מנהל פרויקט באזל 2: "יחס הלימות ההון בבנקים צריך לעלות"

צורי תמם, מנהל פרויקט באזל 2 בפיקוח על הבנקים של בנק ישראל: "צריך לבנות את ההון לפני התוכנית האסטרטגית. לא ייתכן מצב, שהתוכנית העסקית של בנק הולכת לכיוון מסוים ואף אחד לא מוודא שההון תומך בתוכנית העסקית"

"יחס הלימות ההון בבנקים צריך לעלות ואיכות ההון צריכה להשתפר כך שלבנק תהיה כרית הון מספקת לצלוח גם אירועי קיצון. צריך לבנות את ההון לפני התוכנית האסטרטגית. לא ייתכן מצב, שהתוכנית העסקית של בנק הולכת לכיוון מסוים ואף אחד לא מוודא שההון תומך בתוכנית העסקית. כאשר אתה אומר, כבנק, 'אני רוצה להרחיב את הפעילות שלי', אין בעיה לחטיבות העסקיות להגביר את מתן האשראי. השאלה היא מי 'לוחץ על הברקס' כשצריך", כך אומר צורי תמם, מנהל פרויקט באזל 2 בפיקוח על הבנקים. תמם התראיין ל"בנקאות", מגזין איגוד הבנקים בישראל.

תקנות באזל 2 ייכנסו לתוקף ב-31 בדצמבר. תמם מסביר כי המעבר לבאזל 2 יהיה מדורג. "בבאזל 2 יעד ההון הוא צופה פני עתיד, לכן נקפיד לשמור על רצף הפעילות של הבנקים. אם בנק יהיה זקוק לעוד רבעון כדי להשלים תהליך מסוים בבאזל 2, הוא יקבל אותו, כדי שהמעבר לנדבך השני יהיה חלק ככל האפשר".

תמם חשף כי המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, עורך באחרונה סבב מפגשים עם הדירקטוריונים של הבנקים, לצורך העברת המסרים של הפיקוח. "חזקיהו מבהיר לדירקטוריונים שגם כאשר יש עסקאות ברמת סיכון מאוד מאוד נמוכה, אי אפשר להתייחס אליהן כאילו אין בהן סיכון כלל. הסיכון קיים וחייבים לשאול מה יקרה אם הוא יתממש. המסר של באזל 2 הוא: אל תתעורר אחרי שהכשל קורה, אלא תצפה את הכשל ותראה איך אתה מגן על עצמך גם מבחינת ניהול וגם מבחינת ההון".

בהתייחסו לטיוטת ההנחיה השנויה במחלוקת של מינוי מנהל סיכונים ראשי (CRO) בכל בנק במעמד חבר הנהלה, אמר תמם כי הפיקוח רוצה לראות את מנהלי הסיכונים הראשיים בבנקים כבר בפעולה. "התפקיד של מנהל סיכונים ראשי שונה מהותית ממה שמוכר כיום. אחד הלקחים מהמשבר הוא שהבנקים לא הבינו באיזה רמת סיכון הם נמצאים ולא הבינו את הסיכון. צריך מישהו שלא קשור לעסקים שיציב מראה מול האחרים ויציג להם את הסיכונים הקיימים".