מנהיג דובאי: "העולם לא מבין את משבר החוב בדובאי"

(עדכון) בורסת דובאי נופלת 5.6% ■ מדד ADX של אבו דאבי נופל כעת ב-3.6% ■ דובאי וורדל דיווחה אמש על מגעים ראשוניים אותם הגדירה כ"קונסטרוקיביים" עם הבנקים הנושים לגבי ארגון מחדש של חובות בהיקף של כ-26 מיליארד דולר

המדדים המובילים של בורסות דובאי ואבו דאבי שבסהר האדום צונחות גם היום לאחר שאתמול נפלו ב-7.3% ו-8.3% בהתאמה. מדד ADX של אבו דאבי נופל כעת ב-3.6% ל-2,573 נקודות ומדד DFM של דובאי נופל ב-5.6% ל-1,813 נקודות.

ברקע, מנהיג דובאי, השייח מוחמד בן ראשיד אל מקטום אמר בראיון ל"אל ערבייה", כי "העולם לא מבין את המצב בדובאי ואת הסדר החוב של דובאי וורלד".

"הנפילות של שוקי העולם בימים שאחרי ההודעה על הבקשה לדחיית תשלום החובות נובעת מהבנה מוגבלת על מצבה של דובאי".

דובאי, יעד תיירות שקט ומשגשג באיזור מתוח מאד במזרח התיכון, הצליח למשוך תיירים ומשקיעים מרחבי העולם שהתעיינו במרוצי סוסים ברמה בינלאומית, אתרי סקי מקורים, ו-300 איים מלאכותיים.

רשתות מלונות בינלאומיות, ובהן הילטון, אינטרקונטיננטל, ומריאוט אינטרנשונל הקימו מלונות ענק באיזור, ובמשך תקופה ארוכה הכל פרח בדובאי. במחצית הראשונה של 2009, מספר התיירים שביקרו בנסיכות עלה ב-5% ל-3.85 מיליון מבקרים. לשם השוואה, לפני כעשור ביקרו במדינה 3 מיליון תיירים בשנה ולפני 20 שנה ביקרו שם בקושי 600 אלף איש.

נסיכות דובאי / צלם: בלומברג

עם זאת, ככל שתנופת הבנייה המשיכה, היצע החדרים במלונות הלך וגדל כך שהתפוסה ירדה לפחות מ-70% במחצית השנייה של השנה לעומת יותר מ-87% במחצית הראשונה. גרוע מכך, ההכנסה לחדש פנוי ירדה ב-36% בחודש שעבר. מלונות של ארבעה וחמישה כוכבים כבר התחילו להציע חדרים ב-100 דולר ללילה.

בניגוד למדינות אחרות בסהר האדום, כמו אבו דאבי, רק 6% מהתמ"ג של דובאי מגיע מעתודות הנפט והגז, כך שהיא תלויה מאד בהצלחתה של תעשיית התיירות. לאור שיעור האבטלה הגבוהים במדינות המערב, וההתאוששות האיטית של הכלכלה הריאלית, ניתן לומר כי ענף התיירות בדובאי כבר הגיע למצב של חדלות פירעון.

דובאי במגעים "קונסטרוקיביים" עם הבנקים הנושים

דובאי וורלד דיווחה אמש (ב') כי פתחה במגעים ראשוניים אותם הגדירה כ"קונסטרוקיביים" עם הבנקים הנושים לגבי ארגון מחדש של חובות בהיקף של כ-26 מיליארד דולר. בינתיים, ענף התיירות של דובאי כבר נמצא בחדלות פרעון.

ההצעה להסדר החוב כוללת את דובאי וורלד ואת חלק מהחברות הבנות שלה ובהן גם Nakheel world ו-Limitless World אך אינה כוללת חלק אחר מהחברות הבנות של החברה מאחר והן "עומדות על רגליים יציבות מבחינה פיננסית". הסדר החוב כולל גם חוב בסך של כ-6 מיליארד דולר של אג"ח איסלמיות (שוקוק) שנמכרו על ידי נקהייל.

משבר החוב של דובאי החל ביום רביעי האחרון אז הודיעה הממשלה של דובאי כי חברת ההשקעות הממשלתית, דובאי וורלד, מתכוונת להקפיא את פירעון החובות לנושיה למשך לפחות חצי שנה ולהיכנס לתהליך ארגון מחדש תחת ניהול חברת הייעוץ דלויט.

נסיכות דובאי ארצות ערב / צלם: בלומברג