מכונת הגיוסים של נוחי דנקנר: כ-6 מיליארד שקל ב-2009

להנפקת האג"ח של כלל תעשיות, הוזרמו ביקושים של יותר מפי 6 ■ בתוך כך, דש העניק היום למניית כור המלצת "קנייה" ומחיר יעד של 145 שקל

בעוד שרוב חברות האחזקה נמצאות בקיפאון, או מסתפקות בגיוסי חוב קטנים, ממשיכה קבוצת IDB לגייס אג"ח במלוא המרץ. מתחילת השנה גייסו חברות האחזקה של הקבוצה שבשליטת נוחי דנקנר כ-6 מיליארד שקל, ונראה כי סכום זה צפוי להמשיך לגדול.

שלשום (ג') הסתיים השלב המוסדי בגיוס האג"ח של כלל תעשיות , זרוע התעשייה וההיי-טק של אי.די.בי. כלל תעשיות, שביקשה לגייס 150 מיליון שקל בלבד באג"ח שקלית, זכתה לביקושים בהיקף של 970 מיליון שקל, כלומר יותר מפי 6 מהמתוכנן. ביקושים בהיקפים כאלה מתחילים להזכיר את תקופת הגאות העליזה, ששררה בשוק ההנפקות לפני כשלוש שנים.

למרות הביקושים הגבוהים, באי.די.בי לא ממהרים להגדיל את החוב. בקבוצה החליטו להגדיל את הגיוס מהמוסדיים לרמה של 205 מיליון שקל בלבד, ולגייס מחר מהציבור עוד כ-50 מיליון שקל. האג"ח היא בעלת מח"מ של חמש שנים ונושאת ריבית של 5.7%.

עוד לא הסתיים גיוס האג"ח של כלל תעשיות, ואי.די.בי אחזקות כבר החלה לפעול גם היא לגיוס אג"ח. הגיוס, שצפוי להתבצע בשבוע הבא, יהיה באג"ח שקלית שתיפרע במהלך השנים 2011-2014. מה שמאפיין את גל הגיוסים של הקבוצה הוא שרובם המוחלט נעשה באפיק השקלי. עד לפני שנה רוב האג"ח של הקונצרן היו צמודות מדד, וכך - ברבעונים בהם האינפלציה הייתה מרימה מעט ראש, הוצאות המימון של הקבוצה היו מזנקות. כעת, הבחירה באג"ח שקליות תקטין את התנודתיות בהוצאות המימון כמו כן, ניתוב הגיוסים לאפיק השקלי מלמד כי בקבוצה מאמינים כי צפויה תקופה של אינפלציה.

מתחילת השנה גייסה אי.די.בי אג"ח בהיקף של כ-6 מיליארד שקל כאמור. מדובר בכרבע מסך גיוסי האג"ח שהיו בשוק ההון בשנת 2009. דנקנר הוא מהלווים הגדולים בשוק ההון הישראלי, עם אג"ח בהיקף כולל של קרוב ל-17 מיליארד שקל. רווחי העתק שיצרה ההשקעה של הקבוצה בקרדיט סוויס, ומצבה הפיננסי, גורמים למשקיעים המוסדיים להיענות בכל פעם מחדש ולהזרים ביקושים גבוהים, וכל זאת ללא בטחונות או התניות פיננסיות.

אשראי מ-HSBC

גיוסי החוב של אי.די.בי לא מסתיימים רק בשוק המקומי. אתמול הודיעה כור , שבשליטת הקבוצה, כי חתמה על הסכם אשראי עם בנק HSBC לרכישת מניות של ענקית הקמעונאות הצרפתית קרפור. כאשר הודיעה כור ביוני האחרון כי בכוונתה להשקיע בקרפור, היא ציינה כי הגיעה להבנות לא מחייבות עם HSBC לקבלת אשראי של עד 300 מיליון אירו לצורך ביצוע ההשקעה. היום היא הודיעה כי גיבשה הסכם סופי עם הבנק לקבלת מסגרת אשראי של עד 100 מיליון אירו, מולו יעמדו ביטחונות בדמות מניות קרפור. גם קבלת מסגרת האשראי מ-HSBC עדיין אינה מבטיחה כי כור תבצע את ההשקעה בקרפור, אך היא מקנה לה גמישות בביצוע רכישות מהירות אם תחליט להשקיע.

בתוך כך פרסם היום בית ההשקעות דש המלצת "קנייה" למניית כור. האנליסט בני דקל קבע למניה מחיר יעד של 145 שקל למניה, המשקף פרמיה של יותר מ-30% לעומת מחיר המניה הנוכחי. "כור ידעה להיערך נכונה למשבר לנצל אותו", אומר דקל ומוסיף כי "כור אטרקטיבית מאוד בהשוואה לחברות אחזקה אחרות, והשקעה בה עשויה לשמש מנוף זול לרכישות".