מדד התעסוקה תנודתי ולא מייצג

לא חכם לייחס יותר מדי משמעות לנתונים של חודש יחיד

יום שישי הראשון של כל חודש לא מאבד את יכולתו להפתיע. דו"ח התעסוקה האמריקני לנובמבר הראה שהכלכלה איבדה רק 11,000 מקומות עבודה בחודש שעבר, פחות מעשירית ממה שצפו הכלכלנים. שיעור האבטלה ירד במפתיע ל-10% מ-10.2% באוקטובר.

אבל זה לא יהיה הוגן לבקש מכל החזאים למיניהם לצחצח את כדורי הבדולח שלהם. תעסוקה היתה תמיד מדד תנודתי מאוד, שנתון לתיקונים אחרי פרסום האומדנים החודשיים הראשונים. התיקונים, או העדכונים הללו, הפכו באחרונה לחיוביים.

כל זה לא צריך להסיח את הדעת ממגמת השיפור, כאשר העלייה בשכירתם של עובדים זמניים ובאורך שבוע העבודה הממוצע מספקת איתותים חיוביים. מאידך, לא חכם לייחס יותר מדי משמעות לנתונים של חודש יחיד, בייחוד כאשר הם נראים חריגים מאוד מהמגמה הכללית כפי שהיא משתקפת בסקרים אחרים.

נתון הגידול במספר העובדה במגזר השירותים, לדוגמה, אינו עולה בקנה אחד עם מדד האבטלה של מכון מנהלי הרכש בחברות במגזר הלא-יצרני. המדד הזה תקוע ברמה שקרובה ל-40 נקודות, שמשמעותה קיפאון מתמשך בתעסוקה במגזר השירותים.

במקביל, מדד העסקים של התאחדות העסקים הקטנים בארה"ב מראה שיותר עסקים קטנים עדיין מתכננים לצמצם את כוח העבודה שלהם. הסנטימנט השלילי המחופר הזה הוא אולי הסיבה לכך ששוק העבודה חלש בהרבה ממה שאפשר היה לצפות, לאור היחסים ההיסטוריים בין התוצר לתעסוקה. כדי לצפות לעוד הפתעות בעתיד - הן חיוביות והן שליליות.