מה הכיוון בדשנים? ההמלצות נעות בין "קנייה" ל"תשואת חסר"

בעוד שהאנליסטים הזרים מגולדמן זאקס ו-UBS ממליצים לקנות את פוטאש ואת אגריום, הרי שהאנליסטים המקומיים נוקטים בגישה שמרנית יותר ביחס לכי"ל ■ בפסגות מורידים את המלצתם למניה ל"תשואת חסר"

מספר המלצות שפורסמו היום בעניינן של מניות הדשנים בארה"ב מצביעות על הגישה השונה של האנליסטים השונים ביחס לעלייה שחלה לאחרונה במחירי המניות המובילות את התחום, בעוד שהאנליסטים הזרים מגולדמן זאקס ו-UBS ממליצים לקנות את פוטאש ואת אגריום שמזנקות הערב בוול סטריט, הרי שהאנליסטים המקומיים נוקטים בגישה שמרנית יותר. האנליסטית של פסגות, לימור גרובר, משנה המלצתה למניית כי"ל ל"תשואת חסר" והאנליסט של בנק הפועלים, גלעד שריג מעניק לה המלצת "תשואת שוק".

אנליסט תחומי הכימיה והפרמצבטיקה בבנק הפועלים, גלעד שריגמעריך כי מניית כי"ל מתמחרת חלק ניכר מהשיפור הצפוי ב-2010 ועל כן מותיר ההמלצה על "תשואת שוק". עם זאת בוחר האנליסט להעלות את מחיר היעד ל-55 שקל למניה לאור התאוששות הביקושים והשיפור הצפוי בשנה הקרובה. לדידו, את תוצאות דישון החסר של 2009 סביר להניח שנרגיש רק בעוד עונה או שתיים, אז צפויים המלאים להידלדל לאור יבולים נמוכים וצריכה ההולכת וגדלה עם הזמן.

לימור גרובר מפסגות שהעלתה רק לפני 10 ימים את מחיר היעד למניית כי"ל, זאת בעקבות הצטברות סימנים חיוביים שחיזקו את ההערכה לשיפור משמעותי בענף האשלג ב-2010. העדכון כלל עדכון כלפי מעלה למחירי האשלג לטווח הארוך ל-400 דולר לטון לעומת 350 דולר לטון ועדכון כלפי מעלה של כמויות מכירת האשלג בשנות התחזית בהתבסס על מכירת מלאי האמור לעמוד על 3.5 מיליון טון בסוף 2010.

האנליסטית מציינת כי מאז העלאת מחיר היעד המשיכה מניית כי"ל במגמת העליות החדות למרות מימושים במחירי הסחורות. להערכתה החדשות החיוביות כבר מגולמות במחירה של המניה ואף יותר מכך: "המחיר יותר ממגלם התאוששות משמעותית בתחום האשלג ב-2010, כאשר להערכתינו כמויות המכירה צפויות לעלות ב-76%" אך מציינת כי לאור העובדה שמחיר המניה גבוה כעת בכ-9% ממחיר היעד של פסגות העומד על 50.2 שקל, אומרת גרובר, "אנו בוחרים לקחת צעד אחורה ולהוריד המלצה ל"תשואת חסר"".

כאמור, מעבר לים מפגינים האנליסטים אומץ רב יותר ביחס למחירי מניות המגזר, כשב-UBS מעלים את המלצתם למניית אגריום ל"קניה" לעומת המלצה קודמת "נייטרלית" ואומרים: "נראה כי השוק מתייחס לשנת 2010 כשנת מעבר לרמות ביקוש נורמליות יותר בשנת 2011" והוסיפו כי חששותיהם ביחס למחיקות מלאים משמעותיות של דשנים וגלייפוספייט פחתו, כשהמלאים הקיימים נמכרים כעת במחירים גבוהים יותר.

האנליסטים של גולדמן זאקס העלו את המלצתם למניית פוטש, המובילה את המגזר ל"קנייה" מ"נייטרלי" ומחיר יעד של 140 דולר לעומת מחיר בסיס של 119.7 דולר הבוקר בוול סטריט. "במהלך השבועות האחרונים אישרו פיסות המידע שזרמו לשוק את חזרת הביקושים. אנו מאמינים כי פוטאש מציעה את האפשרות הטובה והאטרקטיבית ביותר להנות מהתאוששות שוק האשלג. אנו מאמינים כי החקלאים בארה"ב יגדילו בשיעור ניכר את הזמנותיהם לעומת השיעור החלש במיוחד בביקושים בשנת 2009, כמו כן צפויים לגדול הביקושים ברחבי העולם לאחר המתנה ארוכה לחתימת ההסכם מול הסינים. אנו מאמינים כי אנו נמצאים עדיין בשלבים המוקדמים של המחזור העולה".