מי דואג להשאיר את ליאורה מרידור על כיסאה?

הנשיא שעבד עם בעלה, חברי הוועד המנהל שכיהנו לצידה ויו"ר הות"ת שהיה איתה בוועדת שוחט - האם כך שומרת מרידור על מעמדה באוניברסיטת ת"א?

כמעט תשעה חודשים מאז נכנסה לתפקיד יו"ר הוועד המנהל באוניברסיטת תל אביב ועל אף כל הביקורות והטענות, מעמדה של ליאורה מרידור איתן. הישיבה עם חברי הוועד המנהל בדירקטוריונים שונים, הנשיא שנבחר בוועדת איתור שבראשה עמדה וקשרים אחרים מצליחים לכאורה להשאיר אותה על כיסאה. "גלובס" ממפה את האנשים שקשורים למרידור ואת אופן הקשר שלה איתם.

אלפרד אקירוב

יזם נדל"ן וחבר הוועד המנהל באוניברסיטת ת"א. אחת הטענות המרכזיות להדחתו של פרופ' צבי גליל מנשיאות האוניברסיטה הייתה מחלוקת עם אקירוב בשל המכרז להקמת מעונות סטודנטים במוסד. גליל התנגד למעורבותו במכרז של אקירוב בעמדת ייעוץ, מאחר שהוא איש נדל"ן, ומאז היחסים בין השניים עלו על שרטון.

אקירוב יושב בדירקטוריון של חברת אלרוב ישראל שבבעלותו, שם יושבת עימו ליאורה מרידור כדח"צית. אקירוב גם היה חבר בוועד המנהל של המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), היושב באוניברסיטת ת"א, יחד עם יו"ר הות"ת פרופ' מנואל טרכטנברג, הנשיא הקודם, פרופ' איתמר רבינוביץ', וחבר חבר הנאמנים וועדת האיתור למציאת הנשיא, דוד קוליץ.

בתפקיד סגן יו"ר הוועד המנהל של מכון INSS כיהן עד לאחרונה בעלה של ליאורה, דן מרידור.

אלפרד אקירוב מסר בתגובה: "הטענות האלה הזויות. אנחנו עושים שם עבודה בהתנדבות".

דב לאוטמן

מייסד דלתא ולשעבר יו"ר הוועד המנהל באוניברסיטת ת"א. מרידור, למעשה, רק החליפה את לאוטמן בראשות הוועד המנהל אך הכירה אותו עוד קודם, כשכיהנה, עד אוקטובר האחרון, כדירקטורית בחברת דלתא. בדומה לאקירוב, גם לאוטמן הספיק להסתכסך עם פרופ' גליל על רקע שביתת המרצים הגדולה לפני כשנתיים. אז דרש לאוטמן להוציא צווי מניעה למרצים השובתים, גליל התנגד והדבר התגלגל לפתחה של ועדה בראשות פרופ' דוד ליבאי, שהכריעה לטובת גליל. לאוטמן, אגב, נחשב למקורב לנשיא האוניברסיטה הקודם, פרופ' איתמר רבינוביץ', ולאברהם (בייגה) שוחט - שניהם חברים טובים וגם חברים בוועד של קרן לאוטמן הפועלת לקידום החינוך בישראל.

דב לאוטמן לא רצה להגיב.

פרופ' בולסלב (בולק) גולדמן

רופא בכיר וחבר בוועד המנהל של אוניברסיטת ת"א. בשבוע שעבר פורסם כי חברת אלרוב ישראל של אלפרד אקירוב מבקשת למנות את גולדמן לדירקטור חיצוני, אך בדיקת "גלובס" העלתה כי לא רק שהשניים יושבים יחד בוועד המנהל של האוניברסיטה ובוועדת האיתור שבחרה את הנשיא החדש, אלא שגולדמן הוא דייר במגדלי אקירוב ומשלם דמי ניהול לחברת אלרוב ישראל. הדח"צ השני בחברה היא לא אחרת מליאורה מרידור. השניים, אגב, כיהנו יחד גם בחבר הנאמנים של האקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל, יחד עם בעלה, דן מרידור.

פרופ' בולק גולדמן מסר בתגובה: "ידעתי רק מהעיתונות שליאורה דח"צית באלרוב. לגבי חבר הנאמנים של בצלאל - בחיים שלי לא הגעתי ולא השתתפתי בישיבה של חבר הנאמנים שם".

ד"ר שוקי גלייטמן

איש הון סיכון וחבר בוועד המנהל של אוניברסיטת ת"א. ד"ר גלייטמן כיהן במשך כשנתיים כדירקטור חיצוני בחברת וואלה, בעת שליאורה מרידור היתה יו"ר הדירקטוריון. גלייטמן גם היה הראשון שיצא באופן פומבי להגנה על הוועד המנהל ועל מרידור. לדבריו, דווקא יו"ר חבר הנאמנים, בובי גולדברג, שקרא להדחת מרידור ונציגי הציבור בוועד, הוא זה שגורם את הנזק העיקרי. על מרידור אמר: "כמו כולנו, אף אחד לא מושלם".

גלייטמן מסר בתגובה: "אין שום קשר בין העובדה שהייתי דח"צ בוואלה לבין העובדה שיצאתי להגנת הוועד המנהל. לא באתי לשרת אינטרסים של איש פרטי או אחר".

רן קרול

איש עסקים וחבר בוועד המנהל של אוניברסיטת ת"א. קרול, אחד הוותיקים בין חברי הוועד המנהל, מכיר את בעלה של ליאורה, דן מרידור, מימים עברו, כשמרידור כיהן כשר האוצר בממשלת נתניהו הקודמת וקרול עבד מתחתיו כממונה על אגף התקציבים באוצר. קרול היה גם בין חברי ועדת האיתור שבחרה בסופו של דבר בפרופ' יוסף קלפטר לנשיא האוניברסיטה.

רן קרול מסר בתגובה: "אין לי קשר מוקדם ומיוחד עם משפחת מרידור. אמנם הייתי הממונה על התקציבים בתקופת דן מרידור ואני מעריך אותו, אבל עבדתי עם כולם וההצטלבויות האלה מתחייבות. יש לי הערכה גם לדן וגם לליאורה, שמוציאה את הנשמה באוניברסיטה".

אברהם (בייגה) שוחט

שר האוצר לשעבר ויו"ר ועדת שוחט לבחינת מערכת ההשכלה הגבוהה. שוחט מכיר את ליאורה מרידור מתקופת ועדת שוחט, כשהוא עמד בראשה והיא בראש ועדת המשנה לבחינת שכר הלימוד. בוועדת משנה אחרת של ועדת שוחט, שבחנה את קידום המחקר האקדמי, כיהנו פרופ' חנוך גוטפרוינד, חבר בוועדת האיתור למציאת נשיא לאוניברסיטת ת"א, והנשיא הנבחר, פרופ' יוסף קלפטר. שוחט מכיר את קלפטר גם ממועצת הקרן הלאומית למדע, שם ישבו גם גוטפרוינד וכן בעלה של ליאורה ומחליפו של שוחט במשרד האוצר, דן מרידור. שוחט, שהיה חבר בוועדת האיתור שבחרה בפרופ' גליל לנשיא הקודם, נחשב למקורב מאוד ליו"ר הוועד המנהל הקודם, דב לאוטמן, ולנשיא אוניברסיטת תל אביב הקודם, פרופ' איתמר רבינוביץ'.

אברהם שוחט מסר בתגובה: "אני לא מעוניין להגיב".

פרופ' יוסף קלפטר

נשיא אוניברסיטת ת"א. כשנבחר פרופ' קלפטר לנשיא באוקטובר האחרון, דאגו בסביבתה של מרידור להדגיש היטב כי הוא היה מועמד שלה וכי היא מאוד מרוצה מהבחירה. פרופ' קלפטר היה חבר במועצה של הקרן הלאומית למדע עם בעלה של ליאורה, דן מרידור, וכן עם פרופ' חנוך גוטפרוינד, מי שהיה חבר בוועדת האיתור למציאת נשיא לאוניברסיטה. המועצה אמנם מתכנסת רק מספר מועט של פעמים בשנה, אך השלושה חברים בה בשלוש השנים האחרונות. גוטפרוינד עצמו ישב עם קלפטר גם בוועדת משנה לקידום המחקר האקדמי במסגרת ועדת שוחט.

מאוניברסיטת ת"א נמסר בתגובה: "לחברותם של דן מרידור וחנוך גוטפרוינד במועצת הקרן הלאומית למדע אין כל רלוונטיות להליך בחירתו של קלפטר. לדעתנו, חברותם של גוטפרוינד וקלפטר בוועדת המשנה במסגרת ועדת שוחט רק תרמה וחיזקה את תמיכתו של גוטפרוינד בהמלצה לבחור בקלפטר כנשיא החדש של האוניברסיטה".

את תגובתו של חנוך גוטפרוינד לא ניתן היה להשיג.

פרופ' מנואל טרכטנברג

יו"ר הוועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת). בשבוע שעבר כתב פרופ' טרכטנברג מכתב תגובה ליו"ר חבר הנאמנים, רוברט (בובי) גולדברג, הקורא להדחת מרידור מהוועד המנהל. במכתב, הבולם את ההתקפות של גולדברג, כתב טרכטנברג כי "ייתכן שנתקבלו החלטות שנויות במחלוקת באוניברסיטה, אך הדעה נותנת שאלה התקבלו בתום לב וכפועל יוצא של דאגה כנה לאוניברסיטה בעת משבר".

גם טרכטנברג מכיר את ליאורה משנים עברו: הם היו חברים יחד בוועדת המשנה לקביעת גובה שכר הלימוד במסגרת ועדת שוחט (יחד עם נשיא אוניברסיטת ת"א הקודם, פרופ' איתמר רבינוביץ') והשתתפו בפרויקטים במכון הישראלי לדמוקרטיה. טרכטנברג עצמו כיהן בעבר כראש ביה"ס לכלכלה באוניברסיטת ת"א ושימש שם כמרצה בכיר עד שמונה לאחרונה ליו"ר הות"ת.

מהות"ת נמסר בתגובה: "טרכטנברג לא צידד בצד מהצדדים המעורבים אלא קרא להתאחד מאחורי הנשיא הנכנס, לשקול בהמשך הדרך שינויים בתקנון תוך הידברות בין כל הגורמים ולדאוג ליציבות של המוסד".