ביהמ"ש: סוחר אחראי לפגם ברכב שמכר - גם אם לא ידע עליו

ביהמ"ש חייב את אדי ישראלי ברונשטיין, בעל חברת סנטר קאר, לפצות ב-50 אלף שקל רוכשי רכב שהוצג להם כ"מצוין", ללא תאונות ומיד ראשונה - ובפועל עבר 3 תאונות, הוכרז כ"אובדן להלכה" ועבר שיקום במוסך

בית משפט השלום בתל-אביב חייב את סוחר הרכב אדי ישראלי ברונשטיין, בעל חברת סנטר קאר, לפצות ב-50 אלף שקל רוכשי רכב שהוצג להם כ"מצוין", ללא תאונות ומיד ראשונה, ובפועל עבר שלוש תאונות, הוכרז כ"אובדן להלכה" ועבר שיקום במוסך.

למרות שבתי המשפט נוהגים לדחות תביעות מעין אלו כשהרוכשים לא ביצעו לרכב בדיקה לפני הקנייה, או לפחות ייחסו להם אשם תורם, במקרה זה נקבע שאין משמעות לאי-ביצוע הבדיקה שכן הסוחר הציג לרוכשים מצגי שווא ביחס לפרטים מהותיים ועליו לשאת בתוצאות ההטעייה.

במקרה זה דובר ברכב סוזוקי שנת 2002 שגמע רק 28 אלף ק"מ, ונמכר תמורת 66 אלף שקל. שבועיים וחצי אחר כך החלו הבעיות ובמוסך התברר כי עבר תאונה.

השופט רחמים כהן לא האמין לטענת ברונשטיין כי לא ידע על עברו של הרכב וכי הוטעה בעצמו, וקבע שהוא הטעה אותם באופן אקטיבי. גם אם היה מאמין לגרסתו שלא ידע על "עברו" של הרכב ושאמר להם שעבר תאונה קלה, אין בכך לשחררו מאחריות להטעייה שכן "יש בכך משום עצימת עיניים ופזיזות. אין זה סביר כי סוחר רכב מנוסה לא בדק מי הבעלים הקודמים".

כהן הוסיף כי "אין זה סביר ואין זה מתקבל על הדעת שסוחר מכוניות לא יגלה לרוכש את כל הבעלויות הקודמות ברכב עוד לפני כריתת ההסכם", במיוחד כשמדובר בחברת ביטוח ובמוסך. "כל האינפורמציה היתה בהישג ידו ואם לא ידע, היה עליו לדעת שהרכב עבר תאונה קשה".

הפיצוי שנפסק משקף את ההפרש בין המחיר ששילמו עבור הרכב לבין שוויו האמיתי במועד הקנייה, בתוספת 5,000 שקל עבור עוגמת-נפש ו-12 אלף שקל הוצאות משפט ושכר-טרחת עורך דין. (ת"א 06-41805).