התאים להתמיין לכאלה המעודדים היווצרות של כלי דם חדשים. הפיתוח יוצג לראשונה בקונגרס הסוכרת ע"ש בילדריג'י בין 21-23 לדצמבר.

"תאים מאדם בוגר מכילים תאי גזע ותאים קדמוניים", מסבירה פורת, "ותוצר החברה הוא תאים בשלב ביניים, שכבר התמיינו חלקית אך עדיין נותרה בהם מידה של גמישות".

טיפול נגיש ובטוח

לחברה שיתוף פעולה עם בית החולים לניאדו בנתניה, בו היא ממוקמת פיזית, והיא עובדת בצמידות עם הדוקטורים גלית סיבק ומרק ניבן מבית החולים.

בישראל פועלת ומוכרת גם חברת פלוריסטם, שלה טיפול בתאי גזע לעידוד חידוש כלי הדם, כשמקור התאים של פלוריסטם הוא בשילייה, לא של המטופל עצמו. הטיפול התאי של חברת ביוג'נסל אמור להביא ליצירת כלי דם באזורים הפגועים, וכן לשפר את תפקוד כלי הדם הקיימים והרקמה שקיבלה את ההזרקה. "חלק מהאפקט נובע כנראה מהתאים עצמם, וחלק מחומרים המפורשים מהם, המעודדים ריפוי וגיוס של תאי גזע נוספים לאזור הזרקת התאים", אומרת פורת. "שימוש בתאים אוטולוגיים (של המטופל עצמו) הוא הנגיש והבטוח ביותר מבחינת התנגדות המערכת החיסונית.

"עד היום, טופלו בעולם 10,000 פציינטים בכל המחקרים שעסקו בתאים אוטולוגיים, לאורך עשר שנים, ולא נצפו בעיות בטיחות", היא מוסיפה.

בעבר נעשה ניסיון להזריק לחולים רק חומרים מסיסים, למשל פקטור גידול בשם VGEF שמעודד צמיחת כלי דם חדשים ותאי גזע שהונדסו להפריש את פקטור הגידול. ואולם, ההצלחה של השיטות האלה הייתה מוגבלת. לדברי פורת, "כשמזריקים את התאים שלנו, הם מושפעים ומשפיעים מאוד על הסביבה, וכך הם מפרישים בדיוק את הפקטורים הדרושים בסדר הדרוש. כשלא צריך אותם, הם נעלמים, בזכות תהליכי בקרה טבעיים של הגוף".

המוצר נמצא כעת בשלב הניסויים בבעלי חיים.